سهند

نخستین نمونه‌های آزمایشی «سهند» به تولید رسیده است و تولید انبوه آن نیز به‌زودی آغاز می‌شود

جدیدترین سدان‌ اقتصادی گروه خودروسازی سایپا با نام «سهند» وارد خط تولید یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های این گروه یعنی پارس‌خودرو شده است. سهند، از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کوه‌های استان آذربایجان شرقی و از معروف‌ترین جبال آتشفشانی خاموش ایران است که به‌دلیل انبوه گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به «عروس کوه‌های ایران» شهرت یافته است. حال قرار است پرچمدار سدان‌های کلاس B (شهری) گروه خودروسازی سایپا با همین نام به بازار بیاید. شنیده‌ها حاکی از آن است که نخستین نمونه‌های آزمایشی سهند به تولید رسیده و تولید انبوه آن نیز به‌زودی آغاز می‌شود. این خودرو که با استفاده از به‌روزرسانی پلت‌فرم ایکس200 طراحی شده، نسخه فیس‌لیفت خودرو ساینا S و نیز نسخه سدان هاچ‌بک اطلس محسوب می‌شود. نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک سهند نیز در آینده نزدیک به تولید خواهد رسید. این خودرو نمونه مجهز به سیستم سوخت‌رسانی CNG نیز خواهد داشت.

طراحی بدنه «سهند»

سهند ظاهری به‌روز و زیبا دارد که در هر دو نمای جلو و عقب میزبان چراغ‌های جدید و کشیده و طرح جدید سپرها است. ظاهر خارجی سایپا سهند، حاصل یک فیس‌لیفت اساسی روی ساینا است؛ دماغه این خودرو اکنون کشیده‌تر شده است و چراغ‌های چندوجهی با چراغ‌های تیز جایگزین شده‌اند. جلوپنجره این خودرو نیز نوع متفاوتی از جلوپنجره ساینا S است که برآمدگی کمتری دارد.

چراغ‌های مه‌شکن در قسمت‌های پایین سهند قرار گرفته‌اند و خوشبختانه از طراحی باریک و خطی برخوردارند که با سایر اجزای ظاهر خودرو هماهنگی بیشتری دارد. در نمای جانبی سهند نیز رینگ‌های آلیاژی با طرحی جدید خودنمایی می‌کنند. در نمای عقب، چراغ‌های خودرو باز هم بیشترین حجم تغییرات را به خود اختصاص داده‌اند. چراغ‌ها دوتکه هستند و بخشی از آن‌ها به روی درِ صندوق انتقال یافته است. طراحی چراغ‌های عقب سهند بی‌شباهت به سدان‌های متوسط فولکس‌واگن نیست.

طراحی کابین «سهند»

سهند در نمای داخلی نیز از طراحی جدید و جذابی برخوردار است. این خودرو در تصاویر رسمی و نسخه‌های به نمایش درآمده از آن، به کابین با تریم دو رنگ مجهز است. بر روی داشبورد میانی سهند، یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تعبیه شده است و زیر آن دریچه‌های دایره‌ای‌شکل تهویه خودرو قرار گرفته‌اند. همچنین در قسمت انتهایی داشبورد پنل سیستم تهویه مطبوع جا خوش کرده است.

فرمان این خودرو هم به‌صورت دی‌کات بوده و غربیلک آن نیز به‌صورت سه‌شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده و ظاهری مشابه کادیلا یا همان ال90 ایرانی دارد.

اهرم تعویض دنده این خودرو با نسخه نصب‌شده روی شاهین مشابه است. همچنین طراحی کنسول میانی سهند نسبت به ساینا تا حدودی تغییر کرده که در نتیجه آن اهرم تعویض دنده با صندلی اندکی فاصله گرفته است. علاوه بر تغییر اهرم تعویض دنده، جایگاه نمایشگر سیستم سرگرمی نیز اندکی به جلو آمده است. در قسمت‌هایی از داشبورد و تودری‌های سهند از پلاستیک نرم استفاده شده است. کیفیت سایر اجزای کابین نیز در مقایسه با نمونه‌های فعلی محصولات سایپا، ارتقا یافته‌اند.

مشخصات فنی «سهند»

قدرت موتور چهارسیلندر سهند به 90 تا 94 اسب بخار می‌رسد و در نمونه CNG هم می‌تواند 77اسب‌بخار نیرو تولید کند. گشتاور این پیشرانه نیز در نسخه بنزینی و گازسوز به‌ترتیب حدود 137 و 116 نیوتن‌متر است. تغییرات پیشرانه سهند که M15GSI نام دارد، نسبت‌به موتور M15 معمولی شامل برقی‌شدن دریچه گاز، اضافه شدن هدرز، تغییرات در سیستم تزریق و پاشش سوخت، تغییر در سیستم شمع‌ها و جرقه‌زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است.

همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است. سهند با دو گزینه گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته CVT تیپ‌ترونیک و پنج‌سرعته دستی به بازار عرضه خواهد شد. ظرفیت مخزن سوخت این خودرو 41 لیتر بوده و با توجه به استاندارد یورو5، میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 7 لیتر اعلام شده است. سهند با وزن 1220 کیلوگرم تولید شده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی «سهند»

سهند محصولی مطابق با استانداردهای 85گانه است و به همین دلیل می‌تواند موارد مهم این استاندارد یعنی چراغ‌های روز، چراغ اتومات، نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر باد لاستیک (TPMS)، سیستم پایداری کنترل خودرو در زمین‌های لغزنده (ESC)، استاندارد تصادف با عابر پیاده و آلایندگی یورو5 را پاس کند. سیستم کروزکنترل، فرمان دی‌کات با طراحی جدید و دکمه‌های کنترلی، فرمان برقی (در مدل اتوماتیک)، سنسور باران، سنسور نور، سنسور پارک، دوربین عقب، ترمز اضطراری، سانروف، تریم داخلی چرمی، دو کیسه هوا و... بخشی از امکانات این خودرو هستند. سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مالتی‌مدیا و... از دیگر امکاناتی هستند که این خودرو در نسخه فول‌آپشن خود به آن مجهز خواهد بود. این خودرو با قیمت مناسب خود نسبت به رقبای چینی می‌تواند سهم زیادی از بازار سدان‌های کوچک اقتصادی را به خود اختصاص دهد.

زمان عرضه «سهند»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تیرماه امسال اعلام کرد: «پیش‌فروش خودرو سهند شهریورماه سال جاری آغاز می‌شود.» محمدعلی تیموری افزود: «این خودرو استانداردهای 85گانه را با موفقیت گذرانده است.» سهند دوشاوش نسخه هاچ‌بک خود یعنی اطلس که البته از طراحی نسبتا مستقلی در نمای جلو و عقب بهره می‌برد، می‌تواند تداوم حکمرانی سایپا در خودروهای کلاس B را تضمین کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهر IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    7 0
    ساینا ک چراغ و اسمش عوض کردن
    • محمد علی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      8 0
      و ساینا هم تیبایی که اسم و چراغش عوض کردن 😂
  • M IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    به چه درد میخوره وقتی کیفیت قطعات پایین هست ساینا چه گلی زدن که حالا سر این بزنن. آشغال تولید میکنن به قیمت درجه 1 میفروشن قطعات چینی درجه 4 میارن نصب میکنن افتخارم میکنن چطور میشه ماشین صفر به سال نکشیده کلی ایراد فنی پیدا میکنه سایپا جواب گو هست نه خدا لعنت تون کنه
  • علی IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    بااین قیمت‌ها و این کیفیت پایین ، مردم دیگه پولی ندارند که بخرند،چخبره این همه گرانی قیمت این خودروها باید زیر ۱۰۰میلیون تومان باشه، نه اینکه بالای ۳۰۰میلیون تومان، مردم تا ۳۰سال دیگه هم کار کنندبااین قیمت‌ها نمیتوانندبخرند.
  • محمودسیفی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    شمارو بخدا یه فکری برای ترمز ماشینهای جدیدتون بکنید در موقعه حادثه آنی ترمز اصلا عمل نمیکنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =