تویوتا

کمپانی نساجی تویوتا در سال ۱۹۲۹ توانست قرارداد خوبی با شرکت برادران پلات از انگلستان ببندد و براساس این توافق‌نامه، حق تولید دستگاه‌های تمام‌اتومات ساکیشی که برای کارخانه ریسندگی خود اختراع کرده بود، به‌بازارهای کشورهایی مانند آمریکا و چین در قبال ۱۰۰ هزارپوند داده شد که در پی آن، کیشیرو فرزند ساکیشی رهسپار ایالات‌متحده آمریکا شد

شرکت تویوتا اعلام کرد فعالیت در ۱۲ کارخانه ژاپنی را به‌دلیل نقص در سیستم متوقف کرده است. شرکت خودروسازی تویوتاموتور روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که به‌دلیل نقص در سیستم تولید خود، فعالیت‌های خود را در ۱۲ کارخانه مونتاژ در ژاپن به‌حالت تعلیق درآورد که احتمالا تقریبا تمام تولید داخلی خود را متوقف می‌کند. یکی از سخنگویان گفت که این خودروساز درحال بررسی علت این مشکل است و افزود که احتمالا به‌دلیل یک حمله سایبری نبوده است.

این سخنگو گفت درحالی که میزان دقیق تولید از دست رفته مشخص نیست، عملیات در تمام کارخانه‌های مونتاژ داخلی تویوتا به‌جز دو کارخانه متوقف شد. بر اساس محاسبات «رویترز» درمجموع ۱۴ کارخانه آن در ژاپن حدود یک‌سوم تولید جهانی تویوتا را تشکیل می‌دهند.

تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش است. طبق گزارش «رویترز» عملیات تویوتا در سال گذشته زمانی که یکی از تامین‌کنندگان آن مورد حمله سایبری قرار گرفت، متوقف شد. این اختلال یک‌روزه سبب از دست رفتن تولید حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو شد.

توقف فعالیت تویوتا در ژاپن

سابقه تعطیلی در تویوتا

پیش از ژاپن شرکت خودروسازی تویوتا هم مانند بسیاری از خودروسازان و شرکت‌های دیگر، روسیه را به‌خاطر مشکلات زنجیره عرضه ناشی از تحریم‌های غربی ترک کرده بود.

تویوتا در ماه مارس تولید در سن‌پترزبورگ را به‌خاطر مشکلات زنجیره عرضه معلق و واردات به‌روسیه را متوقف کرده بود.

در آن زمان این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی این دوره نیروی کار خود را حفظ می‌کنیم و هر زمان که شرایط اجازه دهد فعالیت خود را از سر خواهیم گرفت. البته پس ‌از گذشت 6 ماه هنوز نتوانسته‌ایم فعالیت معمول خود را آغاز کنیم و هیچ نشانه‌ای هم از، ازسرگیری فعالیت در آینده وجود ندارد.»

تویوتا اعلام کرد زیرساخت‌های فعالیت آن در مسکو باید تغییر کند؛ اما همچنان از شبکه خرده‌فروشی خود برای ارائه خدمات به‌مشتریان فعلی تویوتا و لکسوس حمایت می‌کند.

طبق گفته رسانه‌های روسیه، کارخانه تولید تویوتا در این کشور که ظرفیت تولید آن به 100 هزار واحد در سال می‌رسد و مدل‌های کمری و RAV4 را تولید می‌کند، حفظ ‌شده و ممکن است در آینده فروخته شود.

بسیاری از کارخانه‌ها در روسیه تولید خود را متوقف و کارکنان خود را مرخص کرده‌اند. کمبود تجهیزات دارای فناوری بالا به‌خاطر تحریم‌های غرب و خروج تولیدکنندگان غربی از زمان حمله این کشور به‌اوکراین سبب تعطیلی این کارخانه‌ها بوده ‌است.

تاریخچه‌ای به قدمت صنعت

نقطه آغاز برای شرکت خودروسازی Toyota به‌سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که ساکیشی تویودا اقدام به‌راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا کرد. در ابتدا این شرکت خودروسازی در صنعت نساجی حضور فعال و موفقی داشت و تاریخ آن نیز به‌ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد که به‌عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌کرد.

ساکیشی تویودا که سال‌های طولانی مانند پدرش فرش‌فروش بود، این کارخانه را راه‌اندازی کرده بود. همچنین او توانسته بود در سال ۱۸۹۴ یک ماشین ریسندگی صنعتی را با دستان خود اختراع کند.

فرآیند برای این کارخانه نساجی ادامه داشت تا زمانی که ساکیشی توانست نسخه تمام‌اتومات ماشین ریسندگی را در سال ۱۹۲۴ دوباره اختراع کند و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت‌نام صنایع تویوتا پا به‌عرصه صنعت ژاپن گذاشت. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کنار پدر در کارخانه حضور فعالی داشت؛ اما تمام فکر این پسر به‌موتور خودرو معطوف شده بود.

کمپانی نساجی تویوتا در سال ۱۹۲۹ توانست قرارداد خوبی با شرکت برادران پلات از انگلستان ببندد و براساس این توافق‌نامه، حق تولید دستگاه‌های تمام‌اتومات ساکیشی که برای کارخانه ریسندگی خود اختراع کرده بود، به‌بازارهای کشورهایی مانند آمریکا و چین در قبال ۱۰۰ هزارپوند داده شد که در پی آن، کیشیرو فرزند ساکیشی رهسپار ایالات‌متحده آمریکا شد. کیشیرو با این سفر به‌دنبال اهداف دیگری غیر از صنایع نساجی بود و در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات مجذوب اتومبیل‌ها در غرب شد.

در این سفر بود که کیشیرو ایده ساخت خودرو در کارخانه نساجی تویوتا را در ذهن خود آغاز کرد. کیشیرو پس از یک سال، یعنی در سال ۱۹۳۰ با ایده تولید خودرو تحقیقات خود را روی موتورهای گازوئیلی آغاز کرد.

کیشیرو درخصوص برنامه خودروسازی با مدیرعامل شرکت، ریسابورو مشورت کرد، ریسابورو در نقطه شروع چندان موافق این پروژه نبود و هشدارهایی درخصوص شکست و اعتراض کارگردان می‌داد؛ اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و بر این باور بود که خط‌تولید خودرو برای کمپانی Toyota سودآور خواهد بود. از طرفی، دولت ژاپن آشکارا برای سیاست‌گذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود.

در مدت‌زمان کوتاهی ریسابور با این ایده موافقت کرد و کیشیرو فرصت را غنیمت شمرد و با سرعت در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر خط‌تولید خودرو را راه‌اندازی کرد. کیشیرو به‌دنبال تولید خودرو با کیفیت متناسب با شرایط کشور ژاپن بود؛ اما از طرفی می‌خواست خودرو از نظر طراحی و کیفیت موتوری همانند موتورهای اروپایی و آمریکایی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =