آئودی Q۵

RX تا به‌امروز در پنج نسل به‌بازار جهانی قدم گذاشته؛ اما به‌دلیل ممنوعیت واردات طی ۶ سال گذشته، این اس‌یووی‌کراس‌اوور لاکچری میان‌سایز باکیفیت ژاپنی تنها تا نسل چهارم به‌ایران آمده است.

در بخش نخست این مطلب خواندیم که مرسدس‌بنز CLA۴۵ AMG و ولوو XC۹۰ به‌عنوان قوی‌ترین گزینه‌های ۲۰۰۰ سی‌سی در ایران شناخته می‌شوند.

در بخش دوم مرور قوی‌ترین موتورهای ۲ لیتری‌ در بازار خودرویی کشور، به‌بررسی چهار مدل خودرو قدرتمند ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی دیگر می‌پردازیم که یک خودرو از این فهرست، تبار چینی دارد.

اگرچه شاید این خودرو به‌لحاظ تکنـــــــولوژی یا تجربه حضور در صنعت‌خودرو و کیــــــفیت در سطح پایین‌تری نسبت به سه رقیب قدر خود قرار می‌گیــــرد، اما این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که پیشرفت خودروسازی در چین شتابی فراتر از تصور دارد و درنهــــــــایت در یک دهه آینده خودروهای چینی به‌رقبایی جدی برای اروپایی‌ها بدل می‌شوند.

ب‌ام‌و X۴

کمپانی ب‌ام‌و سال ۲۰۰۷ میلادی نخستین کراس‌کوپه خود و البته نخستین کراس‌کوپه تولید انبوه جهان را با نام X۶ به‌جهان معرفی کرد. کمی بعد، این کمپانی در سال ۲۰۱۴ میلادی دومین محصول کراس‌کوپه خود را با نام X۴ به‌بازار عرضه کرد که از نظر ابعاد و اندازه، سایز کوچک‌تر X۶ به‌حساب می‌آید.

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

این کراس‌کوپه جذاب در اوایل سال ۱۳۹۵ به‌بازار ایران آمد و بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت. X۴ به‌زبان جدید وقت ب‌ام‌و مزین شده بود و از استایل جذاب، اسپرت و زیبایی برخوردار بود.

درواقع X۴ نسخه کوپه X۳ به‌شمار می‌رود که با خطوط منقطع شارپ و سطوح تخت در کنار فرم خمیده سقف، کاراکتر جذاب و استایل زیبا و چشم‌نوازی دارد. آن‌چه ب‌ام‌و X۴ را به‌یک کراس‌کوپه تمام‌اسپرت بدل می‌کند، قلب تپنده آن است. زیر کاپوت نسبتا کشیده این کراس‌کوپه زیبا و جذاب باواریایی یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری تویین‌توربوشارژ جا خوش کرده است.

درواقع تمام نسخه‌های واردشده از X۴ به‌کشورمان xDrive۲۸i است که از یک موتور ۴ سیلندر ۱۹۹۷ سی‌سی بهره می‌گیرد و با سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل (چهارچرخ‌محرک منحصربه‌فرد ب‌ام‌‎و موسوم به xDrive) پرفورمنس عالی دارد.

قلب تپنده این کراس‌کوپه باواریایی را با نام N۲۰B۲۰ می‌شناسند که به‌لطف فناوری تویین‌-پاور-توربو، سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها و البته تکنولوژی خاص و منحصربه‌فرد ونوس‌ها (زمان‌بندی متغیر هوشمند خاص ب‌ام‌و) ولوترونیک می‌تواند حداکثر ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت را در ۵ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۸۰۰ آرپی‌ام‌ تولید کند.

توان و گشتاور نسبتا بالای این خودرو، تکنولوژی بسیار پیشرفته سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و کیفیت ساخت بالای قطعات سبب شده است ب‌ام‌و X۴ xDrive۲۸i به‌جایگاه پنجم یا جایگاه نخست بخش دوم این مقاله برسد.

همچنین گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استپ‌ترونیک ساخت کمپانی ZF قدرت و گشتاور را به‌کمک سامانه xDrive به‌چهار چرخ منتقل می‌کند. اگرچه حساسیت بالای پیشرانه N۲۰B۲۰ قابل توجه است، اما درصورت نگهداری صحیح، تعویض به‌هنگام روغن‌موتور و استفاده از سوخت بنزین سوپر، این کراس‌کوپه یکی از گزینه‌های کم‌استهلاک بازار خواهد بود.

لکسوس RX۲۰۰t

لکسوس به‌عنوان برند لوکس تویوتا، نخستین‌بار در سال ۱۹۹۷ میلادی اس‌یووی‌کراس‌اوور میان‌سایز لاکچری خود را با نام RX به‌بازار جهانی عرضه کرد. RX تا به‌امروز در پنج نسل به‌بازار جهانی قدم گذاشته؛ اما به‌دلیل ممنوعیت واردات طی ۶ سال گذشته، این اس‌یووی‌کراس‌اوور لاکچری میان‌سایز باکیفیت ژاپنی تنها تا نسل چهارم به‌ایران آمده است.

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

به‌روزترین و جدیدترین مدل RX نسل چهارم این خودرو در بازار ایران است. لکسوس RX نسل چهارم موسوم به AL۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به‌جهان معرفی شد. RX AL۲۰ با زبان جدید طراحی وقت لکسوس همراه شد.

بر این اساس در این خودرو شاهد خطوط تیز و سطوح شکسته‌ای هستیم که کاراکتر نافذ و سنگینی به‌این خودرو بخشیده است. البته این طراحی منجر به‌ایجاد یک استایل اسپرت و جذاب هم برای دردانه لکسوس شده است. چراغ‌های کشیده و جلوپنجره دوکی‌شکل در جلو، چهره تهاجمی و خشنی را برای RX فراهم آورده است. در نمای عقب، با وجود چراغ‌های کشیده با گرافیک جدید و زیبا، شاهد یک کراس‌اوور شیک و البته اسپرت هستیم.

لکسوس RX نسل چهارم در نسخه RX۲۰۰t و RX۲۰۰t F Sport به‌بازار کشورمان آمده است. زیر چهره خشن و تهاجمی این اس‌یووی کراس‌اوور لوکس ژاپنی، یک موتور ۴ سیلندر با آرایش خطی به‌حجم ۱۹۹۸ سی‌سی و مجهز به‌سیستم پرخوران توربوشارژ قرار گرفته است.

مهندسان کمپانی تویوتا به‌بهترین شکل ممکن و با بهترین متریال (از جمله آلومینیوم) این موتور ۲ لیتری را شکل داده‌اند. بر این اساس با طراحی توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل هرسیلندر و از همه مهم‌تر سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها VVT-iE حداکثر قدرت این موتور به ۲۳۵ اسب‌بخار در ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به ۳۵۰ نیوتون‌متر در ۴ هزار آرپی‌ام می‌رسد.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی تویوتا به‌چهار چرخ انتقال داده می‌شود. نکته بسیار مهم درباره لکسوس RX۲۰۰t این است که کیفیت و دوام بالای قطعات تویوتا به‌خوبی در این کراس‌اوور لوکس حفظ شده است تا بار دیگر دوام و استهلاک پایین تویوتا، سرلوحه خودروسازان دیگر قرار گیرد.

دوام، کیفیت بالا و کمترین حساسیت در میان هم‌کلاسان خود نسبت به‌شرایط جوی و سوختی ایران، سبب شده است RX۲۰۰t در جایگاه دوم مطلب امروز و درمجموع در جایگاه ششم قوی‌ترین موتورهای ۲ لیتری‌ در بازار خودرویی کشور قرار گیرد.

آئودی Q۵

آئودی به‌عنوان سرآمدترین اسپرت‌ساز در دنیای خودرو شناخته می‌شود. تکنولوژی‌های مورد استفاده در محصولات این کمپانی مطرح آلمانی همواره پس از گذشت پنج تا ۱۰ سال به‌سایر خودروسازان از جمله ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و اخیرا چینی‌ها نفوذ می‌کند.

این کمپانی صاحب‌نام، جولای سال ۲۰۰۸ میلادی از اس‌یووی‌کراس‌اوور کامپکت لوکس خود با نام Q۵ رونمایی کرد.

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

این خودرو در آن زمان با زبان طراحی آئودی بسیار جذاب به‌نظر می‌رسید و در بازار جهانی موفق ظاهر شد. آئودی Q۵ به‌حدی موفق بود که نسل اول آن تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی روی خط‌تولید قرار داشت و از اواخر سال ۲۰۱۷ تا به‌امروز نسل دوم این کراس‌اوور خوشنام روی خط‌تولید آئودی قرار دارد. البته تنها نسل اول Q۵ در بازار ایران حضور دارد که به‌دلیل عدم‌وجود خدمات پس از فروش مناسب، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

تکنولوژی و کیفیت Q۵ درسطح بسیار بالایی قرار دارد و هر اسپرت‌دوستی می‌داند که این کراس‌اوور در پس چهره نسبتا آرام و زیبای خود چه‌مشخصاتی را پنهان کرده است. آئودی Q۵ های واردشده به‌کشور نسخه ۲.۰ TFSI Quattro هستند. زیر کاپوت Q۵ یک موتور با ساختار ۴ سیلندر و آرایش خطی به‌حجم ۱۹۸۴ سی‌سی جا خوش کرده است.

این پیشرانه به‌فناوری فوق پیشرفته آئودی یعنی TFSI مجهز است. این تکنولوژی درحقیقت به‌صورت هم‌زمان سیستم پرخوران توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم را ارائه می‌دهد.

بر این اساس با در نظر گرفتن سیستم فوق هوشمند متغیرسازی تایمینگ سوپاپ‌ها به‌سبک آئودی و تکنولوژی TFSI، این پیشرانه حداکثر ۲۲۵ اسب‌بخار قدرت را در ۴۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۵ هزار آرپی‌ام تولید می‌کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک ساخت کمپانی ZF و با هماهنگی سیستم کواترو (چهارچرخ‌محرک آئودی) به‌تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

کیفیت ساخت و مونتاژ بالا، ضریب حساسیت پایین موتور، کیفیت بسیار بالای ساخت قطعات اصلی موتور (از جمله توربوشارژ) و دردسر کمتر در بلندمدت سبب شده است کراس‌اوور محبوب ارباب حلقه‌ها با وجود خدمات پس از فروش نامناسب، به‌جایگاه سوم مطلب امروز و البته جایگاه هفتم قوی‌ترین موتورهای دولیتری‌ در بازار خودرویی کشور برسد.

چری تیگو ۸ پرومکس

چری یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین محسوب می‌شود و سابقه بیش از دو دهه حضور در بازار ایران را دارد. اگرچه در ابتدا محصولات این خودروساز چینی با ایراداتی مواجه بودند، اما این خودروساز با طی کردن مسیر تکامل محصولات خود، توانست به‌کیفیت مناسبی در تولیداتش دست پیدا کند. این کمپانی خودروساز از سال ۲۰۲۰ میلادی به‌بعد زبان و خط‌مشی جدید طراحی محصولات خود را متحول کرد.

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

افزوده شدن چشم‌بادامی‌ها به فهرست دو هزارسی‌سی‌های قدرتمند ایران

تیگو ۸ که به‌عنوان اس‌یووی کراس‌اوور میان‌سایز شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۸ میلادی تا به‌امروز روی خط‌تولید این خودروساز چینی قرار گرفته و اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که نسل جدیدی از تیگو ۸ با نام تیگو ۸ پلاس در بازار چین معرفی شد. تیگو ۸ در بازارهای ایتالیا، مکزیک، مالزی، برزیل و اندونزی حضور پررنگی دارد.

از نظر طراحی، زبان جدید طراحی چری با خطوط نسبتا تیز و سطوح تخت مواجه شده است. فرم جلوپنجره و چراغ‌هایی با LED های زیبا، به‌اصطلاح در سبک طراحی پوزه ببری Tiger Nose قرار می‌گیرد و فرم کلی بدنه را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. در نمای عقب نیز از چراغ‌های مجزا و مجهز به LED استفاده شده تا استایل تیگو ۸ جذاب و جوان‌پسند باشد. تیگو ۸ در ابتدای ورودش به‌بازار ایران با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با ۱۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور عرضه شد که این خودرو با نام تیگو ۸ پرو معرفی می‌شود.

اواخر سال ۱۴۰۱ بود که شرکت مدیران‌خودرو به‌عنوان نماینده انحصاری و رسمی کمپانی چری در ایران، نسخه قوی‌تر تیگو ۸ را با نام تیگو ۸ پرو مکس با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مزین به تکنولوژی توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم روانه بازار کرد. این موتور ۴ سیلندر ۱۹۹۸ سی‌سی توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم می‌تواند حداکثر ۲۵۴ اسب‌بخار قدرت را در ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۹۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۲۰۰۰ آرپی‌ام تولید کند.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. چری تیگو ۸ پرو مکس با نام فونیکس تیگو ۸ پرو مکس از نظر تکنولوژی رفاهی درسطح بالایی قرار دارد؛ اما از نظر کیفیت و دوام درحال پیشرفت است که بر این اساس جایگاه هشتم قوی‌ترین موتورهای ۲ لیتری‌ در بازار خودرویی کشور و جایگاه چهارم در مطلب امروز را به‌خود اختصاص می‌دهد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فیض اللهی DE ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    امیدوارم با واردات خودرو ، عموم مردم بتوانند از این خودروها استفاده کنند و بعد از ۴۳ سال لا اقل از نظر خودرو مانند کشورهای همسایه بتوانیم از خودروهای روز دنیا استفاده کنیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =