دنا پلاس

احمد نعمت‌بخش: قیمت مورد تایید سازمان حمایت از شورای رقابت هم بالاتر است. چراکه در این مدت، قیمت تمام‌شده مواد اولیه افزایش یافته است

آزادسازی قیمت‌خودرو موضوعی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرده و این مساله صنعت خودرو را امیدوار کرده است که پس از سال‌ها سرکوب قیمتی در نهایت صنعت خودرو به سروسامان خواهد رسید. اما شورای رقابت موضوع آزادسازی قیمت‌ها را تکذیب و به نوعی اعلام کرده که با آن موافق نیست. در این حین، بسیاری از نمایندگان اذعان کرده‌اند قوانین مرتبط با شورای رقابت باید تغییر کند. بنابراین به نظر می‌رسد روند قیمت‌گذاری خودرو و اعمال نظر شورای رقابت در آن تغییر خواهد کرد. با این‌حال، قیمت‌گذاری خودرو ابتدای سال دستخوش تغییراتی شد. حتی شورای رقابت که طی این سال‌ها همواره قیمت خودرو را سرکوب می‌کرد، ابتدای سال مجوز افزایش ۷۰درصدی قیمت‌ها را صادر کرد. این افزایش قیمت با مخالفت معاون‌اول رئیس‌جمهور مواجه شد تا در نهایت قیمت‌ها حدود ۳۰درصد رشد داشته باشد. در جدیدترین ارزیابی قیمت از سوی سازمان حمایت، این شرکت حتی فراتر از افزایش ۷۰ درصدی شورای رقابت را مطرح کرده است. به‌عنوان مثال اگر خودرویی که ابتدای سال قرار بود با ۷۰درصد افزایش مصوب شورای رقابت به قیمت ۱۸۰میلیون تومان به فروش برسد، حالا با جدیدترین ارزیابی‌ها باید با ۲۲۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. در همین زمینه با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال لغو قیمت‌گذاری دستوری خودروها خبر داده و گفته است؛ قیمت‌ها آزاد خواهد شد. این صحبت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تاکنون چهار جلسه با وزیر صمت داشته‌ایم و ایشان به آزادسازی قیمت‌ها معتقد هستند. براساس اسناد و مدارکی که سازمان حمایت از شرکت‌های خودروساز دریافت کرده است، باید حداقل ۳۸درصد بر قیمت نهایی محصولات ایران‌خودرو و سایپا اضافه شود. شورای رقابت هم جلساتی با وزیر صمت داشته‌اند. وزیر صمت هم به دنبال این است که قیمت‌گذاری خودروها آزاد شود. درخواست انجمن خودروسازان این است که تا زمان دریافت مجوز آزادسازی قیمت‌ها، این اجازه به خودروسازان داده شود تا ۳۸درصد افزایش قیمت پیشنهادی از سوی سازمان حمایت که مورد قبول شورای رقابت هم هست، اعمال کند تا ایران‌خودرو و سایپا ضرر نکنند.

آیا انتظار این است قیمت‌ها افزایش پیدا کنند؟

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در مقایسه با اسناد و مدارکی که آن‌ها به سازمان حمایت داده‌اند، کمتر است. بنابراین باید قیمت‌ها افزایش پیدا کند. به‌عنوان مثال در ابتدای اگر قیمت خودرویی باید از ۱۲۰ به ۱۵۰میلیون‌تومان می‌رسید، در نهایت با دخالت برخی قیمت ۱۳۰میلیون تومانی برای آن تایید شد. این در حالی است که در سایت شورای رقابت قیمت ۱۵۰میلیون تومانی به ثبت رسیده است و خودروسازان می‌توانستند محصولات خود را بر اساس این قیمت‌ها به فروش برسانند. از طرف دیگر، سازمان حمایت با توجه به حساب‌های پایان تیرماه سال جاری و با توجه به افزایش شدید قیمت مواد اولیه خودرو طی این مدت، دوباره افزایش قیمت برای این خودروها در نظر گرفته شده است. بنابراین سه قیمت متفاوت برای خودروها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، براساس محاسباتی که شورای رقابت برای شرکت‌های خودروسازی انجام داده، باید قیمت خودروها از مثلا ۱۰۰میلیون تومان به ۱۸۰میلیون تومان می‌رسید، اما این افزایش قیمت با مخالفت آقای مخبر همراه بوده است و قیمت در نهایت به ۱۴۰میلیون تومان رسید. این قیمت‌هایی که ازسوی دولت تعیین شد، باعث شد خودروسازان با هزاران میلیارد تومان ضرر مواجه شوند. براساس محاسبات سازمان حمایت اما ۳۱تیرماه ۱۴۰۲، قیمت همین خودرو به ۲۲۰میلیون تومان رسیده است. قیمت موردتایید سازمان حمایت از شورای رقابت هم بالاتر است. چراکه در این مدت، قیمت تمام‌شده مواد اولیه افزایش یافته است.

درخواست انجمن خودروسازان از وزارت صمت چیست؟

درخواست ما از وزیر صمت این است که یا اجازه دهند که شورای رقابت و سازمان حمایت این قیمت‌ها را اعلام کنند تا شرکت‌ها از زیان خارج شوند، یا این‌که مجوز لازم را از دولت و ریاست‌جمهوری دریافت کنند تا تکلیف خودروسازان مشخص شود. یعنی اجازه دهند شورای رقابت با اطلاعاتی که از سازمان حمایت دریافت می‌کند، قیمت‌های جدید را اعلام کرده و مانند گذشته، افرادی مانند آقای مخبر قیمت‌ها را وتو نکنند. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا برای ارسال دعوت‌نامه‌های جدید تکلیف‌شان مشخص نیست و نمی‌دانند طبق کدام مجوز عمل کنند. بنابراین درخواست ما این است که آقای وزیر به شورای رقابت اطمینان دهد که اگر این شورا بر اساس محاسبات سازمان حمایت اعمال کرد، کسی آن را وتو نکند، یا حتی وزیر صمت مجوز آزادسازی قیمت‌ها از مقامات بالا کسب کند.

پیش‌فروش‌های جدید باید با کدام قیمت تحویل شوند؟

باید خودروهای تحویل نوبت شهریور با قیمت‌های جدید عرضه شوند تا خودروسازان زیان نکنند.

صحبتی هم مطرح شده است که بیش‌از ۷۰ درصد از مشارکت‌کنندگان سامانه یکپارچه به دلیل موعدهای تحویل بسیار طولانی انصراف داده‌اند و بعد از بحث واردات احتمال کاهش قیمت ها مطرح شده، عدد واقعی انصرافی چند است؟

یکی از شرکت‌های سی‌کی‌دی‌کار در جلسه‌ای عنوان کرد که ۸۰ درصد از مشارکت‌کنندگان این سامانه انصراف داده‌اند. تصور می‌کنم وزارتخانه هم به این نتیجه رسیده است که سامانه یکپارچه فروش را جمع کنند. این روش درستی نیست که در روش کار خودروسازان دخالت می‌کنند. باید اجازه دهند که شرکت‌ها توسط نمایندگی‌های خود خودروها را به فروش برسانند و اگر هم بازار خوبی نداشته باشند با فروش اقساطی و... آن را جبران کرده و روش درستی برای آن پیدا کنند.

آیا به نظر شما شرایط و بازار به‌گونه‌ای پیش می‌رود که خودروسازان دوباره به‌طور مستقیم فروش را انجام دهند؟

طبق اطلاعاتی که دارم، با شرکت‌ها توافق شده است که در صورت ثبت انصراف متقاضیان از سامانه یکپارچه، این اجازه را دارند که آن سهم را از طریق نمایندگی‌های خود بفروشند. جلو ضرر را از هرجا بگیریم، منفعت است. اگر فروش در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد، راحت‌تر است و هر شرکتی سیاست خود را اعمال می‌کند و در نهایت به نفع مردم خواهد بود.

وضعیت تولید بین خودروسازان به چه صورت است؟

خودروسازان از نظر تامین ارز که تولید را تحت تاثیر قرار داده است، با مشکل مواجه هستند. در جلسه ماهانه ما، یکی از شرکت‌های بخش خصوصی اعلام کرد؛ به‌رغم آن‌که وزارتخانه برنامه افزایش تولید را به ما ابلاغ کرده، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳درصد ارز کمتری به ما تخصیص داده شده است. این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده با کاهش تولید هم مواجه شویم.

تامین ارز و آزادسازی قیمت‌ها تا چه میزان با یکدیگر ارتباط دارند؟ در نامه وزارت صمت به خودروسازان، بحث تامین ارز را به صادرات کالای غیرنفتی مرتبط شده است. این روند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به ایده وزیر محترم صمت برای آزادسازی قیمت خودرو، انتظار می‌رود اکنون که خودروسازان به سمت تامین ارز از طریق صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی هدایت شده‌اند، بهتر است قیمت و فروش خودرو نیز از حالت دستوری خارج شود. زیرا زنجیره آزادسازی در صنعت خودرو به صلاح کشور بوده و به تعادل بازار خودرو کمک خواهد کرد. با توجه به صادرات محصولات ایران‌خودرو و سایپا به کشورهای ونزوئلا، سوریه و عراق، این دو شرکت خودروساز صرفا تا حدودی قادر به تامین ارز مورد نیاز خود از محل صادرات هستند. اما با توجه به صادرات محدود دو خودروساز بزرگ، ارز صادراتی شرکت‌ها پاسخگوی نیاز ارزی آن‌ها نبوده و خودروسازان مونتاژکار نیز ناچار به استفاده از ارز دیگر صادرکنندگان خواهند بود که در این صورت تقاضا برای ارز صادراتی افزایش می‌یابد و در نهایت با رشد نرخ ارز صادراتی، با افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در کشور مواجه خواهیم شد.

با توجه به این‌که این نامه در راستای تعمیق داخلی‌سازی و کاهش ارزبری محصولات به خودروسازان ابلاغ شده است، به نظر می‌رسد تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان خودرو با عمق بیش از ۵۰درصد ساخت داخل تداوم داشته باشد، اما با عدم تخصیص ارز نیما به خودروسازان مونتاژکار، افزایش قیمت محصولات مونتاژی قطعی خواهد بود. به‌هرحال؛ در صورت تغییر سازوکار تامین ارز و آزاد شدن نرخ ارز برای شرکت‌های خودروسازی، خودروسازان به هیچ وجه قادر به تبعیت از قیمت‌های دستوری شورای رقابت نخواهند بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    13 0
    مافیا خودرو همینان.خودرو ۵۰ملیونی رو ۵۰۰ملیون میفروشن همش میگن ما ضرر میکنیم .خب ضرر میکنی ادامه نده.اگه مردی برو خودرو رو تو دبی بفروش .تو عربستان بفروش.اخه لامصب مردم این وسط ضرر میکنن.من جون با ماهی ۷ملیون تا کی نخورم یه خودرو بگیرم.ضرر من که جونیم باید بچم بنشینم روباک موتور اینور اونور برم کی میده
    • احمد IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      حیف از عمری که بخاطر چیزهای کم ارزش مثل خودرو تلف کردیم !!!!!
  • Mm IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 0
    هی هات
  • حسین نجفی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 0
    واقعا شرم آوره . من یک خودرو شاهین رو باید مردادماه تحویل میگرفتم و تکمیل وجه رو در آخر فروردین انجام دادم اما تا امروز هیچ تاریخی جهت تحویل خودرو اعلام نکرده اند و حالا با این خبر فهمیدیم که قرار هست خودرو گران کنند و به همین خاطر به ما تحویل نمیدن تا گران بشه و دوباره مابه التفاوت بگیرند.
  • یوسف IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 0
    اخه این ملت مظلوم چه گناهی کرده که باید گیر همچین آدمای خدا نشناس بیفتن. خودرو ساز خون مردم رو تو شیشه کرده دیگه چی میخواد از جون این مردم.... ... هرچند این مردم هرچه به سرش بیاد حقشه... خدایا»
  • اصغر IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    تکلیف را روشن کنید تا اگر توان خرید خودرو را نداریم هر روز دنبال پیامک ایران خودرو برا پارس ثبت نامی نباشیم خدا پولتان دهد که ضرر نکنیدمافیای خودرو خودش را بست
  • کاربر IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 1
    قیمت آزاد کنید خیال خودتو مردم راحت کنید اینقدر موش گربه بازی در نیارید
  • جعفر IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 0
    مردم همینجوری هم توان خریدن ندارن چه برسه به اینکه بخوان گران‌تر کنند، باید ۳۸ در صد ارزان‌تر شود تا مردم توان خریدن داشته باشند، یاعلی مدد.
  • علی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    باز باغ وویلا هاتون کم شده قیمتها رو میخواهید افزایش بدید دم به دیقه که دیگه گرون نمیکنن به امید خدا ماشین ارزون میشه
  • م IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    4 0
    مردم به هزار امیدوارزو ثبت نام کردند شما هم هرسه ماه بزارین روش ان شاالله یه زلزله ۲۰ ریشتری بیاد ایرانخودرو.سایپا با خاک یکسان شوند
  • مسعود IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 4
    این نعمت بخش شکر زیادی زیاد میخوره
  • شکیبا IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    3 1
    باسلام -اخه کافر کدوم ماشین طرح یکپارچه رو تحویل دادی که ضرر کردی اول سال افزایش دادید هنوز تحویل تابستان و اکثرا پژو پارس پاییز رو هم دعوتنامه ندادید -کجا ضرر کردی به کی خودرو دادی بگو باید دست وپای مردم رو زنجیر کرد -البته مطمئن هستم که دولت و معاون ایشون همچین اجازه ایی نخواهند داد
  • م IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    3 0
    شما خودروسازها رحم ندارید اگر ارگانی بالای سرتان نباشد تا ارش الهی قیمتها میره بالا دندانتان تیزبه داراونداررحم نمی کنید مردانگی دروجودتان گم شده
  • تا IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    4 0
    چه اصراری به تولید این لگنها به قیمت فضایی هست اخه کجای دنیا هر ماه ۵ درصد میزارن رو قیمت به یه بهانه هر سه ماه هم ۴۰ درصد یجا بهش اضافه میکنن بابا یعنی واقعا مردم توان خرید دارن
  • س یدالهی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    اگر عرضه داریدقیمت ماشین را با واردات ماشین آزاد کنید،بعد ببینید کی ضرر می کنه ...
  • ناشناس IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    مرده شور ببرد با این استدلالت دزدان سر گردنه اگه ضرر میکنید تغییر شغل بدید کارخانجات این دو شرکت رو گاوداری کنید سودش بیشتره
  • همشهری IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    خودرو های تولیدی را به بازار نمی‌دید تا قیمت را گران کنید. از زمانی که قیمت‌ها را گران کردید چندتا خودرو به بازار عرضه کردید.لطفا آمار دهید.از زمانی که ثبت نام کردیم چندبار باید قیمت بالا بره!
  • ۰۰۰۰ IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    این چ مسخره بازی این چ وضعیه قرار چ اتفاقی بیفته چرا کسی نیست دفاع کنه از حق مردم ....
  • ..... IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    حداقل اینایی که پیش فروش کردین با قیمت فعلی بفروشین لامصبا
  • سید امین IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    بویی از انسانیت و معرفت شما نبردید،فقط دنبال چپاول و تیشه به ریشه زدن این مردم هستید،اگر ضرر میکنید بکشید کنار بزارید خودرو با قیمت واقعی وارد بشه،کیفیت خودرو خارجی کجا این لگن های شما کجا
  • هادی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    اول اینکه به جای گرونی باید ۵۰ درصد حداقل از قیمت کارخانه کم بشه. دوم اینکه به قول خودتون جلو ضرر رو هروقت بگیری منفعته خب این فرغون سازی تون که هرروز در حال ضرر هستند درشو ببندید هم شما کمتر ضرر میکنید و هم از مردم کمتر بعلت بی کیفیت بودن خودروی شما کشته و متضرر میشن. سوم اینکه اینها چرت و پرته که اقای دبیر فرمودند شکر اضافه ست دولت پشت مردم ایندفعه درمیاد و اجازه این تیغ زدن رو به خودروساز نمیده. چهارمم اینکه شما هنوز تحویل ندادی کجا متضرر شدیی؟؟ دروغ دروغ دروغ کلید همه این کثافت کاریهای اینهاست.
  • م IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    تا قبل از فروش یکپارچه چندین سال بود خودروساز جرات جابجایی قیمت خودرونداشت از روزی که این سامانه درست شده جیبشان گشادودهانشون بازهرکاری دلشان میخاد با ملت انجام میدن دولت کجاست
  • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    حقوق کارگر بدبخت ۲۰تا۳۰درصدزیادمی کنید که کلا میشه۱_۲میلیون بعد هزارچیزروتااخرسال ۱۰بارگرون می کنیدبعدمیگیدحکومت اسلامی
  • جواد افشار IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    معلومه نماینده مجلس شورای اسلامی،.... همشون منبع درآمدشون شده شرکت خودروسازی که ساکت شدن هر سه ماه یکبار گرون میکنه رو حقوق 27%گذاشتن رو ماشين تو یکسال 100%دزدی به این میگن، دولت هم همراهی میکنه.
  • احسان IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    این پیام که به خودرو ساز نمیرسه ولی من بعید می دانم بشه جلوی ورشکستگی اینها رو گرفت ، خودرو ساز اصرار داره با همان سوء مدیریت در نیروهای استخدامی و میزان حقوق پیش بره از این طرف دولت هم نمی تونه در برابر این تورم افسار گسیخته سکوت کنه تنها راه اینه که کل سهام این شرکتها از بخش خصوصی پس گرفته بشه و بصورت دولتی اداره بشه با چهار تا کشور قطعه ساز هم رابطه برقرار بشه شرکتهای درپیتی مثل کروز و امثالهم کاسه کوزه شون رو جمع می کنند نه اینکه با اعلام زیان انباشته ارزش سهام شرکت رو کاهش بدهند و از اون طرف بدو بدو بروند سهام همون شرکت بقول خودشون ورشکسته رو بخرند. این ملت و این سرمایه دارها با سوء استفاده از تحریم ها ثابت کردند تنها راه حفظ آرامش اقتصادی اجرای سیاست های کمونیستی است.
  • امیر IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    با توجه به نرخ تورم به نظر ماشین از همه اقلام ارزونتره اقلام خوراکی رو ارزون کنید ماشین پیشکش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =