گرافن

یک شرکت استارت‌آپی معتقد است افزودن گرافن به لاستیک‌ها می‌تواند جایگزین ماده شیمایی سمی ۶PPD شود.

استارت‌آپ کربن‌ریورز (Carbon Rivers) باور دارد گرافن (یک ماده تازه کشف‌شده به شکل لانه زنبوری است که ضخامتی به اندازه یک اتم دارد) افزوده‌شده به لاستیک‌ها می‌تواند جایگزین ماده شیمیایی سمی ۶PPD شود، این در حالی است که فشار بر صنعت خودرو برای از بین بردن این ترکیب شیمیایی که آب‌ها را آلوده می‌کند و برای برخی ماهی‌ها کشنده بوده، افزایش یافته است.

انتظار می‌رود کالیفرنیا اولین ایالتی باشد که از سازندگان تایر می‌خواهد به دنبال جایگزینی برای ۶PPD (یک آنتی‌اکسیدان که به طور گسترده در صنعت لاستیک استفاده می‌شود) باشند.

این ماده آنتی اکسیدان و ضداُزن امروزه در همه لاستیک‌ها یافت می‌شود زیرا این ترکیب تایر را تثبیت می‌کند و ترک خوردگی را کاهش می‌دهد اما تحقیقات علمی منتشرشده در سال ۲۰۲۰ نشان دادند ماده شیمیایی ۶PPD مقصر مرگ و میر دسته‌جمعی ماهی قزل‌آلا کوهو در سواحل غربی آمریکاست.

کربن‌ریورز، مستقر در ناکسویل تنسی، اعلام کرد افزودن نانوساختارهای گرافنی به لاستیک‌ها می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۸درصد کاهش دهد و جایگزین بخش اعظم یا تمام ۶PPD شود.

تایرسازان برای یافتن راه‌حل تحت‌فشار هستند زیرا وزن بالاتر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به این معنی است که مقادیر ۶PPD آزادشده در تماس تایرها با جاده در حال افزایش است.

دیوید مورگان، مدیر ارشد کربن‌ریورز گفت آزمایش انجام‌شده با استفاده از ساختارهای گرافنی در لاستیک‌ها کاهش فوق‌العاده ۶PPD را نشان داده است.

مورگان اعلام کرد این شرکت درحال کار با سازمان‌های مختلف بوده و آزمایش‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شوند. احتمالا گرافن این شرکت می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ در تایر خودروها مورد استفاده قرار بگیرند.

مورگان گفت: گفت‌وگوهای اولیه با سازندگان تایر داشته‌ایم. دوست داریم این نتایج را در محصولات تجاری ببینیم. وی ادامه داد گرافن به دلیل برخی خواص ازجمله استحکام زیاد، انعطاف‌پذیری و رسانایی حرارتی به‌عنوان یک ماده فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود.

گرافن یک ماده ایمن است که می‌توان آن را با قیمت پایین به تایرها اضافه کرد.

سخنگوی شرکت پیرلی (Pirelli) نیز گفت این شرکت سازنده تایر در مورد گرافن و سایر مواد پیشرفته تحقیق کرده است و آن را به عنوان جایگزینی برای ۶PPD بررسی خواهد کرد.

وی افزود: درحال‌حاضر مدرکی مبنی بر اینکه گرافن بتواند جایگزین مناسبی برای ۶PPD در تایرها باشد، وجود ندارد بنابراین جدول زمانی سال ۲۰۲۵ برای کاربرد صنعتی آن واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.

به‌گفته وی در مورد این فناوری پیرلی با تولیدکنندگان مواد پیشرفته در تماس بوده، اما نامی را فاش نکرد. برخی سازندگان لاستیک درحال‌حاضر از گرافن برای بهبود سرعت، چسبندگی، دوام و مقاومت در برابر پنچر شدن استفاده می‌کنند اگرچه تولیدکنندگان غربی باتوجه به اینکه چین حدود ۶۵درصد عرضه جهانی گرافیت موردنیاز برای تولید گرافن را کنترل می‌کند، نگران این وابستگی هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =