ماروتی سوزوکی

ماروتی سوزوکی، بزرگ‌ترین خودروساز هند در کوتاه‌مدت قصد ورود به‌بخش خودروهای الکتریکی را ندارد و آن را به‌زمانی که فروش عمده امکان‌پذیر باشد، موکول کرده است. درحالی که تمرکز دولت هند درحال حاضر روی برقی شدن موتورهاست، جایی که شرکت‌هایی مانند Hero Electric و Ola بر آن متمرکزند

سال‌ها پیش، زمانی که جلو تلویزیون به‌تماشای یک فیلم هندی می‌نشستیم، اساسا به‌جز تاکسی‌سه‌چرخه‌های دورنگ یا برخی اتومبیل‌های قدیمی در خیابان‌های شلوغ، تصویر خودرو دیگری در فیلم‌های بالیوودی به‌چشم نمی‌خورد. اما بازار چند صدمیلیونی این کشور فقیر، به‌مرور زمینه مساعد را برای احداث و فعالیت شرکت‌های خودروسازی متعدد فراهم کرد. این شرکت‌ها بر پایه مونتاژ محصولات دیگر خودروسازان معتبر جهانی شکل گرفتند تا نیاز داخلی بازار بزرگ هند توسط تولیدکنندگان و مونتاژکاران داخلی این کشور تامین شود و اشتغال کارگران در صنعت‌خودرو نیز موجب کاهش فقر در سرزمین هزار رنگ هندوستان شود. در این راستا خودروسازان هندی یکی پس از دیگری از جای‌جای این کشور سر برآوردند و امروزه به‌تولیدکنندگانی مهم و بزرگ در بازار داخلی تبدیل شده‌اند و بسیاری از تولیدات آن‌ها به‌بازار سایر کشورها صادر می‌شود.

در این مطلب به‌سراغ برندی رفتیم که نام و نشان ژاپنی دارد؛ اما سال‌هاست که جدا از سوزوکی ژاپن فعالیت می‌کند و محصولاتش بیشتر برای مصرف در بازار هندوستان هماهنگ‌سازی شده است.

ادغامی به نفع هندوستان

در سال ۱۹۸۱ میلادی دولت هند مجوز احداث یک کارخانه اتومبیل‌سازی تحت‌عنوان maruti udyog را صادر کرد تا با خودروساز ژاپنی یعنی کمپانی سوزوکی ادغام شده و به‌تولید خودرو در هند بپردازند.

نخستین تاسیسات خودروسازی این شرکت در همان سال در هاریانای هند پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۸۲ بین سران شرکت ماروتی هند و سوزوکی ژاپن قرارداد همکاری مشترک به‌امضا رسید و به‌صورت رسمی کمپانی ماروتی سوزوکی پایه‌گذاری شد.

در ابتدا این شرکت بیشتر به‌واردات خودرو می‌پرداخت. در بازار انحصاری هند ماروتی مجوز واردات ۴۰ هزار خودرو سوزوکی را در مدت دو سال دریافت کرد و قرار بود در ساخت آن‌ها تنها از ۳۳ درصد قطعات هندی استفاده شود. این قضیه تولیدکنندگان داخلی را به‌شدت نگران کرد؛ چراکه بازار کوچک هند در آن زمان ظرفیت پذیرش این میزان واردات را نداشت.

در هر صورت پروسه تولید داخل محصولات ماروتی سوزوکی در سال ۱۹۸۳ آغاز شد و یک سال بعد ماروتی ون با پیشرانه 3 سیلندر و تیراژ ۴۰ هزار دستگاه روی خط‌تولید قرار گرفت.

در سال ۱۹۸۹ خودرو ماروتی ۱۰۰۰ یا همان سوزوکی کالتوس با پیشرانه ۹۷۰ سی‌سی به‌تولید رسید و نخستین سدان معاصر هند لقب گرفت. تا سال ۱۹۹۱ برابر با ۶۵ درصد از قطعات این خودرو در هند تولید می‌شد.

پس از آزادسازی اقتصاد هند در سال ۱۹۹۱ سوزوکی سهامش را در ماروتی به‌رقم ۵۰ درصد رساند و یک جوینت‌ونچر ۵۰-۵۰ را با دولت هند بنیان نهاد. به‌این ‌ترتیب در سال ۱۹۹۴ و پس از معرفی مدل‌هایی همچون ماروتی zen و استیم، این شرکت هندی موفق شد آمار یک‌میلیون دستگاهی تولید خود را جشن بگیرد.

در سال ۲۰۰۰ شرکت ماروتی نخستین کمپانی خودروسازی هندی بود که مرکز تماس و خدمات پس از فروش برای محصولات خود در هند بنا کرد. در سال ۲۰۰۳ نیز سوزوکی گرند ویتارا توسط این شرکت به‌مشتریان معرفی شد.

ضمنا طی سال ۲۰۰۴ ماروتی آلتو پرفروش‌ترین خودرو هند لقب گرفت و ماروتی ۸۰۰ را پس از دو دهه کنار زد. سال ۲۰۱۵ این شرکت موفق شد به‌سبب ساخت محصولاتی همچون سوزوکی سوئیفت به‌آمار تولید ۱۵ میلیون‌دستگاه خودرو دست پیدا کند.‌

این کمپانی هندی در سال ۲۰۲۰ تولید محصولات دیزل را به‌دلیل رعایت استانداردهای آلایندگی کنار گذاشت تا به‌میزان بیشتری در جهت تولید محصولات سی‌ان‌جی با استانداردهای آلایندگی بالاتر گام بردارد.

در حال حاضر محصولاتی همچون سوزوکی سوئیفت، آلتو، سلریو، سیاز، اس کراس و غیره در فهرست تولیدات این خودروساز هندی موجود است.

در این بین سوزوکی سوئیفت یک هاچ‌بک اسپرت جذاب به‌شمار می‌رود که با پیشرانه‌های متعدد ۱.۲ تا ۱.۶ لیتری و همچنین جعبه‌دنده‌های دستی یا اتوماتیک سی‌وی‌تی به‌مشتریان عرضه شده است. این خودرو در حال حاضر در نسل چهارم خود به‌سر می‌برد.

برقی‌سازی در آینده دور

ماروتی سوزوکی، بزرگ‌ترین خودروساز هند در کوتاه‌مدت قصد ورود به‌بخش خودروهای الکتریکی را ندارد و آن را به‌زمانی که فروش عمده امکان‌پذیر باشد، موکول کرده است. درحالی که تمرکز دولت هند درحال حاضر روی برقی شدن موتورهاست، جایی که شرکت‌هایی مانند Hero Electric و Ola بر آن متمرکزند، در بخش خودروهای سواری، چند تولیدکننده‌ مطرح نظیر تاتاموتورز و ماهیندرا تولید خودروهای الکتریکی را شروع کرده‌اند؛ اما حجم فروش فعلی آن‌ها کم است و شاید بتوان گفت هیچ تاثیری بر سهم بازار ماروتی سوزوکی نداشته است.

ماروتی سوزوکی درحال بررسی ساخت قطعات و خودروهای برقی است؛ طوری که ضرری عاید آن نشود. آن‌ها معتقدند ماروتی سوزوکی پیشرو در صنعت‌خودرو سواری در هند است و همچنین قصد پیشرو بودن در بخش خودروهای الکتریکی را نیز دارد؛ اما درک این نکته بسیار مهم است که نفوذ و همه‌گیری خودروهای برقی تنها زمانی در هند اتفاق خواهد افتاد که مصرف‌کنندگان آن را خریداری کنند.

طبق اعلام شرکت، مطمئنا تمرکز این شرکت در کوتاه‌مدت روی خودروهای CNG و هیبرید است؛ تا زمانی که خودروهای الکتریکی به‌مقیاس مورد نظرشان برسد. از طرف دیگر، بازوهای این شرکت یعنی سوزوکی، دنزو و توشیبا، پیش از این کار خود را در زمینه‌ بومی‌سازی باتری‌های یون-لیتیوم آغاز کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

آخرین اخبار