کد خبر: 245954
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
آواتار ۱۲  نادر فقیه زاده

سهیل سیاوشی در سرمقاله امروز ( یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « شاهکار جدید نادر فقیه‌زاده در چین » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این‌ باره نوشت:

نادر فقیه‌زاده به یکی از بلندپروازترین برندهای حال حاضر دنیا رفته تا با دست بازتری نسبت‌به ب‌ام‌و بتواند طرح‌های خلاقانه خود را به خودرو تبدیل کند.

فقیه‌زاده سال ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد و در ۱۰سالگی به یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان در صنعت خودرو یعنی آلمان مهاجرت کرد. او بعد فارغ‌التحصیلی در رشته طراحی خودرو در استودیو طراحی ب‌ام‌و شروع به‌کار کرد. ذهن خلاق نادر باعث شد در ب‌ام‌و حساب ویژه‌ای روی او باز کنند. طراحی داخلی نسل پنجم ب‌ام‌و سری هفت و طراحی خارجی نسل ششم سری هفت توسط نادر فقیه‌زاده انجام شد.

اما اوج کار او، طراحی نسل سوم ب‌ام‌و سری ۶ در سه نسخه کوپه، کانورتیبل و گرندکوپه بود. ولی در حالی که پیش‌بینی می‌شد جایگاه او در دپارتمان طراحی ب‌ام‌و بالاتر برود اما ناگهان سر از چین درآورد. برند جدیدی که نادر در آن فعالیت خود را آغاز کرده است، آواتار نام دارد.

شاید این‌طور به‌نظر برسد که رفتن از ب‌ام‌و به یک شرکت چینی عقبگرد محسوب می‌شود اما آنقدرها هم مطمئن نباشید زیرا آواتار یک ترکیب برنده محسوب می‌شود.

این برند جوینت‌ونچری است که بین چانگان (یکی از ۵ خودروساز بزرگ جین)، هوآوی (غول حوزه فناوری) و CATL (از برترین شرکت‌های تولید باتری در جهان) تشکیل شده است. بنابراین نادر فقیه‌زاده به یکی از بلندپروازترین برندهای حال‌حاضر دنیا رفته است.

آواتار به‌عنوان یک برند چینی در نمایشگاه بین‌المللی مونیخ آلمان حضور داشت و از دومین محصول خود رونمایی کرد.

آواتار ۱۲ را می‌توان شاهکار جدید نادر فقیه‌زاده دانست. آواتار ۱۲ به‌عنوان یک خودرو تمام‌برقی در نو نسخه ۳۱۳ و ۵۷۸ اسب‌بخاری عرضه می‌شود و می‌تواند با یک بار شارژ مسافتی بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را طی کند.

یکی از نکات جذاب در طراحی این خودرو، حذف شیشه عقب و استفاده از دوربین به جای آن است. طراحی داخلی این خودرو نیز مطابق مد جهان خودرو یعنی به سبک مینیمال طراحی شده است اما این سادگی باعث نشده با کابین فاقد جذابیتی مانند تسلا روبه‌رو باشیم زیرا جزئیات زیبایی در طراحی کابین خودرو دیده می‌شود.

نادر فقیه زاده اعجوبه ای که در چین می درخشد

آواتار ۱۲، تازه آغاز راه نادر با این برند است زیرا بعید به‌نظر می‌رسد غول‌هایی که آواتار را تاسیس کرده‌اند به همین دو خودرو رضایت دهند و بلندپروازی‌های بیشتری در سر نداشته باشند.

باوجود اینکه کشورهای اروپایی هدف صادراتی آواتار هستند، اما شاید بتوان گفت به خاطر ملیت ایرانی فقیه‌زاده؛ در موج جدید واردات به فکر حضور این برند مشترک با چانگان (که جزو اولین وارداتی‌های سایپا به حساب می‌آید) در ایران هم باشیم.

در هرصورت فقیه‌زاده درحال‌حاضر در خدمت شرکتی است که سابقه همکاری با سایپا را دارد و شاید از این طریق بتوان به فکر پروژه‌های مشترک با اهداف اقتصادی حتی خارج از جوینت‌ونچر فعلی با هوآوی بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    3 1
    پراید برامون کافیه فقط اون میتونه ما را از دست اینها نجات بده
  • د ب IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 2
    دمش گرم ،نه بمونه ایران در به گل برای این .... ماشین بسازه جیب اینها رو پر کنه
  • ناشناس IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    3 0
    کشور ی که اعجوبه اش قدر نشناسد همین کشوری که دست یک عده بیسواد افتاده ومسئولان بی مسئولیتی که فقط فقط میتوانند بگوید بروید چون ایران جای بیسواد ها است وبرای اعجوبه ها جایی نیست
  • جیرجیرک IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    7 1
    نان پدرو شیر مادر حلالت باشه مرد دست مریزاد
  • جیرجیرک IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    8 0
    حیف آمد این را برات ننویسم درد و بلات بخور توی سر مسئولین ایران خودرو و سایپا و مسئولین بی کفایت نظام حاکمه که قدر امثال شماها نخبگان ایران زمین را نمی داند و نخوان دانست به امید روزی که بتوانید ایران را آباد کنید و لعنت بر پدرو مادر او ن کسایی که این احزاب و گروه های سیاسی را در کشور راه انداختند جهت چپاول این ملت که نخبگانش مجبور به کوچ از کشور بشن
  • مینویی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    7 0
    محشره... به به... درود به تو ای ایرانی نازنینی که داخلی سازها ازت استفاده نمیکنند... آواتار 12 شاهکاره
  • کورش IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    1 1
    این طراحی ناب از پسر ایرانی واقعا چشم نوازه درود بر شما نادر عزیز که همچون نام زیبا و اصیلت مثل خود نادر بلندپروازی
  • تورج IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 0
    صادرات : مغز واردات : کارگر افغانی و بنگلادشی ، گدا و دزد پاکستانی
  • شایان IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    انشاالله برادران جان برکف و مخلص مون با یه حرکت جهادی و انقلابی سری ۱۴ پراید رو با طراحی روز دنیا روانه بازارهای جهانی میکنن و به حول و قوت الهی تو این مسیر شکوفائی علم و صنعت هم مثل همه عرصه ها که موفق بودیم!؟ قله های رفیع پیشرفت جهانی رو فتح خواهیم کرد...انشاالله🙏😉😀 ومن الله التوفیق
  • فریاد بیصدا IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 0
    نخبگان در این کشور محکوم به فرار نکبت های نعلین پوش هم در صدر جایگاه های تصمیم گیری قرار گرفتند به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم چو ناکس به ده کدخدایی کند کشاورز باید گدایی کند به این خاک زر خیز ایران زمین نبودند مگر مردمی پاک دین چه شد کین چنین گشتیم خوار فکندیم خرد را و پست گشتیم
  • صادق IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    والله برای ما ایرانی ها این جور ماشینها درست نمیکنن یعنی هزینه نمیکنن
  • بهنام IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    ایران خودمون هم هست خودرو سازی سایپا 15 روزه ماشین گذاشتم نمایندگی سایپا برای تعویض پوسته سپر هنوز سپر از شرکت نیومده عوض کنن به نمایندگی زنگ زدم آقا ماشین رو بدین نمی خوام سپر عوض کنین گفتن باید 250 هزار تومن بدی سپر شکسته خودت رو ببندیم بعد ماشین رو ببری خودروی ملی افتخار ملی
  • مهران IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    اینها حتی نمیتواند موتور 16 سوپاپ روی ساینا و شاهین بگذارند چ ن بلد نیستد و اوج کارشان مثلا این است که پدال گاز را برقی گنند که آن هم استندارد نیست و باعث کاهش قدرت موتور میشود پیشنهاد می.کنم کل کارخانه ایران خودرو و سایپا را منحل کنند و از زمین این دو کارخانه به عنوان کارهای کشاورزی استفاده شود سود دهی بسشتری برای کشورمان خ.اهد داشت ؟
  • اهواز IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    هرکی نمیخاد بره ،اونی که میمونه پراید و عزرایل
  • ایرانی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    درود به نادر فقیه زاده عزیز وهرمیداس اتابکی وسایر طراحان عزیز صنعت خودرو که در جای جای دنیا مشغول به کارند و افتخار ایران وایرانی هستند ومتاسف برای مسئولان که با بی کفایتی وبی دانشی نتوانستند از هنر این عزیزان برای پیشرفت صنعت خودرویی استفاده کنند وبا لفظ هرکه دوست ندارد برود کشور وملت را به این روز انداختند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =