تسخیر اقیانوسیه توسط EV ها

استرالیا از منظر انرژی در موقعیت بسیار منحصربه‌فردی قرار دارد؛ زیرا تعداد باتری‌های پاوروال‌های نصب‌شده در استرالیا بیشتر از خودروهای تسلا در جاده‌هاست. بزرگ‌ترین مانع برای جذب سریع‌تر خودروهای برقی فقدان ایستگاه‌های شارژ سریع است

هر سال که می‌گذرد نمودار نرخ پذیرش برقی‌ها در بازارهای بین‌المللی با یک منحنی رو به‌رشد به‌سرعت درحال افزایش است. همین امر در استرالیا نیز مشاهده می‌شود که یکی از معدود بازارهای کلیدی خودروهای فرمان راست (RHD) به‌حساب می‌آید.

از ژانویه تا ژوئن سال جاری ۸.۴ درصد از فروش خودروهای جدید در استرالیا برقی بوده است که درمقایسه با سال قبل که تنها ۳.۸ درصد از فروش خودروهای جدید در کل سال ۲۰۲۲ بوده است، رقمی تاثیرگذار به‌حساب می‌آید.

بر اساس گزارش شورای خودروهای الکتریکی (EVC) استرالیا، ۴۶ هزار و ۶۲۴ دستگاه خودرو جدید برقی در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ فروخته شده و تعداد کل خودروهای برقی در جاده‌های استرالیا نیز به‌حدود ۱۳۰ هزار دستگاه رسیده که از میان آن‌ها حدود ۱۰۹ هزار دستگاه خودرو تمام‌برقی و حدود ۲۱ هزار دستگاه خودرو هیبرید تشکیل شده است. با این حال سهم بازار هر مدل به‌شدت عجیب است.

تنها سه خودرو مدل Y و مدل ۳ تسلا به‌همراه Atto ۳ از بی‌وای‌دی بیش از ۶۸ درصد از بازار خودروهای برقی این کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌رغم این واقعیت که در حال حاضر استرالیا ۹۱ مدل خودرو الکتریکی، ون و پیکاپ مختلف در بازار دارد.

سیاست‌های دولتی کار خودروسازان را سخت کرده است

با این حال به‌گفته بهیاد جعفری، مدیر اجرایی موسسه EVC هر خودرو الکتریکی جدید اغلب در عرض چند ساعت پس از ورود به‌بازار به‌فروش می‌رسد.

او تخمین زده که تقاضا برای خودروهای برقی دو برابر ارقام فروش واقعی است؛ اما مصرف‌کنندگان اغلب سفارش‌های دارند که برآورده نشده و درنهایت به‌دلیل انتظار، یک خودرو رایج را انتخاب کردند.

از آن‌جا که تقاضا برای خودروهای الکتریکی همچنان از عرضه پیشی گرفته، فقدان معیارهای قانونی کارآیی خودرو مورد سرزنش قرار گرفته است. جعفری عدم‌عرضه خودروهای برقی را نتیجه مستقیم فقدان استاندارد جدید مصرف سوخت در استرالیا دانست.

الزامات مربوط به‌کارآیی مصرف ‌سوخت که توسط دولت تعیین شده است، با ایجاد محدودیت در انتشار کربن در کل آمار فروش هر خودروساز، انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروها را کاهش داده.

این امر به‌تولیدکنندگان انگیزه می‌دهد خودروهایی با آلایندگی کم و حتی صفر تولید کنند و درعین حال آن‌هایی را که از انجام این کار کوتاهی می‌کنند، جریمه ‌کنند.

جعفری گفت: «از آن‌جا که حالا کشورهای بیشتری با فرمان راست مانند تایلند استاندارد آلایندگی معرفی می‌کنند، تولیدکنندگان خودروهای برقی بیشتری را از بازار استرالیا دور می‌کنند تا مشوق‌ها را از دست ندهند. در این شرایط خودروسازان حساب می‌کنند که برای ارسال خودروهای الکتریکی خود به‌بازارهایی غیر از استرالیا پاداش دریافت می‌کنند. بنابراین جای تعجبی نیست که ما در انتهای صف باقی بمانیم.»

در نتیجه جعفری ادعا می‌کند که عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت (در استرالیا) بسیار کمیاب است.

بازاری که پتانسیل بیشتری دارد

با این حال، افزایش ۳۴۲ درصدی در فروش خودروهای برقی نسبت به‌سال گذشته درواقع یک شاخص مثبت است و نشان‌دهنده تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو برقی است. روند رشد فروش خودروهای برقی را می‌توان از همان سال ۲۰۲۲ پیگیری کرد؛ یعنی زمانی که تسلا برای عرضه محصولاتش در این منطقه اقدام جدی کرد.

رابین دنهولم در اجلاس انرژی پاک استرالیا در سیدنی گفت: «اکنون بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تسلا در جاده‌های استرالیا داریم و شتاب آن وجود دارد.»

او گفت: «من شخصا تعجب نمی‌کنم اگر این رقم را تا پایان سال دو برابر کنیم. استرالیا حدود یک درصد از خودروهای برقی تسلا در جاده‌ها را در اختیار دارد که در پایان سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۵/۲ میلیون دستگاه رسید. خودروهای برقی تنها دو درصد از فروش خودروهای جدید در استرالیا را تشکیل می‌دهند.»

دنهولم گفت: «استرالیا از منظر انرژی در موقعیت بسیار منحصربه‌فردی قرار دارد؛ زیرا تعداد باتری‌های پاوروال‌های نصب‌شده در استرالیا بیشتر از خودروهای تسلا در جاده‌هاست.»

به‌گفته دنهولم، بزرگ‌ترین مانع برای جذب سریع‌تر خودروهای برقی فقدان ایستگاه‌های شارژ سریع است. برای تسریع در راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سریع، ترانسفورماتورها باید به‌شبکه اضافه شوند؛ روندی که به‌گفته او در استرالیا درمقایسه با بقیه منطقه بسیار کند بود.

بر اساس گزارش «رویترز» دنهولم گفت: «این شارژرها باید بدون تاخیر راه‌اندازی شوند و این قطعه گم‌شده برای پذیرش انبوه خودروهای برقی است.» او همچنین بر درخواست استرالیا برای انجام کارهای بیشتر برای ایجاد ظرفیت پالایش مواد باتری تاکید کرد.

مسیری برای ساختن آینده

تسلا سه‌چهارم لیتیوم مورد نیاز خود را برای باتری‌های خود از استرالیا تامین می‌کند؛ اما این کشور برای مواد با ارزش بالاتری که به‌باتری‌ها وارد می‌شود، به‌سختی ظرفیت پالایش دارد. در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ استرالیایی‌ها ۸ هزار و ۶۸۸ دستگاه خودرو برقی خریداری کرده بودند.

در آن زمان ۱۴ مدل خودرو برقی زیر ۶۵ هزار دلار در بازار این کشور وجود داشت و به‌ازای هر ۷ دستگاه خودرو برقی یک ایستگاه شارژر درنظر گرفته بودند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ آئودی ۳۰ مدل، هیوندای ۲۳ مدل، رنو ۲۴ مدل و فلکس‌واگن ۵۰ مدل خودرو برقی را به‌بازار استرالیا ارائه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =