واردات خودرو

با توجه به طولانی شدن تدوین آیین‌نامه ورود خودروهای نو، مجلس دولت را مقید کرد که آیین‌نامه کارکرده‌ها را ظرف یک ماه تدوین و ابلاغ کند. حالا حدود یک ماه و نیم از ابلاغ قانون واردات خودروهای دست‌دوم به دولت می‌گذرد و اظهارنظرهای ضدونقیضی درمورد تدوین آیین‌نامه کارکرده‌ها به گوش می‌رسد

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با کاهش قیمت جزئی خودروهای داخلی و چینی همراه بود. این کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی چندان پررنگ نبود و این مدل خودروها اغلب با ثبات قیمت همراه بودند. این درحالی است که خبرهای به‌گوش‌رسیده از روند ورود خودروهای وارداتی به‌کشور، از دریافت مجوز شماره‌گذاری برای برخی از این مدل‌ها حکایت دارد. بر این اساس نخستین خودروهای وارداتی به‌تازگی پلاک ملی شده‌اند و چانگان CS۳۵ پلاس توانست مجوز شماره‌گذاری را دریافت کند.

سرانجام با انتشار خبر دریافت مجوز شماره‌گذاری برخی خودروهای وارداتی، امیدواری به‌بازار این خودروها تزریق شد تا شاید روند نزولی قیمت مدل‌های خارجی سرعت بیشتری به‌خود بگیرد. هرچند که روند کاهشی خارجی‌ها در آخرین روزهای هفته گذشته متوقف شد و اکثر این خودروها با قیمت ثابت در بازار آزاد به‌کار خود پایان دادند، اما شاید ادامه روند دریافت مجوزهای شماره‌گذاری خودروهای خارجی بتواند بازار را دوباره با ریزش بها مواجه کند. از طرفی لایحه واردات کارکرده‌ها ۲۸ خردادماه در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. این در شرایطی است که با توجه به‌طولانی شدن تدوین آیین‌نامه ورود خودروهای نو، مجلس دولت را مقید کرد که آیین‌نامه کارکرده‌ها را ظرف یک ماه تدوین و ابلاغ کند. حالا حدود یک ماه و نیم از ابلاغ قانون واردات خودروهای دست‌دوم به‌دولت می‌گذرد و اظهارنظرهای ضدونقیضی درمورد تدوین آیین‌نامه کارکرده‌ها به‌گوش می‌رسد.

از سوی دیگر مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو اعلام کرد: «۵۰ درصد از متقاضیان مرحله دوم ثبت‌نام خودرو از شرکت سایپا و ۱۰ درصد از شرکت کرمان‌موتور در سامانه یکپارچه فروش خودرو واریز وجه نکرده‌اند؛ بنابراین در زمان ویرایش امکان انتخاب خودروهای بیشتری وجود دارد. همچنین به‌زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد. در ویرایش مرحله دوم تمهیداتی برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودرویشان ۱۴۰۳ بوده، دیده شده است.» این درحالی است که بسیاری از مشتریان خودروهایی که موعد تحویل خودروهایشان ۱۴۰۳ بوده به‌دلیل افت قیمت خودرو در بازار آزاد نگران شرایط پیش آمده هستند و از این‌که خودرو آن‌ها سال آینده تحویل می‌شود و آینده بازار خودرو مشخص نیست، در زمینه انصراف و یا تحویل خودروهایشان مردد هستند.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌گذاری دستوری در ارتباط با بهای خودرو به‌وضوح نشان می‌دهد که اصرار دولت بر دخالت در امور بنگاه‌های اقتصادی و همچنین اجبار آن‌ها به‌اطاعت از سیاست‌های دستوری، چه‌عواقبی را به‌دنبال خواهد داشت. زیان انباشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیاردتومانی دو خودروساز بزرگ کشور، عدم‌تطابق تولید با نیاز بازار، مشکل تامین مواداولیه، عدم‌سوددهی و نزدیک شدن صنایع به‌مرز ورشکستگی، بخشی از نتایج استفاده از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است. این درحالی است که در اقدامی تازه از سوی دولت، شاهد حذف چتر حمایت ارزی از سر خودروسازان هستیم؛ به‌طوری که وزارت صمت طی نامه‌ای اعلام کرد از این پس خودروسازان باید به‌فکر تامین ارز خود از مبادی گوناگون غیر ‌از سامانه نیما باشند. براین اساس می‌توان گفت هزینه‌های تولید خودرو قرار است هرچه بیشتر افزایش یابد.

خارجی‌ها با ثبات‌ترین‌های بازار

در آخرین روز هفته گذشته، خودروهای داخلی و چینی ریزش بهای جزئی را تجربه کردند و در سمت دیگر، مدل‌های خارجی با ثبات قیمت همراه بودند تا نمودار نوسان قیمت این خودروها تغییر خاصی نداشته باشد.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته کاهش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۴۹۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۲ میلیون‌تومان، ساینا اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۳۹۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۷ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۸ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۶ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومان برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۲۵ ‌میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹۹۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد ثبات بها بودیم و هیچ خودرو لوکسی در بازار نوسان قیمت را تجربه نکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =