کد خبر: 245367
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
واردات خودرو از چین

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز (چهارشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ورود خودروسازان به عرصه واردات » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

برگرفته از یک داستان واقعی! دو کشور یکی در شرق و دیگری در غرب آسیا همزمان با هم پا به عرصه تولید خودرو می‌گذارند.حالا ۶۰سالی از آن روزها گذشته و خودروهای تولیدکننده شرقی به آرزوی مردمان ساکن در کشوری تبدیل شده است که خود زمانی جزو اولین خودروسازان آسیایی بود. از تمام این حرف‌ها که بگذریم خودروسازان ایرانی سال‌های تحت حمایت دولت مردها و سیاستگزاران کلان بوده‌اند و برای سرپا نگه داشتن صنعت خودرو ازهیچ حمایتی دریغ نشده است.

بازار به شکلی عجیب به انحصار خودروسازان درآمده و در طول سال‌ها خودروهای خارجی اجازه ورود به خاک ایران را پیدا نکرده‌اند تا مبادا صنعت روبه‌رشد خودرو دچار آسیب شود. این درحالی است‌که کره‌جنوبی خود را به خودروسازان سطح اول جهان نزدیک و نزدیک‌تر کرده است ولی ما در ایران با ممنوعیت و انحصار سعی در زنده نگهداشتن صنعتی داشته‌ایم که حالا پس از ۶۰سال دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زند.

در شرایطی که بازار تشنه ورود خارجی‌هاست و مردم با دنبال کردن اخبار ورود خودرو از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند، خودروسازان داخلی که به دلیل ممنوعیت‌ها سال‌ها با زیان بسیار به حیات خود ادامه داده‌اند به ناگاه پا به عرصه واردات می‌گذارند!

البته با خطوط تولیدی که توان تولید و تامین همان خودروهای کم‌کیفیت را ندارند و برای محصولاتشان بازار انحصاری پیدا کرده‌اند.

یکی از خودروسازان از خودرویی وارداتی آن‌هم از نوع چینی رونمایی می‌کند و دیگری در حال آماده شدن برای عرضه محصولات دیگر کمپانی چینی در بازار است.

اگر چه این داستان برگرفته از یک رخداد واقعی است و برای ما هم کاملا عادی، اما به جرأت می توان گفت واردات خودرو چینی آن‌هم توسط خودروسازانی که زمانی در فکر فتح قله‌های آسیا بوده‌اند اتفاق خوشایندی نیست.

به‌ راستی اگر سیاست‌ های کلان صنعت خودرو کشور به‌ گونه‌ ای است که ایران هرچند ناباورانه، قرار است در آینده به یک خودروساز تبدیل شود، ورود خودروسازان به عرصه واردات امری عجیب و طنازانه است!

اگرچه امید چندانی به بهبود وضعیت این صنعت در آینده ای نزدیک وجود ندارد اما به عنوان یک فعال رسانه‌ای این خواسته را از مسئولان دوخودروساز بزرگ می‌توانیم داشته باشیم که حتی اگر سود را در واردات خودروهای چینی می‌بینند حداقل برای ورود آنها رونمایی برگزار نکنید که اگر این اخبار به‌گوش خودروسازان بزرگ دنیا برسد همین اندک اعتبارمان که از فروش بالای کوئیک و پراید به دست آورده‌ایم نیز بر باد خواهد رفت. پس لطفا چراغ خاموش و بی‌هیاهوی تبلیغاتی و رسانه‌ای واردکننده شوید زیرا این شیوه در بین خودروسازان جهانی مرسوم نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =