بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در نقاط مختلف تهران

وزارت صمت، شهرداری تهران و گروه مپنا قول همکاری داده‌اند تا در پایتخت سرعت ایجاد ایستگاه‌های شارژ را افزایش دهند

آیین بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران با حضور وزیر صمت، رئیس و اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری و گروه مپنا برگزار شد.

علاقه وزیر صمت به برقی‌سازی صنعت خودرو و سابقه او در گروه مپنا باعث شده است خیلی سریع شاهد حضور ایستگاه‌های شارژ ساخت مپنا در خیابان‌ها باشیم. ایستگاه‌هایی که حدود ۳سال پیش رونمایی شدند، اما در نهایت روز گذشته در شهر دیده شدند.

۱۵ ایستگاه در نقاط مختلف شهر تهران جانمایی شده است. این ۱۵ ایستگاه در نهایت توانایی شارژ ۹۱ دستگاه خودرو را به صورت همزمان خواهند داشت.

مپنا امیدوار است که ظرف یک سال بتواند ۵هزار دستگاه انواع شارژر سریع و آهسته را در سراسر شهر تهران نصب کند و آن‌طور که گفته شده تهران را برقی کند. هرچند هنوز خودرو برقی به‌صورت انبوه وارد کشور نشده، اما وزارت صمت، شهرداری تهران و گروه مپنا قول همکاری داده‌اند تا در تهران سرعت ایجاد ایستگاه‌های شارژ را افزایش دهند.

موسی رفان، شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)

نصب ۱۵ ایستگاه ازسوی مپنا طی یک‌ ماه

تاکنون ۳ ایستگاه در تهران نصب شده و با همت وزارت صمت، شهرداری و مپنا تصمیم گرفته‌ایم که تهران را برقی کنیم. این حرکت از ۱۵ ایستگاه آغاز و برنامه‌ریزی شده است.

بر این اساس، ۶ایستگاه در پارکینگ‌ها، ۴ایستگاه در بوستان‌ها و مابقی در مکان‌های عمومی احداث خواهند شد. در این پروژه ۴۴ شارژر سریع و ۵۰ شارژر AC نصب شدند که ۳۰ تا ۲۴۰ کیلوولت هستند و همچنین ۹۱ سوکت شارژ دارند.

صفر تا صد این پروژه ظرف ۲۴ روز انجام‌ شد؛ یعنی ۹مرداد قرارداد امضا شد و ۵ شهریور ایستگاه‌ها تحویل داده شد. چالش‌های بسیاری برای اجرای این پروژه وجود داشت. اولین چالش تخصیص مکان و چالش بعدی تامین امنیت بوده است. برنامه‌ریزی برای دیماند برق (سیستم انتقال و ترانسفورماتور کاهنده) چالش دیگر اجرای این پروژه بود.

برای احداث ۱۵ایستگاه مشکلی نداریم، اما با افزایش تعداد دچار مشکل می شویم. همچنین کنترل هماهنگی بین سازمان‌های شهرداری از دیگر چالش‌های این طرح بود که امیدواریم برای آینده این مشکلات دیگر وجود نداشته باشد. ما همچنین طرح جامع مطالعاتی شهر تهران را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵هزار دستگاه شارژر ظرف یک سال آماده نصب و راه‌اندازی می شود.

زیرساخت تامین خودرو باید توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شود. بر این اساس، تشکیل یک شرکت مشترک متشکل از شهرداری، مپنا و خودروسازان پیشنهاد شد که بناست متولی نصب و نگهداری و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ باشد. ‌پیش‌نویس این طرح تهیه شده و در فرصت مقتضی به نتیجه خواهد رسید.

ایجاد زیرساخت‌ های برقی‌ سازی وسایل نقلیه کشور کلید خورد

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

زودتر از دنیا، تهران را هیدروژنی کنیم

نهضت الکتریکی‌سازی خودروها امروز شروع نشده است و به یک قرن پیش بازمی گردد؛ سال ۱۹۳۶ خودروسازی فورد درآمریکا بیش‌از ۳۰هزار خودرو برقی فروخت، اما به دلیل عددم ذخیره انرژی این حرکت متوقف شد. در آن زمان از باتری‌های سرب اسید استفاده می‌شد که سنگین بودند و وزن قابل‌توجهی داشتند. ازسوی‌دیگر، بنزین ارزان هم در دسترس بود و خودروهای دیزل و بنزینی هم رشد قابل‌قبولی پیدا کرده بودند و محیط‌زیست هم چندان اهمیتی نداشت. بنابراین خودروهای برقی کنار گذاشته شدند و جایگزین آن‌ها خودروهای بنزینی و دیزلی شدند.

یک قرن پیش بشر متوجه شد بهترین راه حرکت، برقی کردن خودروهاست. زیمنس در سال ۱۹۰۵ ساخت موتورهای برقی را کلید زد. کاری که در مپنا هم انجام دادیم، با حرکت امروز بازیابی انجام می‌شود. اما در خودروهای بنزینی سوخت مصرف‌شده بازیابی نمی‌شود و بازگشت‌پذیر نیست. به همین دلیل خودروهای برقی به‌شدت اقتصادی هستند.

یعنی برای هر ۱۰۰ کیلومترپیمایش، با خودرو برقی ۱۵ کیلووات ساعت برق نیاز است، اما با خودرو بنزینی معادل ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود که با قیمت فوب خلیج‌فارس ۷دلار می‌شود. این رقم برای خودرو برقی یک‌دلار است. ضمن این‌که خودروهای الکتریکی آلودگی ندارند.

این خودروها امروزه به سرعت در دنیا به برکت باتری‌های لیتیومی در حال توسعه هستند. اما این مسیر به اینجا ختم نمی‌شود. شاید تا ۱۰ سال آینده با همین وضعیت ادامه دهیم، اما درهرحال منابع لیتیوم و سدیم محدود هستند. این در حالی است که آب همه‌جا وجود دارد و هیدروژن پتانسیل بسیار خوبی برای ذخیره انرژی دارد و امروزه دنیا مطالعات خود را روی خودروهای هیدروژنی آغاز کرده است.

نه به آن معنا هیدروژنی بسوزانیم، بلکه از برق خورشیدی و بادی که از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آید، با فرآیند الکترولیز هیدروژن درست کنیم.

الکترولایزرها به‌عنوا ذخیره‌کننده انرژی، برق مصرف کرده و هیدروژن تولید می‌کنند. هیدروژن در یک مخزن ذخیره می‌شود و خودروها می‌توانند این هیدروژن را دریافت کنند و داخل خود با یک پیل سوختی به برق تبدیل کرده و از آن استفاده کنند.

امروز خودروها به‌طور کامل هیدروژنی نیستند، اما خودروهای هیبرید سهمی از ذخیره انرژی را در هیدروژن و سهمی را در باتری نگهداری می‌کنند. از طرف دیگر، تلاش می‌شود فرآیند بازیابی باتری انجام شود تا صرفه اقتصادی داشته باشد.

این پیشنهاد را به شهردارهای قبلی هم داده بودیم، اما شهردارهای پیشین این دقت را نداشته‌اند یا شرایط برای آنها فراهم نبوده است. امروز شهر تهران نهضت الکتریکی‌سازی را لازم داشت.

حرکت بسیار زیبنده و ارزشمندی است. امروز حدود ۱۰۰ ایستگاه شارژ را در سراسر کشور به‌صورت پایلوت داریم. تمام آن‌ها فست‌شارژر نیستند و برخی از آن‌ها شارژ کند هستند. امکان شارژ کردن خودروها در منازل هم میسر است.

حدود ۹۲هزار مگاوات نیروگاه داریم که به‌زودی ارتقا هم پیدا می کند. اگر تنها ۷۰هزار مگاوات آن را در ۸۷۶۰ ساعت سال ضرب کنیم، توان تولید بیش از ۶۰۰میلیارد کیلووات ساعت برق داریم. اما ممکن است در ساعاتی از شبانه‌روز به‌ویژه در تابستان‌ها با کمبود برق مواجه شویم، در این صورت پروتکل‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در این ساعات مزاحمتی برای شبکه نداشته باشیم و شارژ را به خارج از ساعات بار شبکه اختصاص دهیم.

خودروها می‌توانند شب تا صبح شارژ دریافت کنند و با آن تا ۵۰۰کیلومتر پیمایش داشته باشند. شارژرهای خیابانی برای مواقع اضطراری هستند.

خوشبختانه این فناوری در داخل کشور کاملا بومی شده و می‌توانید در اقصی نقاط کشور، امکان شارژ را داشته باشید. تمام خودروها یک شارژر کند دارند که به شبکه ضعیف وصل می‌شود و با سرعت کم شارژ می‌گیرد، اما هنگام اتصال به شارژرهای سریع به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰دقیقه زمان لازم دارند. حتی این امکان برای شارژرهای قوی با باتری‌های پیشرفته‌تر هم میسر است. امیدواریم روزی برسد که زودتر از دنیا، تهران را هیدروژنی کنیم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران

نصب ۵هزار دستگاه شارژ خودروهای برقی تا پایان سال ۱۴۰۳

امروز در شهر تهران آغازی را داریم که منشأ برکات و آثار خوبی برای شهر خواهد شد. یک سال پیش ما ۹۰ پروژه‌ برای تهران ارائه کردیم که یکی از آن‌ها برقی‌سازی تهران بود. ضرورت دارد تهران به سمت‌وسوی برقی شدن پیش برود تا بتواند در مدار برقی شدن از رفاه و آسایش بهتر، از هوای دلنشین‌تر و نظم و قاعده‌مندی بالاتر و از ایمنی و شرایط زیست بهتر برخوردار باشد.

افقی را ترسیم کردیم تا تهران را که در یکی از خوش‌ ‌آب‌وهواترین نقاط کشور است و با نوع زیست ما به یکی از نقاط آلوده تبدیل شده است، به سمت و سویی برود که بتواند از ظرفیت بهبود برخوردار باشد.

امروز، روز پرافتخاری است. وقتی برای برقی‌سازی تهران تصمیم گرفته شد، جلسات بسیار منظمی در دفتر وزیر صمت تشکیل دادیم و مقرر شد در موضوع برقی‌سازی تهران، سرفصل‌های مختلفی را موردتوجه قرار دهیم.

سرفصل اول زیرساخت برقی‌سازی است. امروز در ۱۵ ایستگاه، ۷۴ دستگاه مستقر شده است. افقی که در توافقنامه در نظر گرفته شده، ۵هزار دستگاه در ۱۷۰۰ ایستگاه تا پایان سال ۱۴۰۳ بود. رسیدن به این افق همت بلندی می‌طلبید که معاونت حمل‌ونقل با همکاری مپنا این مسیر را مورد اهتمام قرار دادند.

سرفصل دوم، تامین ناوگان بود که در جلسات منظمی که برگزار شد با تکیه بر ظرفیت خودروسازان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی بنا شد که ما اتوبوس برقی را در اولویت قرار دهیم.

امروز شهرداری تهران ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته است. همچنین بنا شد ۵۰هزار دستگاه تاکسی برقی به‌صورت ویژه در نظر گرفته شود. جلسات متعددی برگزار و خودروهای مختلفی مرور شد و امروز فهرست حداقل ۷ خودرویی را آقای منطقی ارائه کرده‌اند و امیدواریم با انتخابی که در این خودروها انجام می‌شود، صورت جدیدی از ارائه خدمت در عرصه تاکسیرانی تهران داشته باشیم. آغاز پرشتابی است و فراتر از آن در تفاهم‌نامه ما با وزارت صمت، عدد ۴۰۰هزار دستگاهی هم مربوط به موتورهای برقی دیده می‌شود. حدود ۱۳ درصد آلودگی تهران از موتورهای کار ناشی می‌شوند. یعنی حدود بیش‌از ۳۰۰هزار موتور در این شهر تردد دارند که پیمایش بالایی دارند.

یکی از نکاتی که در شورای ترافیک تهران با سردار حبیبی مرور می‌کردیم، این موتورها و خدماتی است که باید به آن ها داده شود. این سرفصل هم میدان عمل بازی است که در دستور کار قرار دارد و با توجه به توانمندی داخلی و فراتر از توان داخلی براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی، بحث حرکت در این مسیر را داریم.

بحث اسکوتر و الگوهای مختلفی را داریم که بتوان براساس آن الگوی جدیدی را تهران حاکم کرد. امروز تراموا در تهران، موضوعی جدی است که مسیر قانونی خود را طی می‌کند. هر ظرفیتی که در حوزه تراموا است با یک‌پنجم قیمت مترو برای ما، خدمات دو سوم مترو را ارائه می کند که ظرفیت جدیدی است.

همه این موارد در بستر قانونی برقی‌سازی تهران مدنظر است. امیدواریم بتوانیم برای تهران آغازی داشته باشیم که با موفقیت برای کل کشور الگوسازی کند و با همکاری وزارت صمت، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و با مجموعه خدمات‌دهندگان در حوزه برقی‌سازی فصل جدیدی را برای تهران آغاز کنیم.

از مدت‌ها قبل تلاش می‌کردیم که این انرژی مورد نیاز این بخش را در حوزه صرفه جویی بازیابی کنیم. برای تهران ۳۶۰هزار لامپ روشنایی وجود دارد. با توافقی که با وزارت نیرو کردیم، بنا شد از این ظرفیت استفاده کنیم و چراغ‌های ۱۴۰ وات به بالا را تبدیل به چراغ‌های ال‌ای‌دی کنیم و ۵۷ مگاوات برق صرفه جویی داشته باشیم.

اگر ۲۰ درصد از ۵هزار دستگاه (یعنی هزار دستگاه شارژر دی‌سی) ۵۰ کیلووات برق مصرف کند و مابقی آن‌ها شارژهای آهسته ۷ کیلووات برق مصرف کند، همین عدد صرفه‌جویی که با تغییر لامپ‌ها به دست می‌آید، پاسخگوی این نیاز خواهد بود.

ما به سمت ارزان‌سازی تهران می‌رویم که یکی از روش‌های آن همین برقی‌سازی است. یک‌دهم مصارف سوخت فسیلی در این‌جا مصرف می‌شود، اما هزاران مزیت دارد. از این بابت، خوشبختیم که افق جدیدی برای کلانشهر تهران رقم خورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =