بهترین شرکت‌های تیونر دنیا

در چند سال اخیر صنعت تیونینگ محبوبیت ویژه‌ای بین دوستداران خودرو پیدا کرده است. قبل از آن‌که فهرست بهترین شرکت‌های تیونر دنیا را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم بهتر است کمی درباره خود واژه تیونینگ صحبت کنیم.

تیونینگ در لغت به‌معنی تنظیم کردن است؛ اما در صنعت‌خودرو معنی دیگری دارد. درواقع با تیونینگ یک خودرو به‌دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به‌شرکت‌هایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام می‌دهند تیونر می‌گویند. البته تیونینگ همیشه جنبه مثبتی ندارد و گاهی مدهای عصبی‌کننده نیز در آن دیده می‌شود. معمولا تیونینگ شامل افزایش قدرت پیشرانه و بهبود عملکرد کلی خودرو خواهد بود؛ هرچند تغییراتی نیز در سیستم تعلیق صورت می‌گیرد تا هندلینگ آن بهتر شود. البته برخی تیونرها به‌دنبال کاهش مصرف سوخت یا حتی عملکرد نرم‌تر خودرو هستند. در کل هدف از تیون کردن خودرو بهبود عملکرد کلی آن درپاسخ به‌درخواست‌های مالک است. امروزه صنعت تیونینگ گردش مالی بسیار بالایی دارد و اکثر افراد نیز به‌تیونرها مراجعه می‌کنند. حتی خود خودروسازان نیز با شرکت‌های تیونینگ خودرو همکاری‌هایی داشته‌اند.

در ادامه فهرستی از بهترین شرکت‌های تیونر دنیا را به‌همراه برخی محصولات شاخص آن‌ها معرفی می‌کنیم.

برابوس؛ درآمد سالانه ۵۱ میلیون‌دلار

برابوس سال ۱۹۷۷ در آلمان و به‌عنوان یک شرکت تیونینگ پرفورمنس تاسیس شد. مرسدس‌بنز، اسمارت و میباخ جزو برندهایی هستند که برابوس روی ارتقای محصولات آن‌ها تمرکز دارد. برابوس پس از مرسدس-ای‌ام‌جی بزرگ‌ترین تیونر شرکت مرسدس‌بنز محسوب می‌شود و هدف اصلی آن بهبود پرفورمنس خودرو با افزایش قدرت و گشتاور آن است. مشتریان می‌توانند به‌صورت مستقیم خودرو خود را از برابوس خریداری کنند یا این‌که وسیله‌نقلیه خود را جهت تعمیر و بهبود به‌دست این تیونر مشهور بسپارند. برابوس طراحی ظاهری و کابین خودروها را نیز ارتقا می‌بخشد و بخش‌هایی همچون ترمزها، سیستم ترمز و تعلیق را نیز تیون می‌کند. یکی از جدیدترین پروژه‌های تیونینگ برابوس لندروور رنجروور جدید با ۵۹۱ اسب‌بخار قدرت است. این خودرو به‌لطف گشتاور ۹۰۰ نیوتون‌متری خود می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای را ثبت کند. کابین بسیار لوکس خودرو نیز هنر برابوس در سفارشی‌سازی خودروهای مدرن را نشان می‌دهد. قیمت رنجروور برابوس به ۴۲۴ هزار دلار می‌رسد.

کارلسون؛ درآمد سالانه ۲۹.۷ میلیون‌دلار

این تیونر که متخصص تیونینگ محصولات مرسدس‌بنز است سال ۱۹۸۹ در آلمان تاسیس شد. محصولات کارلسون طیف وسیعی از خانواده مرسدس‌بنز را شامل می‌شوند؛ هرچند این شرکت بیشتر به‌خاطر کلکسیون رینگ‌های اسپرت و آلیاژی خود شناخته شده است. شاید خودرویی با این ویژگی‌های لوکس احتیاجی به‌تیونینگ نداشته باشد؛ اما کارلسون نشان داده است حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رنگ سبز بدنه S کلاس کابریولت کارلسون کاملا جلب‌توجه می‌کند و رینگ‌های ۲۰ اینچی نیز جزو موارد شاخص دیگر هستند. در کابین نیز از بهترین مواد به‌همراه چرم ناپا استفاده می‌شود. پیشرانه ۸ سیلندر این خودرو ۵۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

ای سی اشنایتزر؛ درآمد سالانه ۱۷ میلیون دلار

فهرست بهترین شرکت‌های تیونر دنیا کاملا در قرق ژرمن‌هاست و ای سی اشنایتزر نیز به‌عنوان تیونری آلمانی روی بهبود محصولات مینی و ب‌ام‌و تمرکز دارد. ویل کول و هربرت اشنایتزر این شرکت را در سال ۱۹۸۷ تاسیس کرده‌اند. علاوه‌بر تیون خودروها، مقر این شرکت پذیرای نمایندگی‌های خودرویی متنوع، رستوران‌های لوکس و بوتیک‌های گران‌قیمت است. اگرچه زمینه کاری این شرکت با اشنایتزر موتور اسپرت مشترک است؛ اما از نظر تجاری و قانونی هویتی کاملا جداگانه دارد. استیشن اسپرت ب‌ام‌و هم‌اکنون به‌لطف تیونینگ ای سی اشنایتزر جذابیت بیشتری دارد. رینگ‌های ۲۰ اینچی به‌همراه سیستم اگزوز جدید جزو تغییرات قابل‌ ذکر هستند؛ هرچند تیونر یادشده دستی بر سر و روی پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ب‌ام‌و نیز کشیده است. این خودرو هم‌اکنون ۶۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند ظرف ۳.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

هنسی پرفورمنس؛ درآمد سالانه ۱۵.۷ میلیون‌دلار

یکی دیگر از بهترین شرکت‌های تیونر دنیا هنسی پرفورمنس شرکتی آمریکایی است که به‌معرفی خودروهای پرقدرت و بزرگ شهرت دارد. جان هنسی در سال ۱۹۹۱ کمپانی هنسی را تاسیس کرد. این تیونر تخصص بالایی در ارتقای قطعات فنی خودروهای آمریکایی جهت بهبود پرفورمنس آن‌ها دارد و قبلا نیز وانت پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای گیرایی همچون فورد رپتور و جیپ گرند چروکی را معرفی کرده است. هنسی خودروهای شاخص خودش را نیز تولید می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ونوم F5 اشاره کرد. بی‌شک ونوم F5 جزو خاص‌ترین محصولات تاریخ هنسی به‌شمار می‌رود و نسخه روولوشن آن کاراتر از مدل استاندارد است. تنها ۱۲ دستگاه از نسخه روباز ونوم F5 روولوشن تولید خواهد شد. در دل این خودرو پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۶ لیتری توئین‌توربو با ۱۸۱۷ اسب‌بخار قدرت قرار دارد و با گیربکس ۷ سرعته همکاری می‌کند. هنسی قیمت محصول خاص خود را ۳ میلیون‌دلار تعیین کرده است.

جی‌پاور؛ درآمد سالانه ۱۴ میلیون‌دلار

جی‌پاور آلمان در سال ۱۹۸۳ و توسط یوخن گرومیچ تاسیس شد و متخصص ارتقای محصولات ب‌ام‌و است. یکی از شاخص‌ترین محصولات جی‌پاور را می‌توان ب‌ام‌و M5 هوریکین RR دانست که با قدرت ۸۳۰ اسب‌بخار می‌تواند به‌سرعت ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد. جی‌پاور کار خود را در سال ۱۹۷۱ شروع کرد و دو سال بعد مسئولیت توزیع محصولات آلپینا در منطقه رین را برعهده گرفت. اوروس درحالت استاندارد از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین‌توربو با ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند؛ اما با جادوی جی پاور قدرت و گشتاور این شاسی‌بلند ایتالیایی به ۷۸۰ اسب‌بخار و ۱۰۰۰ نیوتون‌متر می‌رسد. کیت بدنه جی‌پاور نیز بر جذابیت‌های اوروس افزوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار