پژو 207

هشت محصول تارا، دناپلاس، راناپلاس، ۲۰۷، ری‌را، سورن‌پلاس، پارس و آریسان۲ موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابرپیاده شده‌اند

در روزهای گذشته و درپی انتشار تصویر محصول ۲۰۷ تولیدشده مطابق با استانداردهای ۸۵گانه در شبکه‌های اجتماعی، ایران‌خودرو درخصوص علت جابه‌جایی هواکش روی درِ موتور این خودرو توضیح داد. ایران‌خودرو اعلام کرده است؛ جابه‌جایی هواکش از روی درِ موتور محصول پژو۲۰۷ بر اساس الزامات استاندارد ۸۵گانه، به‌منظور اجرای استاندارد حفاظت از عابرپیاده و حذف اجسام سخت و برآمده روی در موتور انجام شده است. براساس این گزارش، در محصولات خانواده ۲۰۷، با اعمال استاندارد حفاظت از عابرپیاده، محل عبور هوا مانند محصول رانا به‌صورت شبکه‌ای روی حصیری زیرشیشه جلو در نظر گرفته شده است.

این گزارش می‌افزاید؛ هواکش روی درِ موتور یکی از مشخصات ویژه ۲۰۷ محسوب می‌شود که مورد علاقه مشتریان جوان این خودرو است، اما براساس استاندارد حفاظت از عابرپیاده، حذف زائده‌های روی سطح درِ موتور الزامی است، زیرا فرض بر این است که در برخورد سپر جلو با پای عابرپیاده، عابر باید روی سطح در موتور پرتاب شود و هر گونه زائده و برجستگی روی در موتور باعث‌ صدمه به ناحیه سر می‌شود و به همین دلیل دریچه روی درِ موتور ۲۰۷ جابه جا شده است. گفتنی است؛ ۲۰۷ با استانداردهای ۸۵گانه، هنوز تجاری‌سازی و وارد بازار نشده است.

موفقیت ایران‌خودرو در ارتقای استاندارد محصولات

گروه صنعتی ایران‌خودرو براساس نقشه راه توسعه و ارتقای محصولات، در آبان‌ماه سال گذشته موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابرپیاده برای محصول پژو۲۰۷ شد. بنا بر اعلام معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، عزم این خودروساز بزرگ برای تحول در حوزه‌های استاندارد و توسعه آن در محصولات از هر زمانی جدی‌تر بوده و نتایج عینی و توسعه استانداردها، گواهی بر عملیاتی‌شدن آن است.

بر این اساس، پس از دریافت استاندارد ایمنی عابرپیاده برای محصول تارا و ایجاد زیرساخت مهندسی و نیازمندی‌های این استاندارد در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، برای نخستین‌بار تحولی بنیادین در این حوزه محقق شد و محصول پژو۲۰۷ نیز آزمون ایمنی عابرپیاده را با موفقیت پشت سر گذاشت.

ارتقای سطح ایمنی و کیفی و بهبود عملکرد این محصول در جذب انرژی‌های برخورد با عابرپیاده سبب شد تا آزمون ایمنی عابرپیاده را با موفقیت پشت سر گذارد. ۲۰۷ پس از خودروهای تارا، رانا و دنا، چهارمین محصول ایران‌خودرو بود که در سطح استاندارد به‌روز و سخت‌گیرانه ایمنی عابرپیاده ارتقا یافت.

انجام آزمون در یک مرکز تست معتبر اروپایی

آزمون موصوف که شبیه‌سازی برخورد پا و سر عابرپیاده با قسمت‌های مختلف سپر و در موتور است، در یک مرکز تست معتبر اروپایی و با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مرکز صدور ایمارک انجام شد و محصول P۲۰۷ موفق شد تمامی الزامات استاندارد ECE R۱۲۷ را تامین کند و مورد تایید نمایندگان رسمی و قانونی مرکز صدور ایمارک قرار گیرد. در این راستا، با هماهنگی و استفاده از حوزه‌های دانش‌بنیان، بررسی‌های مهندسی برای ارتقای استانداردها در دستور کار است.

پیش از انجام این آزمون، محاسبات مهندسی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری تصادف با عابرپیاده اجرا و بررسی‌های لازم و بهبود عملکرد ناحیه برخورد، برای کاهش ضربات وارده به عابرپیاده نیز انجام شده بود.

با انجام این مهم و ارتقای سطح استانداردی P۲۰۷، گام مهم و موثر دیگری در راستای ارتقای سطح کیفی و ایمنی محصولات برداشته‌ شد. درحال‌حاضر تارا، ری‌را، دناپلاس، راناپلاس، ۲۰۷، سورن‌پلاس، پارس و آریسان۲ هشت محصول مجهز به استاندارد ایمنی عابرپیاده هستند که با بررسی‌های مهندسی و محاسبات CAE و ایجاد تغییرات لازم، آزمون‌های مرتبط ایمنی عابرپیاده را در مرکز آزمون بین‌المللی با موفقیت پشت سر گذاشتند.

تطبیق «۲۰۷» با موتور TU۳ با الزامات استانداردی

پیش از این، گروه صنعتی ایران‌خودرو درخصوص نسخه‌ای از محصول پژو۲۰۷ با موتور TU۳ اعلام کرده بود که این محصول تمام استانداردهای ایمنی الزامی نظیر برخورد از روبه‌رو، استاندارد برخورد جانبی و استاندارد برخورد عابرپیاده را با تایید مراجع بین‌المللی دریافت کرده است. این خودروساز، با اشاره به مزایای بهره‌برداری از موتور TU۳ بر روی محصولات تولیدی ازجمله محصول پژو۲۰۷ تاکید کرده بود: «در زمینه مصرف سوخت، این موتور کم‌مصرف‌ترین موتور خانواده ایران‌خودرو است و استفاده از این موتور، این امکان را می‌دهد تا طیفی از محصولات با تنوع قوای محرکه در سبد محصولات تولیدی این شرکت قرار گیرد.»

در ادامه توضیحات ایران‌خودرو آمده است: «شرکت‌های خودروساز در دنیا به‌منظور پاسخ به تقاضای مشتریان، عموما طیف متنوعی از موتورها را متناسب با کلاس ابعادی بر روی یک محصول کالیبره و به بازار عرضه می‌کنند، با این رویکرد، شرکت پژو نیز طیف متنوعی از موتورها با حجم متفاوت را روی خانواده محصولات خود، تولید و به بازار عرضه کرده است. در همین راستا، شرکت ایران‌خودرو نیز با هدف پوشش طیف گسترده‌تری از مشتریان، خودرو پرطرفدار و پرتقاضای ۲۰۷ را با موتور TU۳ به‌عنوان یک خودرو کم‌مصرف‌تر در سبد محصولات تولیدی خود عرضه کرده است.»

بر اساس این گزارش، موتور TU۳ کم‌حجم‌ترین موتور ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود و با وجود حجم پایین، راندمان مطلوبی دارد. گفتنی است؛ محصول ۲۰۷ دارای امکاناتی نظیر سیستم‌های تهویه اتوماتیک، مالتی‌مدیا، کروزکنترل، دوربین دید عقب، ترمز جلو دیسکی، چراغ‌های روز (دی‌لایت)، سیستم کنترل صوتی روی غربیلک فرمان و آیینه‌های برقی است.

ضرورت حمایت از خودروسازان در مسیر استانداردسازی

برنامه‌های در حال اجرای ایران‌خودرو نشان می‌دهد که سیاست پیاده‌سازی استانداردها بر روی محصولات تولیدی، دغدغه این خودروساز و زنجیره تامین آن است. اما درعین‌حال، کالیبراسیون و ساخت قالب جدید برای استاندارهایی نظیر ESC و حفاظت از عابرپیاده در جهت تکوین محصول زمان‌بر بوده و ارسال خودرو به کشوری دیگر برای انجام آزمون‌ها نیز تابع شرایط حمل‌ونقل بین‌المللی است. این مهم نیازمند فراهم آوردن شرایط لازم با حمایت همه نهادهای مرتبط به منظور تسریع در برنامه‌های استانداردسازی ایران‌خودرو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =