بازار خودرو

رشیدی کوچی روز گذشته گفت این‌که بعد از ۶ ماه واردات خودروهای نو در حال انجام است و این خودروها یک به یک وارد کشور می‌شوند را به فال نیک می‌گیریم. حتما این روند بر بازار تاثیر خواهد گذاشت و دولت باید عزمش را برای واردات خودروهای نو و کارکرده جزم کند و فکر می‌کنم اتفاقات خوبی رخ خواهد داد

این روزها به‌نظر می‌رسد مشکل قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها درمورد خودروهای داخلی و مونتاژی بلکه در ادامه مسیر برای مدل‌های وارداتی نیز وجود خواهد داشت. این درحالی است که بعد از ترخیص تعدادی از خودروهای وارداتی و مرتفع شدن برخی موانع ورود خودرو به‌کشور هنوز معیار مشخصی برای تعیین بهای خودروهای وارداتی اعلام نشده است؛ اتفاقی که سبب شده است مردم نگران قیمت‌ خودروهای جدید وارداتی باشند.

بر این اساس پس از آزادسازی واردات خودرو یکی از مهم‌ترین سوال‌ها، چگونگی قیمت‌گذاری این خودروهاست. درحالت کلی، قیمت تمام‌شده مدل‌های وارداتی با احتساب ارزش CIF خودرو، حقوق ورودی (شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی)، مابه‌التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی، عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی، هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و عوارض بندری، هزینه ثبت سفارش، هزینه بازرسی فنی، هزینه استاندارد، عوارض وزارت راه‌وشهرسازی، مالیات‌ها و عوارض شماره‌گذاری، هزینه بیمه شخص‌ثالث، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون محاسبه می‌شود. در همین رابطه امید قالیباف، سخنگوی پیشین وزارت صمت چندی پیش اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است در تالار نقره‌ای عرضه شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به‌خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است.

همچنین حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است؛ چه‌مدل‌های زیر ۱۰ هزار یورو و چه‌خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو دارند. البته در این میان، سود بازرگانی متغیر است. کمترین میزان سود بازرگانی را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. به‌طور مثال برای یک خودرو ۸ هزاریورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی و ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگانی در نظر گرفته می‌شود. درنهایت مبلغ خودروها بستگی به‌این دارد که هر خودرو با چقدر رقابت روی تابلو تالار نقره‌ای کشف قیمت شود.

روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس به‌معیار تعیین قیمت خودروهای وارداتی و این‌که گفته می‌شود اجازه ورود خودروهای لاکچری به‌کشور داده نمی‌شود، واکنش نشان داد و گفت: «گفته شده به‌خودروهای لاکچری اجازه ورود داده نمی‌شود. حال سوال این است که معیار تعیین قیمت خودروهای وارداتی چیست و آیا منظور، قیمت‌های جهانی خودرو است یا قیمت خودرویی که بر آن عوارض ۱۵۰ درصدی اعمال می‌شود؟ آیا خودرو ۳۰ هزار دلاری لاکچری است؟ قیمت دستوری درحوزه خودرو موجب نارضایتی شده است.»

همین صحبت‌ها کافی بود تا نگرانی مردم از شرایط قیمت‌گذاری خودرو چند برابر شود. عرضه خودروهای وارداتی با قیمت بالا می‌تواند مردم را همچنان به‌سمت مدل‌های چینی لوکس سوق دهد.

این درحالی است که رشیدی کوچی روز گذشته اعلام کرد: «وضعیت واردات خودرو چندان رضایت‌بخش نیست. نه این‌که راضی باشیم، اما بالاخره دارد روی غلتک می‌افتد و به‌نظر می‌رسد مشکلات موجود در این بخش تا حدی مرتفع شده است. این‌که بعد از ۶ ماه واردات خودروهای نو در حال انجام است و این خودروها یک به‌یک وارد می‌شوند را به‌فال نیک می‌گیریم. حتما این روند بر بازار تاثیر خواهد گذاشت؛ دولت باید عزمش را برای واردات خودروهای نو و کارکرده جزم کند و فکر می‌کنم اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.»

پژو ۲۰۷ پانوراما بیشترین افزایش قیمت را در بازار آزاد داشت

روز گذشته قیمت خودروهای داخلی و چینی با افزایش جزئی همراه بود. در این میان شاهد افزایش ۱۲ میلیون‌تومانی بهای پژو ۲۰۷ پانوراما در گروه خودروهای داخلی بودیم. این خودرو در بازار آزاد بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای داخلی به‌نام خود ثبت کرد.

اغلب خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۱ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۲ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۴۹۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۱۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۲۵ ‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی دو مدل خودرو بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام هروقت زیر یک میلیارد تومان بود باید باور کنیم
  • بینام IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    اگر مافیای رانت دست از جیب مردم بیچاره بردارد همه چیز درست می شود نه تنها خودرو بلکه بقیه کالا های اساسی نیز ،فقط یک عده چپاول گر به بهانه تحریم غارت می کنند این عده نبودند بی شک این چند سال هیچ کالایی گران نمیشد وملت اینجوری محتاج نان شب نبودند ،دولتدنبال راه کارهای متفاوت اقتصادی نباشد همین هارا شناسایی ودستگیر کند کافی است
  • قاسم IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    کدوم واردات ، با کدوم دلار ، با کدوم شرکت خارجی ، با کدوم سیستم بانکی ، خوب مردمو اسکول خودتون کرده اید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =