خودروسازان

درحالی‌ که همه از آمار فروش بالای شاسی‌بلندها و وانت پیکاپ‌ها می‌گویند، اما در سال جاری میلادی تقاضا برای انواع سدان‌ها رضایت‌بخش است.

اکثر خودروسازان گزارش‌های فروش مثبتی را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده‌اند و اوضاع کلی سدان‌ها نیز بهتر از گذشته به‌نظر می‌رسد. آن‌گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، خریداران همچنان به‌سدان‌ها علاقه دارند؛ به‌گونه‌ای که با بررسی فروش تنها چند مدل رده میانی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ می‌توانیم به‌رقم فروش بالای ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت تویوتا کمری و هوندا آکورد همچنان پیشتاز این کلاس هستند؛ اما نکته عجیب به‌عملکرد شورولت مالیبو مربوط می‌شود.

شایعات زیادی درباره پایان تولید این خودرو منتشر شده؛ اما این خودرو چهار در توانسته در سه‌ماهه دوم امسال به‌فروش ۴۰ هزار و ۷۳۱ دستگاهی برسد که رشد ۲۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مالیبو از ابتدای سال تاکنون به‌خانه ۷۸ هزار و ۱۶۹ نفر راه یافته که حاکی از رشد فروش ۳۴.۴ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل است.

بازارهایی که به شاسی‌بلندها حساس شدند

مالیبو درحال حاضر سومین مدل پرفروش شورولت محسوب شده و با فاصله‌ای کوتاه به‌تعقیب اکوئینکس می‌پردازد. شورولت سیلورادو سال‌های سال است که پرفروش‌ترین خودرو این برند به‌شمار می‌رود.

اگرچه فروش تمام برندها به‌خاطر بحران زنجیره تامین سال ۲۰۲۲ افت فاحشی داشت اما این موضوع نمی‌تواند افزایش فروش مالیبو را در زمانی که اکوئینکس افت فروش حدود ۱۰ درصدی داشته توضیح دهد. همچنین باید گفت ۸ سال از معرفی نسل فعلی مالیبو می‌گذرد.

این خودرو به‌عنوان محصول مدل ۲۰۱۶ معرفی شد و آخرین فیس‌لیفت آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. از آن‌جا که فورد و بیوک تمام سدان‌های خود را از بازار خارج کرده‌اند، شایعات منتشرشده درباره توقف تولید مالیبو نیز کاملا باورپذیر بود. البته اخیرا اخباری درباره احتمال تولید نسل جدید مالیبو در سال ۲۰۲۵ به‌گوش می‌رسد.

یکی از سخنگوهای شورولت به‌افزایش تامین قطعات زنجیره تولید برای پاسخگویی به‌نیازها اشاره کرده؛ اما جزئیاتی از نسل بعدی این خودرو را ارائه نکرده است. با فروش بالاتر نسبت به‌خودروهایی همچون تاهو، تراورس، کلرادو و بلیزر، آیا شورولت می‌تواند تنها سدان خود را بازنشسته کند؟

ژاپنی‌های خوش‌شانس

اما مالیبو تنها سدان پرطرفدار این روزها نیست. فروش تویوتا کمری نیز با رشد ۱۰.۹ درصدی در ۶ ‌ماهه ابتدای امسال به ۱۵۰ هزار و ۷۴۲ دستگاه رسیده و تنها راو ۴ با فروش ۱۸۷ هزار و ۱۷ دستگاهی محبوب‌تر از کمری بوده است. کرولا نیز با ثبت فروش ۹۷ هزار و ۴۹۸ دستگاه همچنان محبوبیت زیادی دارد؛ هرچند این رقم نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افت ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاهی سدان‌ها در نیمه نخست امسال، تویوتا هیچ برنامه‌ای برای کنار کشیدن از بازار سدان‌ها نخواهد داشت.

سخنگوی تویوتا می‌گوید: «تویوتا به‌تولید و عرضه سدان‌ها متعهد بوده و تنها خودروساز با سبد محصولات کامل سدان به‌شمار می‌رود. موفقیت کنونی محصولات ما از جمله کمری افسانه‌ای نشان‌دهنده تقاضای قوی در بازار است. ما به‌دریافت بازخورد از مشتریان و تولید محصولاتی هیجان‌انگیز که نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازند، ادامه خواهیم داد.»

فروش هوندا آکورد هم با رشد ۲۴.۲ درصدی به ۹۹ هزار و ۸۴۵ دستگاه رسیده است. نسل فعلی هیوندای الانترا نیز شاید طراحی جنجال‌برانگیزی داشته باشد؛ اما خریداران همچنان آن را دوست دارند و در ۶ ماهه ابتدایی امسال تعداد ۷۴ هزار و ۷۳۸ دستگاه از آن را خریده‌اند که افزایش قابل‌توجه ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین اگرچه دوج به‌خاطر خاتمه تولید چلنجر در معرض توجه قرار دارد، اما چارجر با فروش ۴۶ هزار و ۷۳۲ دستگاهی خود رشد ۲۲ درصدی را بر جای گذاشته است. حتی نیسان ماکسیما نیز از این سفره بی‌نصیب نمانده و توانسته به‌خانه ۶ هزار و ۱۷۷ نفر راه یابد که نشان‌دهنده رشد فروش ۶۴.۶ درصدی است. البته این عملکرد مثبت نتوانسته نظر مدیران نیسان در خاتمه عرضه ماکسیما را تغییر دهد.

ژاپنی‌ها می‌گویند آلتیما بخش مهمی از سبد محصولات نیسان بوده و فروش ۶۳ هزار و ۲۴۱ دستگاهی آن در سال جاری نیز موید همین نکته است. با جمع کردن آمار فروش سدان‌های ذکرشده در این گزارش به‌رقم فروش ۶۱۷ هزار و ۱۴۲ دستگاهی در ۶ ‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ می‌رسیم. اگرچه شاسی‌بلندها و وانت‌ها مشتریان بیشتری دارند، اما به‌جرأت می‌توان گفت بازار سدان‌ها به‌این زودی‌ها از رونق نخواهد افتاد.

لاکچری‌های همیشه خوش‌فروش

در میان خودروهای سدان جالب این‌جاست که بیشترین ثبات در گران‌قیمت‌ترین محصولات دیده می‌شود. فانتوم لوکس‌ترین و گران‌ترین سدان تولیدی حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. قیمت این سدان فوق لوکس از نزدیک ۴۶۰ هزار دلار آغاز شده و با سفارش آپشن‌ها به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند؛ اما با وجود این قیمت گزاف، فانتوم سال گذشته ۳۷۰ دستگاه فروخته است که نسبت به‌فروش سال ۲۰۲۰ تقریبا ثابت مانده است.

شاید خیلی‌ها مازراتی کواتروپورته را فراموش کرده باشند، اما این سدان لوکس ایتالیایی هنوز هم در بازار حضور دارد و سال گذشته درسراسر جهان یک‌هزار و ۶۰۰ دستگاه فروخته است. این رقم نسبت به‌سال ۲۰۲۰ افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد که با توجه به‌سن بالای کواتروپورته قابل‌توجه است.

گوست به‌عنوان ارزان‌ترین سدان رولزرویس که پایین‌تر از فانتوم قرار می‌گیرد، سال گذشته به‌لطف عرضه نسل جدید خود ‌بازار فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. این سدان مجلل بریتانیایی در سال ۲۰۲۲ موفق به‌فروش یک‌هزار و ۶۵۰ دستگاه شده که نسبت به‌سال قبل افزایش فوق‌العاده ۳۲۸ درصدی داشته و برای خودرویی با قیمت پایه ۳۴۰ هزار دلار واقعا رقم چشمگیری به‌حساب می‌آید.

رقیب اصلی گوست یعنی بنتلی فلاینگ اسپار بیش از دو برابر فروش بیشتری نسبت به‌رقیب هم‌وطن داشته است. فروش این سدان مجلل سال گذشته با افزایش قابل‌توجه ۷۶ درصدی به ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است. البته قیمت فلاینگ اسپار از حدود ۲۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود که نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار از گوست کمتر است. فیدئون سدان لوکسی است که تنها برای بازار چین در نظر گرفته شده و در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. این خودرو جایگزین مدل پرچم‌دار فیتون در چین شد.

فیدئون که به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است، سال گذشته در چین فروش ۹ هزار و ۸۰۰ دستگاهی داشته که افزایش جزئی ۷ درصدی را نسبت به‌سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

قیمت سدان پرچم‌دار فولکس‌واگن در چین از ۳۴۳ هزار یوآن معادل ۵۱ هزار دلار آغاز می‌شود. فروش سدان پرچم‌دار لکسوس نسبت به‌یکی دو دهه قبل بسیار کاهش یافته و سال گذشته در ایالات‌متحده تنها ۳ هزار و ۷۳۹ دستگاه فروخته است؛ اما بااین‌ حال، LS در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان فروش ۱۴ هزار دستگاهی داشته که افزایش قابل‌ توجه ۲۵ درصدی را نسبت به‌سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

سدان پرچم‌دار جدید هونگچی که از اواسط سال ۲۰۲۰ به‌بازار آمد، در زادگاهش با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و سال گذشته به‌فروشی بیش از ۴۰ هزار دستگاه دست یافته که نشان از افزایش چشمگیر ۱۹۰ درصدی نسبت به‌سال قبل دارد.

همچنین H۹ با قیمتی که از نزدیک ۵۸ هزار دلار آغاز شده و به ۱۲۷ هزار دلار ختم می‌شود، هرگز خودرو ارزانی نیست. شرایط صعودی برای آمار فروش سری ۷ ب‌ام‌و و اس کلاس مرسدس‌بنز نیز صدق می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

آخرین اخبار