بازار خودرو

اگر چه قیمت‌ها در دومین ماه از تابستان ثبات تقریبی را تجربه کرده، با این حال تفکیک بازار مونتاژی‌ها و محصولات داخلی بیانگر این موضوع است که قیمت خودروهای مونتاژی بخش‌خصوصی تقریبا رو به کاهش بوده؛ حال آن‌که بهای خودروهای داخلی با شیب بسیار کم روند صعودی را طی کرده است

بازار خودروهای داخلی در نخستین روز هفته با ثبات قیمت محصولات سایپا و نوسان قیمت برخی محصولات ایران‌خودرو همراه بود. این اتفاق درحالی در بازار رخ داد که برخی خودروهای چینی با رشد بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی کار خود را در بازار آزاد آغاز کردند. از طرفی خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس همچنان به‌ریزش قیمت خود در بازار ادامه می‌دهند و گویا این روند تا مشخص شدن شرایط واردات خودرو به‌کشور ادامه‌دار خواهد بود.

ریزش قیمت خودروها در چند ماه اخیر، رکود در خریدوفروش را به‌جایی رسانده که براساس شنیده‌ها، برخی نمایشگاه‌داران و دفاتر فروش مدتی است که از جیب هزینه می‌کنند؛ زیرا در دو - سه ماه اخیر، معاملات در بازار خودرو به‌صفر رسیده است. این روند در بازار خودرو سبب شده است دلالان خانه‌نشین شوند و در چنین شرایطی، بازار هر روز از مشتری خالی‌تر می‌شود.

بررسی‌ بازار خودرو در مردادماه نشان می‌دهد بیشتر خودروها در این ماه، از ثبات بهای نسبی برخوردار بودند. بر این اساس اگرچه قیمت‌ها در دومین ماه از تابستان، ثبات تقریبی را تجربه کرده، با این حال تفکیک بازار مونتاژی‌ها و محصولات داخلی بیانگر این موضوع است که قیمت خودروهای مونتاژی بخش‌خصوصی تقریبا رو به کاهش بوده؛ حال آن‌که بهای خودروهای داخلی با شیب بسیار کم روند صعودی را طی کرده است. در ادامه این روند، خودروهای خارجی نیز در ماه گذشته روند افت بهای مطلق را تجربه کردند.

با بررسی قیمت برخی مدل‌ها از محصولات داخلی و مونتاژی‌ها از نیمه دوم ماه گذشته تا پایان ماه قبل، به‌این نکته می‌رسیم که در بازه زمانی یادشده، چند خودرو داخلی با رشد بها مواجه بودند و یکی - دو خودرو هم ثبات قیمت داشتند. اغلب خودروهای چینی نیز با روندی نزولی در ماه گذشته قیمت‌گذاری شدند و برخی نیز ثبات بها را تجربه کردند. این تغییرات قیمتی در حالی در بازار ماه گذشته رخ داده است که در این مدت، شاهد اتفاقات و تصمیماتی در این حوزه بودیم که تاثیر زیادی روی قیمت اغلب خودروها در بازار آزاد داشتند. بر این اساس باید گفت در پنجمین ماه از سال، بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی سرانجام تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی روشن شد و از طرفی برخی خودروهای وارداتی نیز موفق شدند مجوز شماره‌گذاری خود را دریافت کنند.

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که شورای‌رقابت برای نخستین‌بار به‌موضوع قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان خصوصی ورود کرد و قیمت این محصولات اعلام شد. موضوعی که البته مورد پذیرش خودروسازان بخش‌خصوصی قرار نگرفت و کش‌وقوس بین شورای‌رقابت و مونتاژکاران ماه‌ها ادامه داشت؛ اما با وجود این چالش‌ها، درنهایت در اوایل مردادماه قیمت این خودروها تعیین‌تکلیف شد و شورای‌رقابت با افزایش نسبی بهای تعیین‌شده به‌این ماجرا خاتمه داد. از طرفی برخی خودروهای وارداتی که بحث عدم‌دریافت مجوز استاندارد آن‌ها در رسانه‌ها داغ شده بود، سرانجام با پیگیری‌های برخی نمایندگان مجلس و دخالت رئیس سازمان استاندارد مجوز شماره‌گذاری گرفته و از گمرک ترخیص شدند.

حال باید دید در ادامه روند واردات خودرو به‌کشور بالاخره چه اتفاقاتی رقم می‌خورد و کدام برند زودتر از دیگر برندها روانه بازار شده و به‌مشتریان و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی تحویل داده می‌شود.

تیگو ۸ پرومکس بیشترین کاهش قیمت را در بازار چینی‌ها داشت

روز گذشته شاهد نوسان قیمت جزئی برخی خودروها در بازار آزاد بودیم. خودروهای چینی نیز از این قاعده مستثنا نبودند. چینی‌ها روز شنبه افزایش بهای جزئی ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی را در بازار آزاد تجربه کردند. در این میان و در روز گذشته، تیگو ۸ پرومکس با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین افت بها را در میان خودروهای چینی داشت.

تیگو ۸ پرو مکس خودرویی است که در اویل سال جاری با قیمتی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شد؛ اما روز گذشته با کاهش بهای ۳۰ میلیون‌تومانی به ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان رسید. اتفاقی که سبب شده است قیمت این خودرو حدود یک میلیاردتومان در چند ماه اخیر افت داشته باشد.

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان و هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۹۰ ‌میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که بهای کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیاردتومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =