SL۶۳ AMG

۶ حالت رانندگی اسلایپری (لغزنده)، کامفورت (راحت)، اسپرت، اسپرت‌پلاس، ایندیویچوال (منحصربه‌فرد) و ریس (مسابقه‌ای) برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

SL کلاس میراث با ارزش مرسدس‌بنز طی ۶۷ سال گذشته است. نسل اول این کوپه اسطوره‌ای مرسدس‌بنز با طراحی منحصربه‌فرد و درهای خاص موسوم به‌گالوینگ، توانست جزو محبوب‌ترین و خاص‌ترین کوپه‌های جهان باشد. SL کلاس تا سال ۲۰۲۰ در ۶ نسل به بازار عرضه شد. اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که تصاویر جاسوسی و رندرهای دیجیتالی بسیاری از SL کلاس نسل هفتم منتشر شد. سرانجام در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی کمپانی مرسدس‌بنز به‌صورت رسمی از نسل هفتم SL کلاس رونمایی کرد.

ویژگی منحصربه‌فرد

سیستم تعلیق این خودرو از دامپرهای هیدروپنوماتیکی بهره می‌برد که در محور جلو از دابل ویشبون و در محور عقب از فورلینک برخوردار است. این ساختار سیستم تعلیق با سیستم کنترل سواری AMG سواری نرم و باکیفیتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

سیستم کاهش‌دهنده ارتعاش فعال در این خودرو به‌منظور ارائه سواری باکیفیت به‌سرنشینان SL جدید استفاده شده است. ۶ حالت رانندگی اسلایپری (لغزنده)، کامفورت (راحت)، اسپرت، اسپرت‌پلاس، ایندیویچوال (منحصربه‌فرد) و ریس (مسابقه‌ای) برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

در زمان استفاده از حالت اسپرت و اسپرت‌پلاس میزان فنریت سخت‌تر می‌شود و به‌دلیل کشسانی کمتر، سواری خشک و پایداری ایجاد می‌شود. از سوی دیگر SL جدید مجهز به‌سیستم ارتباط خودرو با خودرو Car-to-X است تا با توجه به‌عملکرد این سیستم، ایمنی خودرو در حد بالایی قرار گیرد. کروزکنترل هوشمند، سامانه پیشگیری از برخورد، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته و سیستم ترمز اضطراری از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی این کوپه رودستر اسپرت هستند.

رمز و راز ساخت بهترین رودستر مرسدس‌بنز

طراحی جسورانه

SL جدید برپایه و اساس پلت‌فرم جدیدی شکل گرفته که سازه بدنه آن از کامپوزیت و آلومینیوم است. بر اساس آن‌چه کمپانی مرسدس‌بنز اعلام کرده، این متریال جدید سبب کاهش وزن و چابک شدن این کوپه رودستر می‌شود. استفاده از این پلت‌فرم جدید ۲۷۰ کیلوگرم وزن خودرو را کاهش داده و این مساله سبب فراهم شدن مرکز ثقل بهتر برای این کوپه رودستر مرسدس‌بنز شده است. از نظر طراحی بدنه با نگاهی به‌پروفیل خودرو این حس به‌خوبی تداعی می‌شود که این خودرو تنها برای راندن با سرعت بالا ساخته شده است.

این حس داینامیک و سیال بودن با وجود خطوط نرم و بدنه سیال و تناسباتی به‌مراتب بهتر از نسل قبل به‌خوبی القا می‌شود. با نگاهی به‌پروفیل خودرو طرحی مشابه کوپه پرفورمنسی مرسدس‌بنز یعنی AMG GT مشاهده می‌شود که در نسخه SL۶۳ AMG با رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی اوج هیجان را به‌بیننده منتقل می‌کند.

کمپانی مرسدس‌بنز تنها در دو نسخه SL کلاس جدید را راهی بازار می‌کند؛ نسخه قدرتمند و پرفورمنسی یعنی SL۶۳ AMG و نسخه SL۵۵ AMG. هر دو خودرو از پوزه کشیده و تهاجمی برخوردارند و در هر دو نسخه، پوزه کشیده به‌چراغ‌های باریک زاویه‌دار مشابه CLS مزین شده است.

خطوط برجسته روی کاپوت، جلوپنجره عریض AMG با خطوط عمودی و ورودی هوای فعال درون سپر، چهره‌ای خشن و تهاجمی ایجاد می‌کنند. در نسخه SL۶۳ AMG آینه‌ها به‌رنگ مشکی پیانویی و ورودی‌ هوای روی گل‌گیر و زیر رکابی نیز به‌رنگ مشکی در آمده است تا حس اسپرت بودن را در این کوپه رودستر دوچندان کنند. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های کشیده و باریکی با LED و گرافیک ستاره‌ای‌شکل هستیم که یادآور سبک طراحی آشنای مرسدس‌بنز (که پیش‌تر در سدان فول‌سایز لاکچری این کمپانی یعنی S کلاس W۲۲۳ شاهدش بودیم) است.

این ظرافت در طراحی و حجم‌پردازی صریح، پرستیژ خاصی به SL می‌بخشد؛ طوری که در اوج اسپرت و هیجان‌انگیز بودن، ظرافت و زیبایی خود را حفظ کرده است. در نسخه SL۵۵ AMG خروجی دوبل مربع‌شکل در دو طرف سپر با روکش کروم لوکس‌تر به‌نظر می‌رسند.

همچنین در نسخه SL۶۳ AMG استفاده از دیفیوزر فیبرکربن و زیرسپر مشکی پیانویی هیجان بیشتری به‌این نمای خودرو می‌بخشند. استفاده از دستگیره‌های پنهان i شکل آیرودینامیکی، دیفیوزر فعال و ورودی ‌هوای فعال در جلو، ضریب درگ این خودرو را به ۰.۳۱ رسانده است. برخلاف نسل ششم SL در این نسل طراحان مرسدس‌بنز از سقف پارچه‌ای (جایگزین سقف فلزی) استفاده کرده‌اند.

گوردن واگنر (مدیر طراحی مرسدس‌بنز) دراین‌باره می‌گوید: «سقف پارچه‌ای با متریال جدید می‌تواند نسبت به‌سقف هاردتاپ (فلزی) عملکرد خودرو را بهبود ببخشد. بدنه‌ سیال SL جدید با سقف پارچه‌ای، حس داینامیک‌تر، مدرن‌تر و چابک‌تری را به‌این خودرو می‌دهد. SL جدید رگه‌هایی از AMG را با خود یدک می‌کشد و هیجان بالایی را به‌مخاطب خود منتقل می‌کند.»

همین مساله سبب شده است وزن این کوپه رودستر اسپرت ۲ کیلوگرم کاسته شود. سقف پارچه‌ای ذکرشده تا سرعت ۶۰ کیلومتر برساعت در ۱۵ ثانیه باز و بسته می‌شود.

رینگ ۲۰ اینچی آلیاژی ۵ پره دوبل Y شکل به‌صورت استاندارد و رینگ ۲۱ اینچی ۱۰ پره Y شکل فورج AMG نیز برای SL۶۳ AMG قابل سفارش است. همچنین جالب است بدانید که پس از چند نسل، این نسل از SL کلاس به‌صورت ۲+۲ یا دو سرنشین جلو، دو سرنشین عقب (مجموعا چهارسرنشین) به‌بازار آمده است.

رمز و راز ساخت بهترین رودستر مرسدس‌بنز

کابین مدرن با طراحی هوشمندانه

کابین SL جدید را می‌توان این‌طور توصیف کرد: مدرن و فوق پیشرفته! در کنار مدرن بودن کابین سبک کلاسیک مرسدس‌بنز نیز در اوج خود به‌نمایش گذاشته شده است. طراحی توربین یا دریچه‌های کروی‌شکل برای سیستم تهویه‌مطبوع همان حس کلاسیک را به‌سرنشینان منتقل می‌کند. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با طراحی منحصربه‌فرد برای کلاستر (مجموعه پشت پنل) در مقابل راننده تعبیه شده تا با نمایشگر ۱۱.۹ اینچی لمسی عمودی کنسول میانی، فضای کاملا مدرن و هوشمندی را به‌ارمغان آورد.

برخلاف دو مدل الکتریکی جدید مرسدس‌بنز یعنی EQS و EQE در این خودرو خبری از هایپراسکرین بزرگ مرسدس‌بنز نیست؛ بلکه یک نمایشگر ۱۱.۹ اینچی لمسی عمودی با سیستم ارتباط کاربری مرسدس‌بنز MBUX تعبیه شده که تمام تنظیمات سیستم‌های الکترونیکی خودرو را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

در نسخه SL۵۵ AMG صندلی‌های راحت با روکش آلکانترا و دو ماساژور برای صندلی‌های جلو طراحی شده است. در نسخه SL۶۳ AMG دو صندلی اسپرت و ارگونومی طراحی شده که در هفت رنگ برای مشتریان قابل سفارش است. در نسخه SL۵۵ AMG از دکوراتیو کروم استفاده شده؛ اما در نسخه SL۶۳ AMG از کروم مشکی‌رنگ استفاده شده تا فضای کاملا اسپرتی به‌وجود آید.

غربیلک‌فرمان جدید مرسدس‌بنز با دو پدال شیفتر بزرگ در پشت آن طراحی شده تا رانندگی با این کوپه اسپرت پرفورمنسی جدید مرسدس‌بنز را هیجان‌انگیز کند. هداپ‌ دیسپلی جدید با نمایشگر بزرگ در جلو طراحی شده تا تمام اطلاعات حرکتی و دینامیکی و علائم ترافیکی را در اختیار راننده بگذارد.

رمز و راز ساخت بهترین رودستر مرسدس‌بنز

قلب تپنده‌ قدرتمند

خبر خوش برای اسپرت‌دوستان و طرفداران مرسدس‌بنز این است که در هر دو نسخه SL جدید خبری از موتور ۶ سیلندر نیست. در نسخه SL۵۵ AMG موتور ۸ سیلندر با آرایش وی‌شکل بای-توربو موسوم به M۱۷۷ نصب شده است. این موتور در نسخه SL۵۵ AMG حداکثر می‌تواند ۴۶۹ اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. اما در نسخه قوی‌تر این کوپه رودستر پرفورمنسی یعنی SL۶۳ AMG همین موتور با اندک تغییراتی در پروگرامینگ ECU، تغییراتی در پاشش سوخت و زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر ۵۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

بر اساس آن‌چه کمپانی مرسدس‌بنز اعلام کرده است این پیشرانه با بلوکه سیلندر و سرسیلندر آلومینیومی و سوپاپ‌های تیتانیومی همراه است. این ساختار توانسته نسبت قدرت به‌چگالی را بالاتر برده و راندمان حجمی را افزایش دهد.

همچنین جالب است بدانید که در این موتور از توربوشارژ الکتریکی استفاده شده که طراحی این سیستم پرخوران، به‌شتاب بهتر و گشتاور بالاتر موتور منتهی می‌شود. هر دو پیشرانه به‌گیربکس ۹ سرعته اسپیدشفت AMG مرسدس‌بنز تجهیز شده‌اند تا قدرت تولیدی را به‌کمک سامانه فورماتیک پلاس (که دارای کنترلر الکترونیکی هوشمند است) به‌چهار چرخ منتقل کنند.

رمز و راز ساخت بهترین رودستر مرسدس‌بنز

دردانه اسپرت مرسدس‌بنز در نسخه SL۵۵ AMG شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۳.۸ ثانیه‌ای دارد. همچنین در نسخه SL۶۳ AMG شتاب اولیه ظرف ۳.۵ ثانیه به‌دست می‌آید. حداکثر سرعت رسمی اعلام‌شده برای SL۵۵ AMG ۲۹۵ کیلومتربرساعت اعلام شده و برای نسخه قوی‌تر آن یعنی SL۶۳ AMG حداکثر سرعت به ۳۱۷ کیلومتربرساعت می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =