کراس‌اوورهای کلاسیک جعبه‌ای

مجموع فروش انواع خودروهای شاسی‌بلند با ۳۰.۴ میلیون‌دستگاه بیشتر از مجموع فروش تمام سگمنت‌های خودرو در سال ۲۰۲۱ بود

به‌نظر می‌رسد جذابیت شاسی‌بلندهایی که قابلیت آفرود دارند نزد مردم افزایش یافته است. خودروهای شاسی‌بلند در دو دهه گذشته سبب فروش و سودآوری در صنعت‌خودرو شدند. محبوبیت آن‌ها در دهه ۱۹۹۰ در ایالات‌متحده افزایش یافت؛ زمانی که تویوتا و هوندا به‌ترتیب RAV۴ و CR-V را روانه بازار کردند. محبوبیت این وسایل نقلیه مقرون‌به‌صرفه روز به‌روز بیشتر شد. تا آن زمان، خودروهای با طراحی جعبه‌ای و گران‌قیمتی که از فناوری قدیمی استفاده می‌کردند و بیشتر بر قابلیت‌های خارج از جاده متمرکز بودند تا استفاده روزمره، بر بازار خودروهای سواری تسلط داشت.

شرایط امروز بازار جهانی

بیایید با این شروع کنیم که امروز وضعیت برای خودروهای شاسی‌بلند خوب است. سال گذشته ۳۳ میلیون‌دستگاه خودرو در سراسر جهان فروخته شد. این رقم ۲ درصد بیشتر از کل فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ است که سهم ۴۵ درصدی مربوط به‌خودروهای سواری (شامل وانت و بدون احتساب خودروهای تجاری سبک و وانت) می‌شود. مجموع فروش انواع خودروهای شاسی‌بلند (سگمنت‌های A تا F) با ۳۰.۴ میلیون‌دستگاه بیشتر از مجموع فروش تمام سگمنت‌های خودرو (A تا F) بود. با این حال، این رشد مهم درحال کاهش است و خودروسازان به‌شدت به‌دنبال راه‌های جدیدی برای حفظ این منبع مهم سود هستند و به‌نظر می‌رسد بازگشت به‌سبک کلاسیک یکی از این روش‌هاست.

بازگشت کراس‌اوورهای کلاسیک جعبه‌ای

طراحی مکعبی

همان‌طور که قبلا در سگمنت‌های خودروهای سنتی اتفاق افتاده، روند یکپارچه‌سازی با سیستم‌عامل در حال تکان دادن سگمنت شاسی‌بلندهاست. مدل‌های جدید ظاهری جعبه‌ای دارند و در بسیاری از موارد از طریق عناصر طراحی یکپارچه‌سازی با سیستم‌عامل گذشته را تداعی می‌کنند که آن‌ها را نسبت به‌کراس‌اوورهای سنتی بدیع‌تر می‌کند. در این میان برخی برندهای خودرو، مانند فورد با برانکو، برخی مدل‌ها را به‌حیات باز می‌گردانند. دیگران به‌سادگی در حال اصلاح مدل‌های با عمر طولانی هستند؛ مانند جیپ با رانگلر یا لندروور با دیفندر. برخی دیگر مانند اکثر برندهای چینی درحال ایجاد مدل‌های جدیدی هستند و دیگران نیز همان آفرودهای با فناوری قدیمی گذشته را ارائه می‌کنند.

همچون لادا با مدل نیوا لجند یا Niva Legend. بر اساس تحقیقات اخیر، شاسی‌بلندهای جعبه‌ای چیزی حدود ۱.۴۳ میلیون مشتری جدید در سال ۲۰۲۲ پیدا کردند. حجم فروش این خودروها نسبت به‌کل سال ۲۰۲۱ پنج درصد افزایش یافته است و با پیشنهادهای امروزی که شامل ۳۳ مدل مختلف از لادا نیوا ارزان، ماهیندرا بولرو یا UAZ پاتریوت تا مرسدس کلاس G مجلل یا ریوین R۱S برقی می‌شود.

سگمنت‌بندی‌ها ذهنی می‌شود؛ زیرا برخی مدل‌های موجود در تجزیه و تحلیل کارشناسان ممکن است در سگمنت‌های دیگری قرار گیرند. با این حال، همه آن‌ها عناصر طراحی خام، شکل کلی مربعی، فاصله زیاد از سطح زمین، چرخ‌های بزرگ (و نه لزوما با چرخ‌های آلیاژی بزرگ) و معمولا قابلیت‌های خوبی برای گذر از خارج جاده را دارند.

شرایط خاص دیفندر

این مدل انگلیسی احتمالا یکی از بهترین نمونه‌ها از نحوه سوددهی سرمایه‌گذاری در این روند است. لندروور در سال ۲۰۱۶ دیفندر اصلی را کنار گذاشت و سه‌سال بعد دوباره آن را روی خط برد. مانند فیات ۵۰۰، مدل جدید به‌شکل و روح قدیمی احترام می‌گذارد و فناوری و راحتی را اضافه کرده است.

به‌این ترتیب دیفندر پرفروش‌ترین خودرو جهان در سال ۲۰۲۲ و تنها مدل از این برند بریتانیایی بود که تغییرات مثبتی را نسبت به‌سال ۲۰۲۱ ثبت کرد. رشد جیپ به‌خاطر خودروهای الکتریکی کند شده و فورد نیز با برانکو جدید به‌نتایج مثبتی دست یافت؛ مانند سوزوکی با جیمنی. آن‌ها احتمالا دلیلی یافته‌اند که برندهای دیگر شروع به‌تغییر شکل خودروهای شاسی‌بلند خود کرده و آن‌ها را مربع‌تر می‌کنند.

هیوندای سانتافه جدید نمونه خوبی از این روند برای آینده است که ممکن است برندهای دیگر مانند جیپ، ولوو، مرسدس‌بنز و برندهای رایج را نیز تشویق کند تا مفهوم خود را درمورد ظاهر شاسی‌بلندها ارائه دهند؛ موضوعی که زمان نشان خواهد داد تا چه حد حقیقت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =