بازار خودرو

در یک سال و نیم گذشته اقدامات وزارت صمت در خصوص افزایش تولید و واردات خودرو و ورود شورای رقابت به‌موضوع قیمت‌گذاری خودرو سبب شد قیمت خودروها در بازار نزولی شده و دلالان و واسطه‌ها به‌تدریج از بازار خودرو خارج شوند

در نخستین روز کاری هفته، شاهد افزایش قیمت ملایم خودروهای داخلی و رشد بهای شدید خودروهای مونتاژی در بازار آزاد بودیم. این افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی بسیار قابل توجه بود. اتفاقی که سبب شد محصولات کرمان‌موتور با رشد بهای قابل توجهی در بازار آزاد همراه شوند. اما در این میان مدل‌های خارجی در بازار آزاد همچنان روند نزولی خود را حفظ کردند.
در یک سال و نیم گذشته اقدامات وزارت صمت درخصوص افزایش تولید و واردات خودرو و ورود شورای‌رقابت به‌موضوع قیمت‌گذاری خودرو سبب شد بهای انواع خودرو در بازار نزولی شده و دلالان و واسطه‌ها به‌تدریج از این بازار خارج شوند. بازار خودرویی کشور از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ بسیار متلاطم بود و در سال ۱۴۰۱ نیز این تلاطم‌ها هنوز مرتفع نشده بود و تا اواخر سال گذشته نیز همین روند ادامه داشت.

قرعه‌کشی خودرو و حضور واسطه‌ها در بازار، امکان دسترسی متقاضیان واقعی به‌خودرو را سلب کرده بود؛ تا این‌که در اسفندماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور با توجه به‌نابسامانی‌های بازار خودرو دستور ۸ ماده‌ای برای ساماندهی وضعیت تولید و بازار خودرو صادر کرد و وزارت صمت مکلف شد هرچه‌سریع‌تر نسبت به‌رفع مشکلات بازار خودرو اقدام کند.

برخی دستورات رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو شامل تامین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپوشده در انبارهای خودروسازان، افزایش ۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند مدل جدید و با کیفیت بود.

همچنین با توجه به‌این‌که در آن زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شد، رئیس‌جمهور دستور داد فرآیند قرعه‌کشی شفاف‌سازی شود که البته با توجه به‌اقدامات وزارت صمت شاهد حذف قرعه‌کشی در پایان سال ۱۴۰۱ بودیم.

برخی کارشناسان می‌گویند: «در خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا، فاصله قیمتی بازار و کارخانه کم شده است؛ به‌عنوان مثال کوییک اتومات در کارخانه ۳۲۷ میلیون‌تومان عرضه می‌شود و قیمت همین خودرو در بازار به ۴۰۰ تا ۴۱۰ میلیون‌تومان رسیده است. بر این اساس تقاضای کاذب، دلالی و تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش خودرو وجود ندارد و دلالان نمی‌توانند وارد این بازار شوند؛ زیرا می‌دانند که در صورت ورود به این بازار طی چند روز حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه خود را از دست می‌دهند. بر همین اساس مردم منتظرند خودروهای وارداتی به‌بازار وارد شوند تا برای خرید آن‌ها اقدام کنند.»

در چنین شرایطی به‌دلیل وضعیت نابسامان بازار خودرو، یک و نیم سال پیش، مجلس مساله واردات خودرو را مطرح کرد و این موضوع در دولت مصوب شد که آثار مثبت آن اکنون در بازار قابل مشاهده است. مردم در انتظار واردات بیشتر خودرو و خرید خودروهای وارداتی هستند و همین موضوع نیز سبب شده ثبات یا کاهش قیمت در بازار خودرو حاکم شود.

دیگنیتی پرستیژ بیشترین افزایش قیمت را در بازار داشت

روز گذشته خودروهای داخلی با رشد بهای جزئی و مدل‌های مونتاژی با افزایش قیمت شدید همراه بودند. در این میان دیگنیتی پرستیژ با افزایش قیمت ۵۵ میلیون‌تومانی درمقایسه با دیگر خودروهای مونتاژی حاضر در بازار آزاد رشد قابل توجهی داشت.

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۱ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۹ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۷۳ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۵۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۸۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۵۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۱۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۱۵ ‌میلیــــــون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =