لوگوی KMC

تلاشم این بود که این کار را خیلی ساده و خالص انجام دهم. درعین حال تلاش کردم با حفظ تناسبات، یک لوگو تایپ کاملا جدید و مستقل  طراحی کنم

در بخش نخست مصاحبه با حسین ‌وفایی خواندیم که طراحی لوگو در شرکت‌های خودرویی تا چه‌اندازه می‌تواند در جلب توجه مشتریان و عملکرد موفق این شرکت‌ها در بازار اثرگذار باشد. در بخش پایانی این مصاحبه، درباره لوگوی پرستوی جدید کرمان و لوگوی ویرا دیزل (که یک بیودیزاین از کرگدن است) از حسین ‌وفایی سوالاتی پرسیدیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

لطفا کمی درباره طرح‌های جدیدتان مثل لوگوی KMC و ویرا دیزل توضیح دهید.

KMC به‌عنوان یک برند رسمی از سوی کرمان‌موتور به‌بازار معرفی شد و بنده سعی کردم با استفاده از یک رویکرد افقی و استفاده از خطوط شیب‌دار و مورب، حس حرکت و دینامیک موجود در صنعت‌خودرو را با حرکتی که کرمان‌موتور به‌سمت پیشرفت و خودروساز شدن در پیش گرفته بود، نشان دهم.

تلاشم این بود که این کار را خیلی ساده و خالص انجام دهم. درعین حال تلاش کردم با حفظ تناسبات، یک لوگو تایپ کاملا جدید و مستقل طراحی کنم. این نوع طراحی برای من وقتی ارزشمند بود که شبیه هیچ لوگو تایپ دیگری نباشد و خدا را شکر می‌کنم که در نسخه فلت و دو بعدی آن (که تیم تبلیغات از آن استفاده می‌کند) این اتفاق به‌خوبی رخ داد.

همچنین این لوگو به‌عنوان یک نشان (Badge) روی بدنه محصولات کرمان‌موتور مشاهده می‌شود. این لوگو به‌دلیل افقی و کشیده بودن و برخورداری از تناسبات عالی، روی محصولات کرمان‌موتور جلوه خاصی را ایجاد می‌کند.

درباره طراحی لوگو ویرا دیزل باید بگویم که توجه به‌طراحی درحوزه خودروهای کار و تجاری و سنگین، یک مساله کاملا غریب و نا آشناست. اما من خوشحالم که نگاه درست و حرفه‌ای در مجموعه مدیریتی و مارکتینگ ویرا دیزل وجود داشت. بعد از کار گرافیکی که برای کرمان‌موتور انجام دادم، شرکت ویرا دیزل از من خواست که لوگوی ویرا را طراحی کنم. اگر دقت کرده باشید در طراحی ویرا نیز لوگویی را می‌بینید که دارای گوشه‌های تیز، خلوص کامل و زبان دو بعدی فلت است. این ویژگی‌ها نشانگر سفت و سخت بودن خودروهای تجاری است که به‌خوبی در این لوگو به‌نمایش گذاشته شده است. همچنین جالب است بدانید که V ویرا از نمای روبه‌رو، نشان‌دهنده کرگدنی است که جانور نمادین ویراست.

تا پیش از این‌که من به‌این شرکت وارد شوم، کرگدن جانور نمادین این شرکت بوده است؛ بنابراین سعی کردم به‌این مفهوم (کرگدن نمادین) وفادار بمانم. حرف V در لوگوی ویرا به‌نوعی یک ترجمه گرافیکی از کرگدن است که باز هم با زبان خودروهای تجاری که تناسبات و زبان صنعتی دارند، هماهنگ است. لبه‌هایی که این لوگو دارد می‌تواند آن را به‌عنوان نشان (Badge) جذاب جلوه دهد.

به‌بیان ساده‌تر این لوگو دو شخصیت دارد؛ یک شخصیت دوبعدی روی نسخه‌‎های گرافیکی و یک شخصیت سه‌بعدی به‌عنوان نشان (Badge) روی محصولات ویرا دیزل. لبه‌های برجسته این لوگو نشان‌دهنده صنعتی بودن خودروهای تجاری است که این مفهوم به‌خوبی در طراحی این لوگو در نظر گرفته شده است.

به‌نظرم مجموعه ویرا، لوگو V و نشان‌هایی که برای محصولاتشان (مانند Y3 و Y9 و Z3 تعریف کردم)، در معنا و سایز با نشان‌ کامیون‌های دیگر متفاوت هستند و زبان طراحی کاملا متفاوتی هم دارند.

اگر شما نشان کامیون‌های معروفی مانند ولوو و اسکانیا را با لوگوی ویرا مقایسه کنید متوجه می‌شوید که هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. زبان طراحی که من برای ویرا در نظر گرفته‌ام بسیار قابل فهم‌تر و متفاوت‌تر از سایر نشان‌هاست.

وجه تمایز طراحی لوگوی KMC و ویرا دیزل نسبت به‌لوگوهای دیگر در صنعت‌خودرو چیست؟

وجه تمایز لوگو یا پرستو KMC و ویرا دیزل نسبت به‌لوگوهای دیگر را می‌توانم در این خلاصه کنم که سعی کرده‌ام به‌مفاهیم عمیق میراث (Heritage) برندهای مدنظر وفادار بمانم و نهایت دقت را به‌کار ببرم که برای چه حوزه، چه سگمنتی و چه فضایی از بازار، این لوگوها را طراحی می‌کنم؛ و این‌که درنهایت این لوگو (Badge) قرار است روی چه‌محصولی قرار بگیرد؟

آیا این لوگو فقط یک شخصیت گرافیکی دارد یا از یک شخصیت صنعتی (industrial) هم برخوردار است؟ توجه به‌این نکات و وجوه متفاوتی که یک لوگو می‌تواند داشته باشد (از جمله شخصیت فلت دوبعدی گرافیکی و میراث برند) مسائلی است که سبب تمایز این دو لوگو نسبت به‌لوگوهای دیگر شده است.

آیا با این تعریف موافق هستید که لوگو باید به‌لحاظ بصری تاثیرگذار، جذاب و درعین حال نشان‌دهنده اصالت یک کمپانی خودروساز باشد؟

حفظ میراث (Heritage) و اصالت مساله‌ای است که برای من در طراحی پرستو جدید کرمان‌موتور بسیار مهم بود؛ زیرا این پرستو حدود 27 سال روی محصولات این خودروساز استفاده می‌شد و این دقیقا حفظ همان اصالتی است که شما به‌آن اشاره کردید. به‌عبارت دیگر به‌روزرسانی این اصالت به‌خوبی انجام شد. مهم‌ترین دستاوردی که در لوگوی پرستو جدید به‌دست آوردم، این بود که به‌هویت و میراث (Heritage) اصلی برند کرمان‌موتور وفادار ماندم.

من توانستم این مساله را به‌یک نگاه امروزی تبدیل کنم و شما در این زمینه، حرکت، مدرنیزه و داینامیک بهتر و شاخص‌تری را می‌بینید. از سوی دیگر با توجه به‌این‌که قرار شد شرکت کرمان‌موتور محصولاتش را با برند KMC به‌بازار عرضه کند، من یک شخصیت سه‌بعدی به‌پرستو دادم که این پرستو یک شخصیت صنعتی (industrial) هم پیدا ‌کرد تا بتوانـــــد روی در موتور یا هر جای بدنه خودروهای کرمان‌موتور قرار گیرد. توجـــــــه به‌این موارد برای من بسیار حائز اهمیت بود تا بتوانم پرستو را به‌خوبی به‌روزرسانی کنم. درمجموع لوگو KMC در راستای اهداف جدید شرکت طراحی شد.

به‌نظر شما طراحی لوگو می‌تواند از نظر بصری سبب جذابیت محصولات این دو خودروساز شود؟

شاید اگر من به این سوال پاسخ بدهم، به‌نوعی تعریف از خود باشد؛ اما آن‌چه بیان می‌کنم، بازخورد کسانی است که با محصولات کرمان‌موتور مواجه شده‌اند و خارج از حوزه طراحی فعالیت دارند.

حتی کسانی که در اینستاگرام با بنده در تماس هستند و بازخودروهایی که از جامعه، اصحاب رسانه و افراد حرفه‌ای گرفتم، همه نشان‌دهنده این بود که این لوگوها سبب جذاب‌تر شدن محصولات هر دو خودروساز شده است.

درمجموع می‌توان گفت یک لوگوی قوی و پخته حتما می‌تواند منجر به‌ارتقای استایل، زیبایی و جذابیت یک محصول شود و عکس این مساله نیز صادق است و یک لوگوی غیراستاندارد می‌تواند یک محصول زیبا را به‌بدترین شکل ممکن خراب کند.

از نظر من گرافیک، هنر مادر است. شاید شما در محصول‌تان یک طراحی محصول (Product Design) فوق‌العاده و یک روند حرفه‌ای داشته باشید؛ اما درنهایت با یک لوگوی بسیار ضعیف می‌توانید حس نهایی محصول را که به‌مخاطب می‌دهید از بین ببرید و باعث افت بصری کار شوید. بنابراین یک لوگوی خوب می‌تواند عامل جذابیت یک محصول باشد.

به‌عنوان سوال پایانی، حسین وفایی به‌عنوان طراح موفق در این عرصه چه پیشنهادی برای طراحان جوان کشور دارد؟

پیشنهاد من به‌جوانانی که در حوزه طراحی کار می‌کنند این است که سعی کنند کار زیادی انجام دهند. آن‌ها نباید نا امید شوند. آن‌چه از نظر من عامل موفقیت هر انسانی در هر حوزه‌ای می‌تواند باشد، رعایت استمرار و داشتن پشتکار است. رسیدن به‌یک جایگاه درست، در مدت‌زمان کوتاه رخ نمی‌دهد.

این‌که برندهای بزرگ شما را به‌عنوان یک طراح بپذیرند، به‌شما احترام بگذارند و از شما کار بخواهند، به‌خودتان بستگی دارد و این امر به‌روحیه مثبت و استمراری که گفتم بسیار وابسته است.

درحقیقت باید کار زیادی انجام داد و کسانی که طراح گرافیک هستند باید حوزه‌های دیگر طراحی را هم رصد و مطالعه کنند. طراحان جوان و علاقه‌مندان به‌این حوزه و دانشجویان این رشته باید از تک‌بعدی بودن خارج شوند. مجموعه این عوامل منجر به‌رشد و تعالی هر فردی (به‌ویژه طراحان و دانشجویان این رشته) می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام دبیری IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    سلام من استودیو مونس خواه طراحی لوگو و هویت بصری سفارش دادم فکر کنم گزینه مناسبی کسب و کار های اینترنتیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =