تایرهای بایاس

«گروکشی در کار نیست؛ ‌برای تولید تایر مواد اولیه نداریم.» این را دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن زنجیره ارزش لاستیک و معاون هماهنگی گروه صنعتی رازی به «دنیای‌خودرو» گفت و مقصر اصلی کمبود تایر در  بازار و عدم اعلام سبد فروش شرکت‌های تایرساز را کاهش شدید تولید اعلام کرد.

وی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» در واکنش به گزارش روز گذشته این روزنامه در خصوص چرایی بسته شدن فروش شرکت‌های تایرساز گفت: «بی‌شک یکی از مشکلات اصلی صنعت تایر کشور، قیمت‌گذاری دستوری دولت برای این صنعت و اصرار مسئولان بر تولید زیان‌ده است. اما آنچه این روزها باعث کاهش تولید تایرسازان و درنتیجه عدم فروش تایر در شبکه فروش شده، عدم تخصیص به‌موقع ارز از ‌سوی بانک مرکزی برای خرید مواد اولیه وارداتی است.»

وی با اشاره به کمبود شدید مواد اولیه در سه کارخانه تایرسازی تحت مدیریت خود یعنی یزدتایر، ‌آرتاویل‌تایر و سبلان رازی اظهار کرد: «درحال‌حاضر آرتاویل‌تایر تنها با ۲۴درصد ظرفیت خود فعال است، یزدتایر نیز به دلیل نبود مواد اولیه ناشی‌از عدم تخصیص ارز فقط با ۶۰درصد ظرفیت کار می‌کند. سبلان‌رازی هم تنها با ۵۰درصد ظرفیت خود فعال است. همین موارد باعث شده‌اند گروه صنعتی رازی موفق به فروش تایر در موعد مقرر نشود.»

به‌گفته رئیس انجمن زنجیره ارزش لاستیک دیگر شرکت‌های تایرساز همچون کویرتایر و گروه صنعتی بارز نیز برای تامین ارز موردنیاز خود و خرید مواد اولیه وارداتی با مشکل مواجه شده‌اند و به همین دلیل امکان اعلام سبد فروش برای شهریور ماه را نداشته‌اند. گنجی تاکید کرد: «انبار تمام شرکت‌های تایرساز خالی از تایر است و با توجه به اهمیت گردش مالی در کارخانه‌های تایرسازی هیچ تولیدکننده‌ای تمایل به دپوی کالا با هدف تحت فشار قراردادن دولت برای دریافت مجوز افزایش قیمت ندارد.»

رئیس انجمن زنجیره ارزش لاستیک مشکل اصلی در بحث تخصیص ارز را عدم همکاری بانک مرکزی با صنعت تایر دانست و ادامه داد: «با وجود پیگیری ‌های مکرر وزارت صمت و تاکید مدیران این وزارتخانه بر حیاتی بودن صنعت تایر اما متاسفانه بانک‌مرکزی همکاری مناسبی با این صنعت ندارد. درحال‌حاضر سه کارخانه تایرسازی گروه صنعتی رازی ۱۵میلیون‌دلار ارز معوقه برای دریافت از نظام بانکی دارند؛ ۱۵میلیون‌دلاری که برای خرید مواداولیه دوماه این سه کارخانه مورد نیاز است و هر روز تاخیر در پرداخت آن باعث تعطیلی بخشی از کارخانه می‌شود.»

گنجی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت تایر در کشور دریافت ارز دولتی و حتی نیمایی است، افزود: «اگر ارز آزاد در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد و از آن سو قیمت‌گذاری دستوری تایر هم برداشته شود،‌ صنعت و بازار بدون مشکل به تعادل می‌رسند و بازار هم به دلیل نیمه‌تعطیل شدن کارخانه‌ها با کمبود کالا مواجه نخواهند شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =