مهدی ضیغمی

مهدی ضیغمی *

در شرایطی نخستین محموله خودروهای وارداتی تحویل مشتریان شده است که وزارت صمت در نظر دارد با بازنگری در تعرفه واردات خودروهای کمتر از ۱۵۰۰‌سی‌سی که سهم بالایی در خودروهای اقتصادی دارند، واردات این خودروها را توجیه‌پذیر کند و رغبت واردکنندگان را به واردات این دسته از خودروها افزایش دهد.

براساس تصمیم دولت تعرفه خودروهای با حجم پیشرانه کمتر از هزارسی‌سی از ۶ به ۱۶درصد تغییر کرد که افزایش ۱۰درصدی را به همراه داشت. تعرفه واردات خودروهای با حجم پیشرانه هزار تا ۱۵۰۰سی‌سی نیز از ۱۵ به ۶۶درصد افزایش یافت که این تغییر شامل بیشتر خودروهای وارداتی خواهد شد. در همین حال تعرفه خودروهایی با حجم پیشرانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی نیز از ۷۱ به ۹۱درصد افزایش یافت.

از آنجاکه پیش از این واردات خودروهای بالای دوهزار سی‌سی ممنوع اعلام شده بود در تصمیم جدید دولت مقرر شد تعرفه خودروهای با حجم پیشرانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۹۱ به ۱۳۱درصد افزایش یابد، بر این اساس این تصور به وجود آمد که واردات این خودروها آزاد شده است اما بعد از انتشار این اخبار، دولت آن را تکذیب و تاکید کرد قرار نیست خودرو بالای دوهزارسی‌سی وارد کشور شود و هدف اصلی بازگشایی واردات، ورود خودروهای ارزان و اقتصادی است که البته این امر نیز با این میزان افزایش تعرفه به حاشیه رفت.

درحال‌حاضر تعرفه ورود خودروهای ۱۰ هزار و ۱۰۰هزاردلاری یکسان است چراکه حجم موتور شرط تعیین میزان تعرفه خواهد بود، در این شرایط محصولی که به‌عنوان خودروی اقتصادی ۱۰ تا ۱۵هزار دلاری وارد بازار می‌شود، قیمتی کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نخواهد داشت و به‌هیچ‌وجه، صفت اقتصادی را نمی‌توان به آن اختصاص داد. این در حالی است که اگر تعرفه برحسب قیمت خودرو سنجیده شود، شرکت‌ها تمایل بیشتری برای واردات خواهند داشت و ازسوی‌دیگر، تاثیر خودروهای تزریق‌شده در بازار نیز ملموس‌تر و محسوس‌تر خواهد شد.

با توجه به اینکه بیشتر خودروهای اقتصادی حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰سی‌سی دارند، پیشنهاد داده‌ایم تا تعرفه واردات این خودروها از ۷۰ به ۵۵درصد کاهش پیدا کند. همچنین در راستای حمایت از خودروهای پاک تعرفه خودروهای هیبرید ۱۶درصد، تعرفه خودروهای پلاگین-هیبرید ۶ درصد و تعرفه خودروهای تمام‌برقی صفردرصد خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =