بازار خودرو

روز گذشته که روند قیمت خودروها همچنان سیر نزولی داشت، شاهد ریزش بهای مدل‌های خارجی بعد از چند روز ثبات در بازار آزاد بودیم به‌عنوان نمونه می‌توان به ب‌ام‌و ۷۳۰Li اشاره کرد که حدود ۵ میلیاردتومان در ۳ ماه اخیر کاهش قیمت را تجربه کرده است. ارزش این خودرو در بهار سال جاری حدود ۲۳میلیاردتومان بود

در هفته‌های اخیر با توجه به داغ بودن بحث واردات خودروهای نو و کارکرده، بسیاری از مردم و فروشندگان منتظر حضور این خودروها در بازار هستند. این درحالی است که خبرهای درج‌شده پیرامون واردات خودرو دلیل اصلی رکود خریدوفروش در بازار آزاد به‌شمار می‌رود. در بازار خودرو روز گذشته، باز هم شاهد ریزش قیمت اغلب خودروها بودیم. جایی که برخی مدل‌های داخلی تا ۳۰ میلیون‌تومان کاهش بها را تجربه کردند. این درحالی است که خودروهای چینی با کاهش قیمت جزئی نسبت به‌روز گذشته تا ۲۰ میلیون‌تومان افت بها داشتند.

بر این اساس از هفته گذشته، شاهد ثبات قیمت اغلب خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم. این ثبات قیمت درحالی در بازار اتفاق افتاده است که با گذشت بیش از یک سال از اعلام رفع ممنوعیت واردات خودرو هنوز حتی یک مدل خارجی هم وارد کشور نشده و این ثبات قیمت، به‌نوعی نشان‌دهنده ناامیدی بازار از واردات خودرو است.

از طرفی عدم‌واردات خودرو سبب شده است تا سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، توپ را در زمین دیگری بیندازد. بر این اساس چند روزی است از گوشه و کنار شنیده می‌شود که دلیل عدم‌ورود خودروهای وارداتی به‌بازار، سختگیری‌های سازمان استاندارد است.

به‌گفته یکی از مسئولان، برخی خودروهای نو که از کشور مبدأ خریداری شده و برخی از آن‌ها نیز آماده بارگیری هستند، به‌دلیل ایرادهایی که سازمان استاندارد به‌آن‌ها گرفته است، هنوز نتوانستند وارد کشور شوند.

همچنین این مقام مسئول اعلام کرد هنوز امکان ترخیص و عرضه هیچ‌یک از مدل‌های برند کیا به‌دلیل ایرادهای گرفته‌شده توسط سازمان استاندارد فراهم نشده است.

همچنین به‌دلیل مشابه، امکان شماره‌گذاری و تحویل خودروهای چانگان به‌مشتریان وجود ندارد. حدود ۹۰۰ دستگاه خودرو از برندهای هیوندای، نیسان، سوزوکی و داچیا نیز امکان ترخیص نداشته و ترخیص آن‌ها توسط کمرگ کشور متوقف شده است.

این مسئول در ادامه می‌گوید: «به‌تازگی شنیده‌ام که سازمان استاندارد به‌چراغ‌های جلو برخی از مدل‌های نیسان که قرار است وارد کشور شوند، ایراد گرفته است و اعلام شده که این چراغ‌ها باید از استانداردهای اروپایی برخوردار باشند.»

همچنین این مقام مسئول ابراز امیدواری کرده که با پیگیری‌های لازم این مشکلات رفع خواهد شد تا ورود خودروهای خارجی به‌کشور، به‌نتیجه مطلوبی برسد.

ب‌ام‌و ۷۳۰Li بیشترین کاهش قیمت در ۳ ماه اخیر را تجربه کرد

روز گذشته نیز روند قیمت انواع خودرو همچنان نزولی بود و بر این اساس شاهد ریزش بهای مدل‌های خارجی بعد از چند روز ثبات در بازار آزاد بودیم. به‌عنوان نمونه می‌توان به ب‌ام‌و ۷۳۰Li اشاره کرد که حدود ۵ میلیاردتومان در ۳ ماه اخیر کاهش قیمت را تجربه کرده است. بهای این خودرو در بهار سال جاری حدود ۲۳ میلیاردتومان بود که روز گذشته با افت ۲۰۰ میلیون‌تومانی، به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

خودروهای داخلی نیز روز گذشته افت بهای یک تا ۳۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۲ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۸ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۶ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۲۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی تنها دو مدل خودرو بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۳ میلیاردتومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =