کد خبر: 245923
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
پمپ‌بنزین‌

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار کرد: «روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در کشور توزیع و جابه‌جا می‌شود. تولید روزانه بنزین ۱۱۵میلیون لیتر است. در تمام حوزه‌های بنزین‌سازی و تولید کاتالیست از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌ایم. ۸۵ تا ۹۰درصد تجهیزات در کشور تولید می‌شود و این دانش را به حوزه فراسرزمینی منتقل کرده‌ایم.»

جلیل سالاری افزود: «مصرف سوخت در کشور حتی در خودروهای صفر هم کاهش نیافته و روند مصرف افزایشی است. بعد از شیوع کرونا رشد مصرف بنزین ۱۶درصد افزایش داشته است. بهینه‌سازی مصرف باید اولویت اصلی ما باشد. خودروهای خارجی صدی ۴ و خودروهای داخلی صدی ۱۰ مصرف بنزینشان است. امروزه در حوزه حمل‌ونقل ۵۸هزار میلیارد قیمت بنزین و نفت و گاز مصرفی آنهاست. یک میلیون خودرو سنگین روزانه ۶۳ میلیون لیتر مصرف نفت و گاز دارند. روزانه ۱۰ تا ۱۲میلیون‌لیتر نفت‌گاز قاچاق می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری مصرف بنزین به ۴۲میلیارد تا پایان سال برسد که به معنای رشد ۱۳درصدی مصرف بنزین است. یعنی ۹ بار باید مخازن خود را خالی و پر کرده تا این نیاز را تامین کنیم.»

سالاری ادامه داد: «در حوزه زیرساخت گاز مایع را به سبد صادرات اضافه و صادرات دریایی گاز مایع را شروع کردیم و روزانه ۲ میلیون لیتر گاز مایع را به این وسیله صادر می‌کنیم. بخش عمده‌ای سوخت را با ناوگان حمل‌ونقل می‌کنیم و برای اجتناب از آن این شیوه حمل‌ونقل برنامه گسترش خطوط انتقال گاز هزار و ۵۰۰ کیلومتری را داریم. در ۲۰۰ جایگاه طرح کهاب را اجرا کردیم و جایگاه‌های جدید هم باید این طرح را اجرا کنند تا به آنها مجوز بدهیم. از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده کردیم تا بازیافت بخارات بنزین جایگاه‌ها را انجام دهند.»

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید روزانه ۱۱۵میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: «مشکلی برای تامین و توزیع بنزین در کشور، با وجود افزایش ۱۳ درصدی مصرف بنزین در سال جاری وجود ندارد.»

وی افزود: «افزایش روزانه ۱۷ میلیون لیتری توزیع بنزین تاکنون در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه پارسال محقق شده و این رقم از افزایش ۱۳درصدی مصرف حکایت دارد؛ با این حال با ظرفیتی که پارسال اضافه شد، با وجود افزایش مصرف خللی در موضوع سوخت‌رسانی به وجود نیامد. در دولت گذشته مخزنی اضافه نکردیم و با توجه به این محدودیت، چهار مرتبه این مخازن پر و خالی شده‌اند. امسال حدود ۱۸۳میلیون تردد جاده‌ای داشتیم و افزایش پنج‌درصدی در این بخش ثبت شده است.»

سالاری در پایان گفت: «با این حال به راحتی سوخت‌گیری انجام می‌شود و در ساماندهی مجاری عرضه هم موفق بوده‌ایم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =