اروپا یکی از رویاهای بلندمدت خودروسازان چینی است. این منطقه یکی از مهم‌ترین بازارهای جهان است و هر برندی که می‌خواهد جهانی شود باید در آن‌جا حضور داشته باشد. 

صنعت‌خودرو چین در حال گسترش است؛ اما برای این‌که در بازارهای جهانی جا بیفتد، باید بر بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان غلبه کند. همه ما درباره برنامه‌های بزرگ خودروسازان چینی شنیده‌ایم. همانند خودروسازان غربی و اهداف آن‌ها در سال‌های آینده، تولیدکنندگان چینی نیز درحال رقابت برای گسترش فعالیت‌های خود فراتر از محدودیت‌های بازار ملی هستند. پیشرفت‌هایی با نتایج جالب در مناطق خاص حاصل شده است؛ اما شهرت منفی در بین مصرف‌کنندگان خارج از کشور وجود دارد.

طرح توسعه پشت شرکت‌هایی مانند سایک، BYD، جیلی، گک، چری، جک، دانگ‌فنگ، چانگان و گریت‌وال دو جهت دارد. این برندها می‌خواهند با طیف وسیعی از محصولاتی که می‌توانند انواع مختلف مشتریان را در آن بازارها راضی کنند، ظاهر شوند و همچنین به‌کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه دست یابند.

پیشرفت در مقیاس جهانی

سال گذشته خودروسازان چینی به‌سهم بازار دو رقمی در مناطقی مانند خاورمیانه و اوراسیا و ۱۰ درصد در آفریقا دست یافتند. با این حال در آمریکای لاتین، سهم بازار نسبت به‌سال ۲۰۲۱ دو واحد درصد افزایش یافت.

سهم بازار برندهای خودروسازی چینی در اقتصادهای فقیر و درحال توسعه از ۴.۷۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶.۴۶ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در مقابل برندهای اروپایی ۲.۷ درصد از این بازار را از دست دادند «کره‌ای‌ها سهم یک درصدی دارند.»

در نیمه نخست سال جاری پیشرفت بیشتری حاصل شد. برای مثال در آفریقای‌جنوبی، سهم بازار خودروهای سواری از ۶.۰۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸.۸۳ درصد در نیمه نخست ۲۰۲۳ افزایش یافت. در مناطق اشغالی فلسطین نیز این درصد از ۸.۵۱ درصد به ۱۶.۲۶ درصد در مدت مشابه افزایش یافت.

روسیه و انزوای آن از غرب به‌دلیل تحریم‌ها به‌جایزه بزرگ خودروهای چینی تبدیل شده است. سهم بازار آن‌ها بیش از دو برابر شد و از ۲۰.۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲ درصد در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ رسید. شرایطی مشابه در قزاقستان همسایه روس‌ها نیز اتفاق افتاد. چینی‌ها نیز درحال تسریع نفوذ خود به‌جنوب شرق آسیا هستند.

در کشورهایی مانند تایلند برندهای چینی از ۹.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۳۴ درصد در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ رسیده‌اند. در بازارهای توسعه‌یافته استرالیا و نیوزلند، ام‌جی و سایر بازیگران فروش خود را رشد داده‌اند.

وضعیت در اروپا

اروپا یکی از رویاهای بلندمدت خودروسازان چینی است. این منطقه یکی از مهم‌ترین بازارهای جهان است و هر برندی که می‌خواهد جهانی شود باید در آن‌جا حضور داشته باشد.

برخی چینی‌ها چند سالی است که خودروهای خود را به‌فروش می‌رسانند؛ اما تعداد بیشتری نیز در ماه‌های آینده وارد قاره سبز خواهند شد. براساس داده‌های JATO Dynamics و سایر منابع داخلی، سهم برندهای چینی در فروش خودروهای سواری از ۰.۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و به ۲.۳۷ درصد در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

در کشورهایی مانند بریتانیا که MG به‌سرعت در حال صعود به‌رتبه‌های بالاتر است، ضریب نفوذ چین در بازار در نیمه نخست سال جاری به ۴.۲۶ درصد رسید. در ایتالیا ۴.۱۲ درصد و در اسپانیا ۳.۴۵ درصد است. با وجود این پیشرفت، هنوز مشکل شهرت بی‌کیفیتی وجود دارد.

به‌دلیل مشکلات کپی‌رایت، سابقه استانداردهای پایین کیفیت و تنش‌های سیاسی فزاینده با جوامع غربی، خودروهای چینی درخارج از این کشور مورد تحسین چندانی قرار نمی‌گیرند.

بسیاری از مردم به‌دلیل ادراک منفی که سیاست و اقتصاد نیز به‌آن دامن می‌زند، هنوز تمایلی به‌امتحان آن‌ها ندارند. بر اساس یک گزارش میدانی، خودروهای چینی در مقایسه با ۴۰ درصد خودروهای غربی، ۶۲ درصد نقدهای منفی را در نظرسنجی‌ها به‌خود اختصاص می‌دهند. سرمایه‌گذاری برای تغییر نگرش مطمئنا می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ اما این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =