بازار خودرو

مدیر روابط عمومی شورای‌رقابت ضمن تصریح این نکته که براساس قانون و مطابق دستورالعمل ۵۴۳ شورای‌رقابت این شورا متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است، تاکید کرد این موضوع هنوز تغییری نکرده و با توجه به‌قانون، شورای‌رقابت به‌وظیفه خود در این رابطه عمل خواهد کرد

بازار خودرو در روز گذشته شاهد افت بهای چشمگیر برخی مدل‌ها بود. این اتفاق درحالی رخ داد که در چند ماه اخیر، روند نزولی بهای خودرو تا حدی متداول شده است و بازار هر روزه نوسان قیمت را به‌شکل قابل توجهی تجربه می‌کند.

بر این اساس بازار خودرو نیازمند یک شوک اساسی است تا طلسم رکود حاکم بر آن شکسته شده و از حالت سکون خارج شود تا نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیشتر از این متضرر نشوند. تقریبا هر روزه اخبار مختلفی درباره صنعت و بازار خودرو منتشر می‌شود که به‌نوبه خود سبب شده است بازار حالت نوسانی داشته باشد.

از جمله مواردی که در این رابطه می‌توان به‌آن اشاره کرد، اخبار مربوط به‌واردات خودروهای خارجی است. مدیران قبلی وزارت صمت با وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سبب شدند روند قیمت در بازار خودرو که در آن زمان کاملا صعودی بود، یک‌باره تغییر کند و شکل نزولی به‌خود بگیرد. این درحالی است که وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تاکنون عملی نشده و هیچ خودرویی در اختیار متقاضیانی که مدت‌هاست مبلغ ۵۰۰ میلیون‌تومان در حساب‌های خود بلوکه کرده‌اند، قرار نگرفته است. البته خبرهایی از این دست به‌تنهایی توانسته بار سنگینی به‌نام افزایش قیمت را از روی دوش مسئولان این حوزه بردارد. اتفاقی که اگرچه در ظاهر خوب به‌نظر می‌رسد، اما با مشخص نبودن زمان سررسید وعده‌های مرتبط با واردات خودرو به‌تعداد نیاز بازار، می‌توان پیش‌بینی کرد سرانجام فنر قیمت خودرو دوباره در بازار، آزاد شود.

از دیگر حواشی موجود در صنعت‌خودرو، عدم‌تخصیص ارز دولتی یا نیمایی به‌خودروسازان است که در چند هفته گذشته بحث‌های زیادی را به‌راه انداخت. این دستور که از سوی دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام شد، درباره آزادسازی قیمت‌ها حواشی زیادی را به‌راه انداخت. روز گذشته شورای‌رقابت در واکنش به‌همین حواشی، آزادسازی قیمت خودرو را تکذیب کرد.

مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت با بیان این‌که این شورا براساس قانون، متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است، گفت: «ادعای آزادسازی قیمت خودرو این روزها توسط افرادی بیان می‌شود که در دوره‌های قبل نتایج منفی ادعای خود را دیده‌اند.»

در طول هفته‌های اخیر اخبار مختلفی مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است که همین امر سبب نگرانی خریداران خودرو از سامانه یکپارچه شده است.

در همین زمینه، مدیر روابط عمومی شورای‌رقابت ضمن تصریح این نکته که براساس قانون و مطابق دستورالعمل ۵۴۳ شورای‌رقابت این شورا متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است، تاکید کرد: «این موضوع هنوز تغییری نکرده و با توجه به‌قانون، شورای‌رقابت به‌وظیفه خود در این رابطه عمل خواهد کرد.»

وی در ادامه افزود: «ما در طول دو سال گذشته شاهد بودیم که شورای‌رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف شد. اگر این راهکار معقول و منطقی بود، چرا در بهمن‌ماه سال گذشته باز هم به‌اجبار شورای‌رقابت به‌این حوزه ورود پیدا کرد؟!»

پیکاپ زاگرس بیشترین کاهش قیمت را در خودروهای داخلی ثبت کرد

روز گذشته شاهد افت بهای قابل توجه برخی خودروها در بازار آزاد بودیم. این مساله درمورد محصولات داخلی نیز تا حد زیادی صادق بود. جایی که خودرویی مانند پیکاپ زاگرس با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین تغییر قیمت را در بازار آزاد به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته ریزش بهای یک تا ۴۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تارای دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۶ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۱۵ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۱۵ ‌میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیاردتومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =