کد خبر: 245839
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
واردات خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز (چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « واردات دست‌دوم‌ ها و پیامدهای آن » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند ماهی است موضوع واردات خودروهای کارکرده به کشور بر سر زبان‌ها افتاده و از دولتمردان تا نمایندگان مجلس همگی راجع‌به این اتفاق صحبت می‌کنند. در بازار نابسامان خودروهای وارداتی، ورود این خودروها به کشور، روزنه‌ای برای سامان دادن قیمت‌ها و خواباندن عطش بازار تبدیل شده است. مردم هم در هر محفلی درخصوص ورود خودروهای کارکرده سخن می‌گویند و اینکه آیا می‌توان صاحب یکی از این چهارچرخ‌های خارجی شد یا خیر. در چنین شرایطی اما نه مردم، نه مطبوعات و رسانه‌ها و نه مسئولان گوشه‌چشمی به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی این اتفاق ندارند.

جامعه‌شناسان نیز راجع‌به موضوعات اجتماعی در رسانه‌ها صحبت می‌کنند اما این‌بار مهر سکوت بر لب زده‌اند و به واکاوای پیامدهای فرهنگی و اجتماعی این پدیده نمی‌پردازند. به‌راستی این‌همه استقبال و روزشماری برای واردات خودروهای دست‌دوم‌ کشورهای دیگر تا این حد خوشحالی دارد که باعث شود گذشته نه‌چندان روشن خود را فراموش کنیم؟

کشوری که زمانی مرسدس‌بنز و کادیلاک در کارخانه‌هایش مونتاژ و نیسان در تیراژ بالا به‌عنوان خودرویی نه‌چندان عجیب و غریب به بازارش تزریق می‌شد حالا باید از واردات خودرو دست‌دوم همسایه خوشحال باشد؟ به راستی آیا مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه صنعت و بازار، نیم‌نگاهی به گفته‌های اساتید دانشگاه‌های کشور در رشته‌های علوم اجتماعی داشته‌اند و نظر آنها را در خصوص پیامدهای ورود دست‌دوم‌ها به کشور پرسیده‌اند؟ اگرچه ورود دست‌دوم‌ها به بازار نامعقول نیست اما زمانی می‌توان ورود دست‌دوم‌ها به بازار کشور را هضم کرد که امکان ورود خودروهای وارداتی صفرکیلومتر نیز با شرایط تسهیل‌شده وجود داشته باشد.

شکی نیست که متولی اصلی ساماندهی قیمت‌ها در بازار دولت است و بس. اگر دولت قصد کنترل قیمت وارداتی‌ها را دارد، می‌تواند درگام اول موانع موجود بر سر واردات را بردارد، تعرفه‌های واردات را که هر روز بر میزان آنها اضافه می‌کند، کم کند و به جای خودرو کارکرده و مستعمل مردم دیگر کشورها، محصولی نو و در خور مردم ایران در اختیارشان قرار دهد.

اگر هدف دولت از جریان‌سازی رسانه‌ای برای ورود خودروهای دست‌دوم، ریزش قیمت‌های کاذب خودروهای موجود در بازار است و باتوجه به نبود زیرساخت‌های تایید استاندارد، محیط‌زیست، معاینه‌فنی در مبادی ورودی به کشور، این جریان هدفی غیر از واردات دارد، می‌توان از کنار آن به‌راحتی گذشت.

اما اگر قرار است خودروهای دست‌دوم در شرایط سختی که برای واردات خودروهای نو به وجود آمده است، وارد کشور شوند؛ جا دارد مسئولان در این باره تجدیدنظر کنند و با کاهش هزینه‌های واردات، مردم را به مصرف‌کنندگان کالاهای دست‌دوم در منطقه و دنیا تبدیل نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =