محمد‌حسین ملاحسنی

تایرهای روکش گرم ۵۰درصد تایر نو و تایر روکش سرد حدود ۶۰درصد تایر نو قیمت‌گذاری می‌شود که درنهایت می‌تواند علاوه‌بر تاثیرات مثبتی که بر محیط‌زیست دارد، صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های مالک خودرو  نیز داشته باشد

در هیچ کشور پیشرفته‌ای در دنیا تایر به‌ویژه تایرخودروهای سنگین یک‌بار مصرف نیست. تایرها پس از سایش میزان مشخصی از لایه رویی آن که به تِرِد معروف است، از زیر خودرو خارج می‌شوند و به جای رفتن به قبرستان تایرها به مراکز روکش مجدد فرستاده می‌شوند. روکش مجدد تایر برای تایرهای برخی تولیدکنندگان حتی تا چند بار نیز انجام می‌شود و به همین دلیل برخی تایرسازان بزرگ دنیا محصولات خود را با کارآیی میلیون‌کیلومتر پیمایش به بازار معرفی و عرضه می‌کنند. اما در ایران به دلیل عدم آشنایی با روکش کردن مجدد تایرها، سرمایه هنگفتی سرازیر قبرستان تایرها می‌شود و این کالای کاربردی به جای روکش مجدد و استفاده در خودروها، در بهترین حالت ممکن بازیافت می‌شود.

شرکت صنایع لاستیک سیرجان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی بارز به روکش کردن تایرهای مستعمل مشغول است و منجیدهای سالم تایرهای باری-اتوبوسی، معدنی و حتی وانتی و سواری را با بالاترین کیفیت ممکن روکش مجدد می‌کند.

روکش مجدد تایر؛ صنعتی کاربردی اما مغفول در ایران

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک سیرجان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «دنیای‌خودرو» ضمن تاکید بر اهمیت روکش مجدد تایر در کشورهای پیشرفته گفت: «دردنیا بیش‌از ۵۰درصد تایرهای درحال کار، روکشی هستند و در سایزهای سنگین کامیونی و معدنی نیز به جرأت می توان گفت ۷۰درصد تایرها روکش مجدد می‌شوند و به چرخه حمل‌ونقل برمی‌گردند.»

تایرهای روکشی ایمن تر از نمونه‌های نو!

مهندس محمدحسین ملاحسنی با اشاره به اهمیت بالای توسعه این صنعت در کشور و نقش آن در حفظ محیط‌زیست و حفظ سرمایه‌های ملی به ویژه نفت گفت: «هر تایر از مواد اولیه پلیمری تشکیل شده است و برای تولید هر حلقه تایر کامیونی به ۸۰لیتر نقت خام نیاز است. بنابراین وقتی تایر روکش مجدد می‌شود نزدیک به ۵۰لیتر نفت خام صرفه‌جویی می‌شود.»

وی درپاسخ به این سوال که چه تایرهایی امکان روکش مجدددارند نیز بیان کرد: «تایرهایی قابلیت روکش دارند که ساختار سالمی داشته باشند. تایرهایی هم که عیب پنهان داشته باشند پیش از اینکه آج آنها صاف شود، از رده خارج می‌شوند.پس به جرأت می‌توان گفت اگر عملیات روکش‌گذاری به صورت دقیق، علمی و در شرایط استاندارد انجام شود، این تایرها به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به نمونه نو برخوردارند. نمونه بارز و عملی آن هم تایرهای هواپیما هستند که تا ۱۲بار روکش می‌شوند. تایرهای روکش‌شده هواپیما بسیار ایمن‌تر از تایرهای نو هستند.»

خرید مستقیم تایرهای فرسوده از راننده در دستور کار «بارز»

اما اینکه چرا در ایران چندان تمایلی به روکش کردن تایر وجود ندارد؛ خود نکته‌ای است که مدیرعامل لاستیک سیرجان در واکنش به آن گفت: «متاسفانه در کشور فرهنگ‌سازی برای تایرهای روکشی انجام نشده است و تنها حدود ۲۰درصد تایرهای کامیونی روکش می‌شوند. در کارخانه بارز سیرجان کار روکش‌گذاری ۴۰درصد تایرهایِ روکش‌مجدد موجود در کل کشور انجام می‌شود که این خود رقم قابل‌توجهی است.»

ملاحسنی گران بودن تایر را دلیلی می‌داند که مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد تا زمانی‌که ساختار تایر آسیب ندیده است، از آن استفاده کند و حاضر نیست تایر را باز کرده و در اختیار واحدهای روکش مجدد قرار دهد. اما می‌توان باحذف واسطه‌ها و خرید مستقیم تایر مستعمل از راننده، این افراد را به بازکردن تایر و روکش کردن آن ترغیب کرد.

تمام برندها در سیرجان روکش می‌شوند

به‌گفته مدیرعامل لاسیتک سیرجان، در این مجموعه صنعتی تمامی برندهای موجود در بازار در صورت سلامت منجید یا همان پوسته اصلی تایر روکش می‌شوند. درحال‌حاضر سالانه ۷۰هزار حلقه انواع تایر در سیرجان روکش مجدد می‌شود. به‌گفته ملاحسنی ۲۰هزار حلقه از این تایرها سواری و وانتی هستند و ۵۰هزار حلقه تایر کامیونی دراین واحد روکش می‌شوند.

ملاحسنی از امکان روکش‌گذاری تایر به دو شیوه سرد و گرم گفت و توضیح داد که روکش گرم بیشتر برای تایرهای مستعمل استفاده می‌شود و دارای کیفیت یکسان است اما از آنجا که در ایران فرهنگ روکش تایر به خوبی نهادینه نشده است، تایرهایی که کمی آسیب دیده‌اند به شیوه گرم روکش‌گذاری می‌شوند و درنهایت برای استفاده در معادن و جاده‌های خاکی استفاده می‌شوند. اما تایرهایی که به شیوه سرد روکش‌گذاری شده‌اند برای استفاده در جاده‌های آسفالت و سرعت بالا مناسب هستند.

تا ۵۰درصد صرفه‌جویی با روکش مجدد تایر

مدیرعامل لاستیک سیرجان در خصوص تقاوت قیمتی تایر روکش‌شده با تایرهای نو نیز گفت: «تایرهای روکش گرم ۵۰درصد تایر نو و تایر روکش سرد حدود ۶۰درصد تایر نو قیمت‌گذاری می‌شود که درنهایت می‌تواند علاوه‌بر تاثیرات مثبتی که بر محیط‌زیست دارد، صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های مالک خودرو نیز داشته باشد.»

وی همچنین از راه‌اندازی مرکز سرویس‌سنتر و دریافت مستقیم تایر از راننده و انجام فرآیند روکش برای متقاضیان خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

آخرین اخبار