ساینا تاکسی نمایشگاه خودرو مشهد

«ساینا اس دوگانه‌سوز» با ظرفیت مناسب حمل بار و سرنشین در کنار سوخت پاک و ارزان CNG قرار است به یک خودرو حمل‌ونقل عمومی تبدیل شود

یکی از محصولات گروه خودروسازی سایپا که اخیرا در نمایشگاه خودرو مشهد نیز به نمایش درآمد، تاکسی ساینا اس دوگانه‌سوز بود. این محصول با استقبال بالای بازدیدکنندگان مواجه شد. بسیاری از بازدیدکنندگان درخصوص مشخصات و امکانات این خودرو با کاربری تاکسی و زمان‌بندی ورودش به ناوگان تاکسی‌رانی، سوالاتی را مسئولان غرفه سایپا در این نمایشگاه مطرح می‌کردند.

مشخصات فنی «تاکسی‌ساینا اس دوگانه‌سوز»

ساینا اس دوگانه‌سوز که دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور 15M ساینا است که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو5 (با سامانه OBD) بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل رانندگی ترکیبی شهری و جاده‌ای 6.4 لیتر در صدکیلومتر (میانگین گاز و بنزین) است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز حدود 200کیلومتر در سیکل ترکیبی و بیش از ۲۳۰ کیلومتر در شرایط رانندگی جاده است.

سیستم تعلیق و جلوبندی تقویت‌شده، دوام بالاتری برای این خودرو فراهم کرده و سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک خودرو دمای مناسب سرنشین را در فصول سرد و گرم فراهم می‌کند.

ساینا اس دوگانه‌سوز با ظرفیت مناسب حمل بار و سرنشین در کنار سوخت پاک و ارزان CNG قرار است به یک خودرو حمل‌ونقل عمومی تبدیل شود. انتشار آلودگی کمتر، این خودرو را به انتخابی مناسب برای ناوگان سبک مسافری به‌ویژه تاکسی تبدیل کرده است. با مقایسه مصرف سوخت گاز و بنزین در هر کیلومتر پیمایش ساینا اس دوگانه‌سوز، دارنده این خودرو در صورت مصرف CNG تنها یک‌پنجم هزینه را در مقایسه با بنزین پرداخت می‌کند.

شایان ذکر است؛ رعایت الزامات استانداردی محصول و بهره‌برداری از قطعات گازسوز کاملا استاندارد و با کیفیت و دوام بالا، تمایز برجسته‌ای در مقابل خودروهای دوگانه‌سوز «تبدیل‌کارگاهی» به وجود آورده است.

برخورد نزدیک با «تاکسی ساینا» از نوع نمایشگاهی

مزایای «ساینا اس دوگانه‌سوز» در مقایسه با نسخه بنزینی

ساینا اس دوگانه‌سوز که از سامانه گازرسانی نسل چهار، با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا بهره می‌برد، به واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز است. حداکثر توان پیشرانه این خودرو ۵۴ کیلووات در حالت سوخت گاز بوده و با توجه به این‌که در حالت گازسوز افت توان بسیار کمی‌نسبت به حالت بنزینی دارد، تغییر عملکرد هنگام تغییر وضعیت سوخت بسیار نامحسوس است و رانندگی مطمئنی را فراهم می‌آورد. برای اولین‌بار در این خودرو از شیر برقی مخزن که ایمنی بیشتر مدار پرفشار سامانه گاز را فراهم می‌کند، استفاده شده است. همچنین به منظور ارتقای عملکرد و دوام بیشتر جلوبندی خودرو، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلو خودرو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است. گفتنی است؛ در راستای سیاست کاهش وابستگی به منابع خارجی و تقلیل ارزبری، در تامین قطعات گازسوز همانند مخزن، شیربرقی و رگلاتور از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان ملی استاندارد بهره‌برداری شده است.

امکانات قابل افزایش برای کاربری تاکسی

ساینا اس دوگانه‌سوز برای استفاده در ناوگان عمومی، قابلیت نصب امکاناتی همچون کپسول آتش‌نشانی، تابلو سقفی، جعبه کمک‌های اولیه، سامانه‌های هوشمند نظیر GPS، تاکسی‌متر، پرداخت الکترونیکی و... را داراست و در صورت به‌کارگیری در ناوگان برون‌شهری نیز به‌واسطه برخورداری از دریچه گاز برقی و سیستم برق‌والکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM) از قابلیت نصب اصولی کروزکنترل برخوردار است. همچنین با وجود نصب مخزن گاز 62 لیتری داخل صندوق عقب، این خودرو فضایی معادل 300 لیتر جهت حمل بار و لوازم سرنشین دارد و با رعایت استانداردهای ملی رضایت سرنشینان را در رده قیمتی پایین‌تر نسبت به محصولات مشابه فراهم می‌کند.

داشته‌های رفاهی و تجهیزات ایمنی «ساینا تاکسی»

ساینا اس از پس آزمون‌های تصادف، ترمزگیری، محافظت از عابر پیاده و... برآمده و استانداردهای مهم ایمنی را در این زمینه‌ها اخذ کرده است. ایمنی این محصول با وجود کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، نگهدارنده صندلی کودک، ترمزهای ABS تقویت شده با BA (سیستم کمکی ترمز)، جلوبندی تقویت‌شده، و فرمان‌پذیری خوب، تضمین شده است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو سیستم ضدسرقت، سنسور هشدار دنده عقب، هشدار سرعت، ریموت کنترل، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال چندمنظوره MFD، سیستم صوتی بلوتوثی همراه با USB و AUX، چراغ مه‌شکن، چراغ روز و اتولایت با قابلیت تنظیم ارتفاع نور است. صندلی‌های جلو و عقب این خودرو با روکش پارچه‌ای، ارگونومی خوبی دارد و حتی در مسافت‌های طولانی رفاه حال سرنشینان را فراهم می‌کند. تریم و تزئینات داخلی خودرو به‌ویژه فرمان دی‌کات آن هم جذاب است.

کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا و محیط‌زیست

گروه خودروسازی سایپا در راستای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و محیط زیست، از ادوار گذشته برنامه تولید خودروهای دوگانه‌سوز را در برنامه کاری خود گنجانده است و به جد در این مسیر حرکت می‌کند. در همین راستا، تولید خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز در دستور کار قرار گرفت و از بهمن‌ماه سال گذشته وارد مدار تولید شد. استفاده از سوخت پاک CNG علاوه بر آن‌که برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی دارد و هزینه تامین سوخت را کاهش می‌دهد، برای محیط زیست و هوای پاکیزه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این، با توجه به قوانین و جرایم مرتبط با مصرف سوخت خودروها که به خودروساز تحمیل می‌شود، تولید محصولات دوگانه‌سوز از میزان این جرایم می‌کاهد. به همین جهت، خودروسازان داخلی به تولید این نوع از خودروها گرایش پیدا کردند که در گروه خودروسازی سایپا پروژه ساینا اس دوگانه‌سوز به ثمر نشسته آماده پیوستن به ناوگان‌های تاکسیرانی شهری و بین‌شهری است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    2 1
    واقعا یک لحظه داشت باورم میشد. این همون پراید زهوار در رفته خودمون هست و اینهمه تعریف و تمجید نیاز نداره نسبت به پراید فقط طرح چراغها و سپر تغییر کرده و از دو لایه ورق شبیه ورق حلب روغن در گونه جدید بکار رفته عزیزان مردم ایران شعور دارند لطفا ما را چیز دیگر فرض نکنید خوبیت ندارد ولی اگر رپورتاژ آگهی است و ناچارید اشکال ندارد. فقط بدانیم با تغییرات رنگ سپر و طرح چراغها و طرح داشبرد خودرو تغییر نمیکند در کره زمین به لین امور فیس لیفت گویند یعنی تغییرات ظاهری جزیی مسخره انجاست که اداره استاندارد پراید را رده خارج اعلام و این اسب اهنی بزک کرده را پذیرفت به به چه اسب اهنی زیبا مطمن و جاداری گویی امرسان است و سرد میکند لابد. و اما بعد چه گویم چو ناگفتنم بهتر است . در ضمن با ارتقای قطعه کاتالیست استاندارد الایندگی تغییر میکند در اینجا برعکس کل مناطق زمین کاتالیست فقط باید اخرین قطعه افزایش بهره وری از سوخت و کاهش الایندگی باشد دیگر چه گویم؟
    • jafari1384 IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      2 0
      من که یه ساینا sدارم که راضی هستم
    • علی درخشان IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      2 1
      به نظر من که 18ساله راننده تاکسی در شهر کرمانشاه هستم ساینا دوگانه سوز بهترین گزینه برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده می باشد
  • اکبر فرجاد IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    4 0
    سلام من راننده تاکسی هستم .با فشار اقتصادی موجود در ایران و برای راننده تاکسی .همچنین بهتر بودن ماشین های سایپا نصبت به ایران خودرو برای راننده این ماشین بهتر هست و از زمین خوردن اقتصاد خانواده اش جلو گیری میکند .بدون نیاز به پیش پرداخت میتواند ماشین قدیمی را تبدیل به احسن کند خدا کند زودتر وارد چرخه شود .وقت تنگ هست
    • احمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      5 0
      یه چیزی بگو خواننده خندش نگیره آخه پراید چه ربطی به این داره حداقل میگفتی تیبا ضمنا تاکسیش واقعا زیباس
  • ارسلان IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    1 0
    یه پا بنز ه
  • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    1 1
    ای بابا دلت خوشه ها از سال ۹۴ تاکسی پیکان کرج هرچند وقت ثبت نام میکنم هر روز شرایطش سخت تر میشه اگر طرحی بیاد کارمندای تاکسیرانی کرج خودشون چند تا تاکسی دارن به ما نمیرسه به امید روزی ظالم نابود ومظلوم به حقش برسه
  • میرسعید IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 0
    سلام خداکنه زودتربه مابدن که ماتوان پرداخت وام سنکین وسودبانک نداریم راننده تاکسی
  • اسماعیل IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    چرا نوشتید که ساینا اس دریچه گاز برقی داره توی دوگانه سوز دریچه گاز مکانیکی داره جهت اطلاع
  • مهران IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    در این مقاله اینقدر از این خودرو بزک شده تیبا گفتند که هر کی ندونه فکر میکنه مثلا از کیا سراتو تعریف میکنند باور کنیید با این پولی که بابت این خودرو بی .یفیت از ما ایرانی ها میکرند در همین کشور جنگ زده عراق میتوان یک سراتو بگیرید در ضمن سایپا هنوز موفق نشده که موتور 16 سوپاپ را بسازه بعد از دریچه پدال گاز برقی دم میزنه چون خودم دارم اصلا باعث کاهش قدرت این خودرو 8 سوپاپی هم شده ؟
  • سید عبدالکریم قربانی نیا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    من راننده تاکسی هستم خداکنه به ماازاین ماشین بدن چون نسبت به ماشینای دیگه هزینش کمتره
  • ضیا غلامی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    ای کاش تاکسی برقی جایگزین این خودرو بشه فقط فقط حرفه عملا خبری نیست
  • علی پویان IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    ای کاش ساینا اس بدن محصولات سایپا از ایران‌خودرو برا تاکسی بهتر
  • حجت تاریزاده IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام ساینا تاکسی والسلام تاییید تایید تایید لطفا جامه عمل بپوشانید
  • راننده تاکسی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    خوبه
  • مهرسام IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ما ساینا اس داریم کیفیت مونتاژ خیلی پایینه صدای موتور ادمو دیوانه می کنه اصلا ماشین نرمی نیست من راضی نیستم باز قبلاً تیبا داشتیم کیفیت اون بیشتر بود
  • راننده تاکسی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    به نظرم اگر زیر ۳۰۰میلیون بدن برای راننده تاکسی خوبه هزینشم از سمند کمتره .فقط ی وام کم بهره داشته باشه که بتونبم تبدرل کنیم
  • مهدی کاظمی فینی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    واقعا برای تاکسی عالی هست
  • راننده‌ تاکسی‌ کرج IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    کی‌ میدهید‌ اقای‌ سایپا‌ با این‌ زد بندی‌ که‌ بین‌ ایران خودرو‌ و تاکسیرانی‌ هست‌ جایی‌ برای سایپا‌ که مقرون‌ به‌ صرفه تر از‌ اشغالهای‌ ایران خودرو هستتش‌‌ خدایی‌ پیکان‌ هیچی‌ جاشو‌ نمی‌گیره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =