جشن تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو تسلا در کارخانه گیگا شانگهای

تسلا تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو را در کارخانه گیگا شانگهای جشن گرفته است. این کارخانه در چین مدل ۳ و مدل Y را تولید می‌کند.

گیگا شانگهای پس از ساخت‌وسازی که در ۷ ژانویه آغاز شد و سرعت بی‌سابقه‌ای داشت، در اواخر سال ۲۰۱۹ به‌بهره‌برداری رسید.این کارخانه ابتدا فقط مدل ۳ را تولید می‌کرد؛ اما در اواخر سال ۲۰۲۰ مدل Y را هم روی خط تولید برد. گیگا شانگهای ظرف ۳۳ ماه، در آگوست ۲۰۲۲ یک میلیونمین خودرو را تولید کرد و پس از تنها ۱۳ ماه به‌تولید دو میلیونمین خودرو رسید. برای مقایسه، مجموع تولید تمام کارخانه‌های تسلا در حال حاضر حدود ۵ میلیون دستگاه است که یعنی گیگا شانگهای تاکنون دوپنجم کل تسلاها را تولید کرده است.

این کارخانه که ظرفیت تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو را در سال دارد، بزرگ‌ترین سایت تولید خودروهای تمام‌الکتریکی در کل جهان محسوب می‌شود. تسلا ظرفیت تولید کنونی این کارخانه را سالانه ۷۵۰ هزار دستگاه اعلام کرده است؛ اما داده‌ها نشان می‌دهند که تولید واقعی گیگا شانگهای به‌میزان قابل ‌توجهی بیشتر است؛ زیرا طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۹۳۵ هزار دستگاه از تولیدات این کارخانه در چین فروخته یا صادر شده است.

تسلا نخستین خودروساز خارجی بود که اجازه پیدا کرد به‌جای ایجاد جوینت‌ونچر ۵۰-۵۰ در چین، یک سایت تولیدی با مالکیت کامل خودش احداث کند. در حال حاضر، تولید مدل Y در گیگا شانگهای حدود دو برابر مدل ۳ است؛ اما این کارخانه اخیرا تولید فیس‌لیفت مدل ۳ را آغاز کرده است.

گیگا شانگهای ابتدا روی تامین نیاز بازار چین تمرکز داشت؛ اما بعدا به‌قطب اصلی صادرات تسلا تبدیل شد و تولیدات آن ابتدا در بازارهای اطراف و سپس اروپا و کانادا عرضه شد.

تا پایان جولای، صادرات این کارخانه از ۲۱۵ هزار دستگاه فراتر رفت و انتظار می‌رود این افزایش همچنان ادامه داشته باشد. بااین‌ حال، پرسش اصلی این است که آیا گیگا شانگهای محصولات جدید آینده تسلا را هم تولید خواهد کرد یا این‌که صرفا به مدل‌های ۳ و Y اکتفا می‌کند؟

پیشرفت در ارزان‌ترین محصول

۶ سال پس از معرفی تسلا مدل ۳، این خودرو الکتریکی محبوب مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است. مدل ۳ جدید علاوه‌بر طراحی بیرونی تازه، به‌روزرسانی‌هایی را در داخل و مجموعه‌ای از دیگر ارتقاها را تجربه کرده است که برد خودرو را افزایش می‌دهند.

در ظاهر، همان‌طور که از فیس‌لیفت‌های میان‌دوره‌ای انتظار می‌رود، بزرگ‌ترین تغییرات در نمای جلو و عقب صورت گرفته است. در جلو خودرو شاهد چراغ‌های باریک‌تر با دی‌لایت هستیم که بالای سپری به‌روزشده با خطوط جدید و ورودی هوایی در پایین قرار گرفته‌اند. درعقب نیز چراغ‌های LED جدیدی به‌چشم می‌خورند. تسلا همچنین رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی جدیدی را هم برای مدل ۳ در نظر گرفته است.

به‌روزرسانی‌های داخلی سدان الکتریکی تسلا اما اهمیت بیشتری نسبت به‌تغییرات بیرونی دارند. در این‌جا فلسفه ساده‌گرایانه همچنان حفظ شده؛ اما تسلا داشبورد جدیدی را طراحی کرده که به‌نورپردازی مجهز بوده و تا روی درها کشیده شده است.

علاوه‌بر این، برای مدل ۳ رودری‌های جدید و غربیلک‌فرمان جدیدی طراحی شده که دکمه راهنماها را در خود جای داده است. این یعنی تسلا دسته‌راهنما را حذف و انتخاب‌گر دنده را هم به‌نمایشگر لمسی منتقل کرده که می‌تواند تصمیم بحث‌برانگیزی باشد. برای سرنشینان عقب یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی در نظر گرفته شده که امکان کنترل سیستم تهویه و دسترسی به‌سرگرمی‌های مختلف را فراهم می‌کند.

نمایشگر جلو هم از ۱۵ اینچی به ۱۵.۴ اینچی افزایش پیدا کرده و حالا حاشیه باریک‌تری دارد. درهمین حال، خریداران امکان سفارش سیستم صوتی بهبودیافته با ۱۷ بلندگو را خواهند داشت. بهبود صندلی‌ها، اضافه شدن تهویه به‌صندلی‌های جلو و افزایش ظرفیت صندوق بار از ۵۶۱ به ۵۹۴ لیتر هم از دیگر اصلاحات داخلی این سدان الکتریکی هستند.

تسلا هنوز مشخصات مدل ۳ فیس‌لیفت را برای بازار ایالات‌متحده منتشر نکرده؛ اما می‌دانیم که برد آن در اروپا ۱۱ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این یعنی برد نسخه پایه محرک عقب استاندارد طبق معیارهای WLTP به ۵۵۵ کیلومتر می‌رسد؛ درحالی ‌که این عدد برای نسخه دوربرد ۶۷۷ کیلومتر خواهد بود.

نسخه برد استاندارد ظرف ۶.۱ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نسخه دو موتوره این کار را در ۴.۴ ثانیه انجام می‌دهد. تسلا فعلا مشخصات نسخه فیس‌لیفت مدل ۳ پرفورمنس را اعلام نکرده است. هنوز مشخص نیست تسلا برای افزایش برد مدل ۳ در باتری‌ها تغییری ایجاد کرده یا نه؛ اما می‌دانیم که ضریب درگ از ۰.۲۳ به ۰.۲۱۹ کاهش پیدا کرده که بدون شک به‌افزایش شعاع حرکتی خودرو کمک می‌کند.

سوپرشارژرها تبدیل به کسب‌وکار جدیدی می‌شوند

تحلیلگران وال استریت تخمین زده‌اند که ارزش شبکه سوپرشارژر تسلا به ۳ تا ۶ درصد از درآمد آن یعنی به‌تجارتی ۱۰ تا ۲۰ میلیارددلاری تبدیل خواهد شد. چند سال پیش تسلا در پستی وبلاگی گفته بود که شبکه سوپرشارژر این برند هیچ‌گاه یک مرکز سود نخواهد بود؛ اما ظاهرا تصمیم تسلا تغییر کرده است.

در ابتدا تسلا بسیاری از مشتریان خود را با شبکه رایگان و نامحدود سوپرشارژر به‌سمت مدل‌های S و X جذب کرد. پیش‌بینی محققان ارشد سهام وال استریت این است که کسب‌وکار سوپرشارژرهای تسلا تقریبا ۳ تا ۶ درصد از درآمد کل این شرکت را تشکیل می‌دهد که به‌معنای تجارتی ۱۰ تا ۲۰ میلیارددلاری است.

این تخمین‌ها براساس عوامل متعددی چون قرارداد استاندارد شارژ آمریکای شمالی که بین تسلا و چندین خودروساز دیگر منعقد شده، تجارت انرژی، سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و افزایش ظرفیت تولید تسلا استوار است.

گفته شده رشد تقاضای جهانی برای خودروهای الکتریکی تسلا با وجود کاهش قیمت، متوقف شده است. در حال حاضر تنها برخی مدل‌های قدیمی یا مشتریان مدل ۳ که بعد از ژوئن ۲۰۲۳ خودرو خود را تحویل گرفته‌اند از شارژ رایگان و محدود سود می‌برند.

مالکان خودروهای فورد، جنرال‌موتورز، مرسدس، هوندا، ولوو و نیسان که از شارژرهای تسلا استفاده می‌کنند، نیازی به‌پرداخت هزینه بیشتری بابت مجوز ندارند؛ اما درهر صورت این یکی از راه‌های افزایش فروش برق و بالا رفتن سود تسلا تا چند میلیارددلار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =