پیکاپ

۶ خودروساز داخلی به تولید و مونتاژ این پیکاپ‌ها مشغول هستند

پیکاپ‌ها در سال‌های اخیر در بازار داخلی به یکی از خودروهای پرطرفدار تبدیل شدند. این خودروها که در بازار جهانی نیز سهم بسزایی را به خود اختصاص داده‌اند، با توسعه فناوری‌های آفرود توانستند بخش قابل‌توجهی از تولید خودروسازان جهانی را در اختیار بگیرند. در ایران نیز طی سال‌های اخیر با کاهش حجم تقاضا و تولید باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین به‌واسطه کاهش حجم بار، پیکاپ‌ها به خودروهای جایگزینی تبدیل شدند که با هزینه کمتری در مقایسه‌ با باری‌های سنگین، امکان خرید آن‌ها وجود دارد. از این رو، خودروسازان داخلی نیز برای دستیابی به سهم مناسبی از این بازار، هرساله مدل‌هایی را وارد خطوط تولیدی خود کرده و به رقابت با سایر تولیدکنندگان داخلی پرداختند.

آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صمت حاکی از آن است که در ۵ماه سال جاری نیز ۶ خودروساز داخلی به تولید و مونتاژ ۹ مدل از این خودروها پرداخته و ۷هزار و ۲۷۳ دستگاه از این خودروها را تولید کرده‌اند.

بیشترین تولید پیکاپ؛ در اختیار «T۸» کرمان‌موتور

در میان تولیدکنندگان و مونتاژکاران پیکاپ در کشور محصول T۸ بیشترین سهم از تولید این خودروها را به خود اختصاص داده‌ است. براساس آمارهایی که از سوی وزارت صمت منتشر شده، کرمان‌موتور در ۵ماه سال جاری ۴هزار و ۵۵۷ دستگاه از پیکاپ تی۸ را تولید و عرضه کرده است.

پیکاپ دودیفرانسیل T۸ کرمان‌موتور به یک موتور توربوشارژ ۴سیلندر ۱۷۴ اسب‌بخاری مجهز است که در هماهنگی با یک گیربکس شش‌سرعته دستی کار می‌کند. گشتاور مناسب، فضای جادار کابین، امکان انتخاب حالت‌های مختلف انتقال قدرت، قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب و قابلیت آفرود در سطح متوسط از جمله مزایای این خودروها محسوب می‌شود.

تولید ۱۵۷۸ دستگاه از دو نسخه اتومات و دستی

مکث‌موتور نیز در فهرست تولیدکنندگان پیکاپ کشور با دو مدل دنده‌ای و اتومات کلوت دیده می‌شود. این تولیدکننده در ۵ ماه سال جاری موفق به تولید یک هزار و ۵۲۶ دستگاه از نسخه اتوماتیک و ۵۲ دستگاه از نسخه دنده‌ای شده است.

این دو پیکاپ از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری با هم دارند اما مدل‌ اتوماتیک آن به یک پیشرانه ۴سیلندر ۲.۴ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک مجهز است و موتور آن قدرتی معادل ۲۱۵ اسب‌بخار و گشتاوری حدود ۳۲۰ نیوتون‌متر تولید می‌کند. موتور ۴ سیلندر توربوشارژ در نسخه دستی نیز با یک گیربکس ۶ سرعته هماهنگ است و قدرتی مشابه نسخه اتوماتیک تولید می‌کند.

رقابت «فوتون» دیزلی و «کاپرا» در تیراژ تولید

ایران‌خودرودیزل در این فهرست با محصول فوتون دیزلی و با اختلاف معناداری از رتبه دوم این فهرست، در جایگاه سوم قرار گرفت. در ۵ ماه سال جاری این خودروساز دولتی موفق به تولید ۵۱۶ دستگاه از این خودرو شد.

این خودرو از یک گیربکس ۶سرعته دستی بهره می‌برد و به یک پیشرانه ۴سیلندر توربودیزل با حجم ۲.۸ لیتر مجهز است که قدرتی معادل ۱۷۴اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۳۶۵نیوتون‌متر تولید می‌کند. بهمن دیزل نیز با تولید ۴۱۷ دستگاه از پیکاپ کاپرا، در رقابت با فوتون دیزلی ایران‌خودرو و در جایگاه پنجم این جدول قرار گرفته است.

این پیکاپ از یک موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر بهره گرفته که قادر به تولید ۱۲۵اسب‌بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این نیرو به وسیله یک گیربکس ۵ دنده دستی در حالت نرمال به چرخ‌های عقب و در صورت نیاز به چهارچرخ این پیکاپ منتقل می‌شود.

کدام پیکاپ‌ها کمترین تولید را داشتند؟

پیکاپ آسنا اتوماتیک محصول شرکت ارس خودرودیزل (آمیکو) دیگر خودرویی است که در جایگاه پنجم تولید این خـــودروها در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

آمیکو در ۵ماه سال جاری ۱۶۲ دستگاه از این خودروها را تولید و روانه بازار کرده است؛ پیکاپی که از یک پیشرانه ۲۳۷۸ سی‌سی ۴ سیلندر بهره می برد و ۲۱۸ اسب‌بخار قدرت تولید می کند.

در رتبه پایانی این جدول هم نام سه محصول تیوان، صحرا (نسخه فول‌آپشن و دودیفرانسیل کارون با موتور و گیربکس جدید) و زاگرس زامیاد دیده می‌شود که براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، زامیاد در مدت مذکور موفق شده است ۴۳ دستگاه از این پیکاپ‌ها را تولید کند که در نیمه دوم سال روانه بازار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =