«مستر بین» پشت فرمان «یاریس H2»

روان آتکینسون که با نام «مستر بین» شناخته می‌شود، در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۳ حمایت خود از سوخت‌های جایگزین را اعلام کرد.

او در این رویداد با یک تویوتا GR یاریس H2 هیدروژنی حضور دارد. آتکینسون علاقه چشمگیری به خودرو دارد و قبلا نیز خبرهای متنوعی درباره کلکسیون خودرویی گرانبهای‌ او منتشر شده‌ است. حالا وی می‌خواهد از سوخت‌های جایگزین همچون هیدروژن حمایت کند.

تویوتا GR یاریس H2 کانسپت موردبحث نیز به‌طور خاص برای گوودوود امسال آماده شده است. آتکینسون می‌گوید پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی استاندارد این خودرو به‌جای بنزین از هیدروژن استفاده می‌کند. در واقع این خودرو، پیل سوختی هیدروژنی نیست بلکه هیدروژن مستقیما به پیشرانه تزریق می‌شود. آتکینسون که مالک GR یاریس بنزینی است از راندن این خودرو کاملا هیجان‌زده بود.

او تویوتا و فرمول‌یک را به‌خاطر تلاش‌هایشان برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز با استفاده از سوخت‌های پاک و جایگزین تحسین می‌کند. ژاپنی‌ها در حال توسعه پروتوتایپ GR G2 لمان هستند تا با سوخت هیدروژنی در مسابقات سال ۲۰۲۶ شرکت کنند.

هرچند فرمول‌یک نیز در همان چارچوب زمانی به دنبال استفاده از قوای محرکه هیبرید با سوخت‌های پایدار خواهد بود. مستربین یکی از اولین خریداران خودروهای برقی محسوب می‌شود و مدرک تحصیلی خود را در رشته برق و الکترونیک دریافت کرده است.

البته او به منتقد خودروهای برقی تبدیل شده و با انتشار مقاله‌ای جنجالی در نشریه گاردین گفت احساس می‌کند با خرید مدل برقی فریب خورده است. او در مقاله خود خودروسازان را به توسعه سوخت‌های جایگزین ازجمله هیدروژن ترغیب می‌کند تا از این طریق بتوان پیشرانه‌های درون‌سوز پاک‌تری را تولید کرد.

آتکینسون ایده خودروهای برقی را دوست دارد اما می‌گوید باتری‌های سنگین‌وزن و گران‌ لیتیوم‌-یونی به اندازه‌ای که ادعا می‌شود پاک و دوستدار محیط‌زیست نیستند. البته در کلکسیون مستر بین خودروهای شاخصی همچون مک لارن F1، لانچیا دلتا اینتگراله HF و آکورا NSX نیز به چشم می‌خورند.

به عنوان سخن پایانی باید به تویوتا GR یاریس اشاره کنیم که یک هاچ‌بک اسپرت و توانا برای به چالش کشیدن خودروهایی همچون سوبارو WRX و فولکس‌واگن GTI محسوب می‌شود.
این مدل در حالت استاندارد از پیشرانه ۱.۶لیتری با ۲۵۷اسب‌بخار قدرت استفاده می‌کند هرچند برخی تیونرها قدرت آن را با استفاده از میل‌لنگ، پیستون و یاتاقان‌های استاندارد به ۷۴۱ اسب‌بخار نیز رسانده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =