سوخت کربنی

تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت با قیمتی مشابه بنزین، سوخت‌های فسیلی را تقریبا بلااستفاده می‌کند. این سیستم مبتکرانه می‌تواند مشکلات مهمی در زمینه مصرف انرژی را حل کند.

سلول‌های خورشیدی جدید سوخت قابل‌استفاده تولید می‌کنند که تراکم انرژی زیادی دارد. این نوع سوخت می‌تواند به حل چالش‌های ناشی‌از سوزاندن دیگر هیدروکربن‌ها مثل نفت، بنزین و زغال‌سنگ کمک کند.

سوخت‌های کربن خنثی (carbon-neutral fuels)، سوخت‌های مصنوعی ازجمله متان، بنزین، گازوئیل، سوخت جت یا آمونیاک هستند که به وسیله هیدروژنه کردن دی‌اکسید کربن بازیافت‌شده از دودهای خروجی از دودکش نیروگاه یا اگزوز خودرو و همچمیم مشتق‌شده از اسید کربنیک آب دریا به‌دست می‌آیند.

شرکت‌های تولید سوخت مصنوعی تجاری ادعا می‌کنند می‌توانند سوخت مصنوعی را با قیمت کمتر نسبت‌به سوخت‌های نفتی تولید کنند(قیمت نفت بیش از ۵۵ دلار در هر بشکه است.)

متانول تجدیدپذیر (renewable methanol) یا RM سوختی است که توسط هیدروژناسیون کاتالیستی تولیدشده از هیدروژن و دی‌اکسید کربن به‌دست می‌آید و در آن هیدروژن از الکترولیز آب به دست آمده است.

این سوخت را می‌توان با سوخت‌های حمل و نقل مخلوط کرد یا به عنوان موادخام شیمیایی تحت فرآیند قرار داد.

این سوخت‌ها کربن خنثی در نظر گرفته می‌شوند، چراکه باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای اتمسفر نمی‌شوند. در جایی که سوخت‌های مصنوعی جایگزین سوخت‌های فسیلی (fossil fuels) می‌شوند یا اگر از پسماند کربن یا اسید کربنیک آب دریا تولید شده باشند و احتراق آنها همراه با جذب کربن (carbon capture) در دودکش یا لوله اگزوز شود، این سوخت‌ها باعث انتشار منفی دی‌اکسید کربن و خروج خالص دی‌اکسید کربن از هوا می‌شوند و در نتیجه به نوعی باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهند شد به همین‌دلیل به این سوخت‌ها، کربن منفی گفته می‌شود.

سوخت‌های کربن خنثی امکان ذخیره‌سازی انرژی با هزینه نسبتا پایین را فراهم می‌کنند. این امر باعث کاهش مشکلات تناوب تولید در انرژی‌های تجدیدپذیر باد و خورشید شده و امکان توزیع نیروی باد، آب و خورشیدی را از راه خطوط لوله گاز طبیعی موجود فراهم می‌کند. سوخت کربن خنثی، هیدروکربن مصنوعی است که در واکنش‌های شیمیایی بین دی اکسید کربن تولید شود و می‌تواند از نیروگاه یا هوا و هیدروژن به دام بیفتد که البته توسط الکترولیز آب و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌شود.

این قبیل سوخت‌ها اغلب به‌عنوان سوخت‌های الکتریکی شناخته می‌شوند زیرا انرژی استفاده‌شده در تولید هیدروژن را ذخیره می‌کنند. از زغال‌سنگ هم برای تولید هم استفاده می‌شود که البته می‌تواند یک منبع کربن خنثی نباشد.

کربن دی‌اکسید می‌تواند به منظور تولید سوخت فسیلی کربن خنثی به دام انداخته شده یا دفن شود هرچند تجدیدپذیر نیست. کربن به‌دام‌افتاده از گازهای خروجی می‌تواند سوخت‌های کربن خنثی تولید کند.

همچنین دیگر هیدروکربن‌ها برای تولید هیدروژن و دی‌اکسید کربن می‌توانند شکسته شوند که پس از آن می‌توان از هیدروژن برای انرژی یا سوخت استفاده کرد، ازسوی‌دیگر ذخیره آن نیز می‌تواند یک سوخت کربنی خنثی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =