برترین گردهمایی‌ های خودرویی جهان

برگزارکننده اصلی این مسابقه، موسس و مالک خانه گودوود، «چارلز گوردون لنوکس» زمان برگزاری این رویداد را با مسابقات فرمول‌یک و لمان هماهنگ کرد تا هم بازدیدکننده بیشتری داشته باشند و هم لذت یک تجربه خاطره‌انگیز را برای هواداران خودروها فراهم آورند

هر ساله خودروسازان سراسر جهان تمرکز ویژه‌ای روی گردهمایی‌های مشهور خودرویی دارند؛ جایی که ثروتمندان، مالکان و طرفداران دوآتشه اتومبیل‌ها دور هم جمع می‌شوند و اوقات خود را صرف حرف زدن درباره این آثار هنری صنعتی و به‌نمایش گذاشتن آن‌ها می‌کنند. این رویدادها هم محلی برای نمایش خودروهای قدیمی و کلاسیک هستند، هم مکانی برای رونمایی مدل‌های جدید و هم جایی برای به‌نمایش درآمدن کمیاب‌ترین خودروهای جهان. تعداد این رویدادها بی‌شمار است؛ بنابراین فهرستی از رویدادهای برتر را برایتان آماده کرده‌ایم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

گودوود

این رویداد سالانه انگلیسی که در سه روز برگزار می‌شود، یکی از شناخته‌شده‌ترین گردهمایی‌های جهان خودرو محسوب می‌شود که در خانه گودوود، واقع در انگلستان برپا می‌شود.

برگزارکننده اصلی این مسابقه، موسس و مالک خانه گودوود، «چارلز گوردون لنوکس» زمان برگزاری این رویداد را با مسابقات فرمول‌یک و لمان هماهنگ کرد تا هم بازدیدکننده بیشتری داشته باشند و هم لذت یک تجربه خاطره‌انگیز را برای هواداران خودروها فراهم آورند.

گودوود نخستین‌بار در سال ۱۹۹۳ بازگشایی شد و هر سال میزبان ده‌ها و گاه صدها هزار تماشاچی است. این فستیوال انگلیسی از چند بخش گوناگون تشکیل می‌شود.

بخش تپه‌نوردی اصلی‌ترین رویداد این فستیوال چندروزه محسوب می‌شود که در آن، خودروهای متنوع در انواع کلاس‌ها مسیر ۱.۸۶ کیلومتری موسوم ‌به «تپه‌نوردی» را پیموده و یک رکورد سرعت ثبت می‌کنند.

رکورددار کنونی این پیست خودرو برقی مک‌مورتری اسپرلینگ است که در سال ۲۰۲۲ توانست ظرف ۰:۳۹.۰۸۱ دقیقه این مسیر را طی کند. بخش مهم دیگر گودوود «نمایشگاه خودرو متحرک» است که جایگزین نمایشگاه بین‌المللی خودرو بریتانیا شد.

فستیوال سرعت، رنسانس پیست گودوود، گودووف، گردهمایی مالکان و... از دیگر بخش‌های این رویداد هستند. گودوود یکی از مشهورترین رویدادهای موتوری به‌شمار می‌رود که جدیدترین، به‌روزترین، سریع‌ترین و گران‌ترین خودروها در آن به‌نمایش درمی‌آیند.

پبل‌بیچ و هفته خودرویی مونتری

مونتری شهری در کالیفرنیا به‌شمار می‌رود که به‌مدت یک هفته کامل میزبان لوکس‌ترین رویداد خودرویی جهان است.

هفته خودرویی مونتری شامل بخش‌های گوناگونی چون گردهمایی موتوراسپرت مونتری، جشن مرکز جت، افسانه‌های اتوبان، کوآیل و رویداد پبل‌بیچ است که در روز پایانی برگزار می‌شود.

حراج‌های نجومی و کمیاب هم بخش مهم و شناخته‌شده از هفته مونتری هستند.متمولان جهان در این رویداد شرکت می‌کنند و به‌خرید و فروش و گپ‌وگفت می‌پردازند. این حراج آن‌قدر بزرگ است که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲ به‌ترتیب توانست حدود ۴۶۴ و ۴۶۹ میلیون‌دلار را جابه‌جا کند؛ گران‌ترین خودرو آن هم فراری 250GTO محسوب می‌شود که به‌قیمت ۳۸.۱ میلیون‌دلار به‌فروش رسیده است.

«Pebble Beach Concours d’Elegance» یا به‌اختصار «پبل‌بیچ» یک رویداد سالانه در خلیج ساحل پبل در ایالت کالیفرنیای آمریکاست. این رویداد توسط بسیاری ‌عنوان لوکس‌ترین و بالارده‌ترین رویداد خودرویی جهان را به‌خود اختصاص داده است.

پبل‌بیچ اوج رویدادهای رقابتی «Concours d’Elegance» (رقابت زیبایی) محسوب می‎‌شود. البته پیست معروف لاگونا سکا «که مدت‌ها در اختیار مزدا بود» نیز در ایام برگزاری این رویداد به‌شدت رونق می‌گیرد و رویدادهای مرتبط زیادی با پبل‌بیچ به‌دلیل نزدیکی ساحل پبل و این پیست اتومبیل‌رانی درنظر گرفته می‌شود.

رویداد ویلادست

دریاچه کومو که به‌طور کامل «Concorso d’Eleganza Villa d’Este» نام دارد و به‌اختصار «ویلادِست» نامیده می‌شود، یک مسابقه زیبایی ایتالیایی است که به‌خودروهای کلاسیک و اصطلاحا وینتج می‌پردازد. این رویداد هم در عمارت «ویلادست» واقع در شهر «چرنوبینو» و ساحل غربی دریاچه «کومو» در شمال ایتالیا برگزار می‌شود.

در 10 سال گذشته، گروه خودروسازی ب‌ام‌و با همکاری هتل ویلادست این رویداد را برگزار کرده است. بازدیدکنندگان شاهد خودروهای کلاسیک بسیار کمیاب ساخته‌شده میان دهه‌های ۲۰ تا ۷۰ میلادی خواهند بود؛ البته ویلادست عاری از خودروهای امروزی هم نیست و جدیدترین اَبَرخودروها و لوکس‌ترین مدل‌های جدید را هم به‌نمایش می‌گذارد. فضای خاص و ایتالیایی ویلادست در تابستان طرفداران بسیاری دارد.

دور دور رویایی وودوارد

رویداد «Woodward Dream Cruise» یا دوردور رویایی وودوارد بزرگ‌ترین گردهمایی یک‌روزه جهان است که برای بازدید ۴۰ هزار وسیله‌نقلیه مانند خودروهای عادی، اَبَرخودروها، کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها و غیره، ۱.۵ میلیون هوادار را گرد هم می‌آورد.

این رویداد معمولا در ماه اوت و در شهر دیترویت آمریکا و در خیابانی با همین نام برگزار می‌شود. خیابان وودوارد از سال ۱۸۴۸ محل مسابقه ارابه‌ها بوده که بعدها جای خود را به خودروها و مسابقات غیرمجاز داد. سرانجام در سال ۱۹۹۵ و با هدف جمع‌آوری پول برای زمین فوتبال کودکان در جامعه این شهر، رویدادی خودرویی پیشنهاد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =