دکتر مسعود دهمرده

مسعود دهمرده *

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند باتری خودروهای برقی گلوگاه تولید خودروهای الکتریکی در کشور هستند و امروزه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو برقی نظیر تسلا علاوه‌بر تولید خودروهای الکتریکی به سمت ساخت نسل جدید باتری‌ها نیز حرکت کردند و به‌عبارتی خودروسازانی که در ساخت باتری توانمند هستند، می‌توانند خودرو الکتریکی نیز تولید کنند. در ادامه مسعود دهمرده، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به بیان نظرات خود می‌پردازد.

چرا به‌رغم احساس ضرورت تولید خودروهای برقی در کشور در بومی‌سازی تکنولوژی موفق عمل نشده است؟

زیرساخت‌های لازم برای توسعه خودروهای برقی در کشور وجود ندارد، باتوجه به آلایندگی خودروهای موتور احتراقی، مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع نفتی دنیا عملا به سمت استفاده از قوای محرکه نوین و انرژی‌های پاک حرکت می‌کند که یکی از آنها خودرو الکتریکی است که انرژی آن به وسیله باتری‌های لیتیوم- یونی تامین می‌شود.

باتوجه به شدت تحریم ها آیا خودروسازان بزرگ کشور توانایی دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در خودروسازی را دارند؟

همان‌طور که آمارها نشان می‌دهند صنعت خودرو در ساخت موتورهای احتراق داخلی با تکنولوژی روز دنیا فاصله دارد اما در سال‌های اخیر شاهد توسعه قوای محرکه الکتریکی با کاربردهای غیر خودرویی در کشور بودیم که بر این اساس و باتوجه به دانش‌فنی ساده ساخت قوای محرکه الکتریکی می‌توانیم در ساخت قوای محرکه خودروهای برقی نیز به رشد کافی دست پیدا کنیم.

مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی صنعت خودرو در تولید باتری خودروهای چیست؟

تاکنون به‌دلیل نبود احساس نیاز به باتری‌هایی با توان بالا در کشور به واردات این باتری‌ها متکی بودیم اما اکنون با توجه به تعریف مشتری جدید به‌نام خودرو الکتریکی با توان و جریان بالا برق باید همزمان با واردات باتری، بومی‌سازی باتری خودروهای الکتریکی را با در نظر گرفتن شرایط بازار نیز در دستور کار قرار دهیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    نسبت این آقا با احمدی‌نژاد چیه؟
  • مجید IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    سلام گلوگاه این صنعت علاوه بر باتری سخت افزارهایی چون موتور، اینورتر و سیستم های کنترل حسگرهای پیشرفته و ایستگاه های شارژ است.... هست منتها چون در حال حاضر تکنولوژی باتری بسیار دور از دسترس ماست بهتر است اولویت در انتخاب گلوگاه را به سخت افزارهایی چون موتور اینورتر و همچنین شبکه شارژ بدهیم. در ضمن دقت بفرمایید صنعت باتری در حال تحول از الکترولیت سیال به جامد و همچنین در کاتد و آند نیز تغییراتی داریم مثلا از لیتیوم ب سدیم یا ...و همچنین در کاتد وآند و بسیاری نکات دیگر که شما بهتر میدانید به زبان ساده صنعت باتری در دوران نوزادی است و به هیچ وجه به بلوغ نرسیده در مقابل سخت افزار هایی مثل موتور و کنترل ها تقریبا به کمال بلوغ خود رسیده اند و در ضمن صنعت کشور ما هم اکنون در این موارد توانایی بالفعل دارد. سپاسگذارم
  • مجید IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    در تکمیل سخن اخیر... اجازه بدهید بر این نکته تاکید کنم که چالش باتری همانطور که فرمودید گلوگاه است ولی نباید در حال حاضر اولویت اول تولید باشد و البته قطعا باید اولویت تحقیق و توسعه باشد، چنانچه هم اکنون برخی موسسات تحقیقاتی هم در صنعت و هم در دانشگاه مشغول این مساله هستند. پیروز باشید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =