پرسه زدن دام‌های سرگردان

در برخورد دام با خودرو در هر کجای کشور، خسارت‌های مالی بر اقتصاد ملی کشور وارد می‌شود. بر اساس گزارش‌های نهادهای رسمی سالانه صدها تصادف خودرو با احشام در محورهای ارتباطی استان‌های مختلف گزارش می‌شود که حتی برخی از آن به مرگ‌های انسانی نیز ختم شده است.

در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

تصادف لکسوس با گاو!

براساس گزارش های رسمی، در برخی نقاط جاده‌ای مناطق گردش‌پذیر غرب مازندران ازجمله محور کناره چالوس - تنکابن، نوشهر - رویان و گذرگاه بخش کوهستانی کجور نوشهر به علت تردد احشام سرگردان مانند گاو و گوساله سوانح رانندگی زیادی رخ می‌دهد. شهرستان‌های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل‌های هفت‌هزار ساله هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمام فصول سال خاستگاه میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی بوده‌اند.

برابر آمار در نیمه دوم سال گذشته، روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان‌ها و پایتخت از طریق جاده کرج - چالوس کندوان وارد شهرستان‌های گردشگرپذیر غرب مازندران شده‌اند؛ بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده‌ها لازم است مسئولان با ارائه راهکارهای اساسی و اصولی، برای عبور احشام سرگردان در این جاده های پرتردد تدابیر ویژه‌ای بیندیشند.

فرمانده پلیس‌راه کناره چالوس در این باره گفت: «پرسه زدن دام‌های سرگردان مانند گاو و گوساله در جاده‌های کنارگذر غرب مازندران به یک عامل تهدیدزا برای عابران سواره‌رو در این منطقه تبدیل شده است.»

سرهنگ امین افجه‌ای در این باره افزود: «بارها برای پیشگیری از این معضل در نشست‌های مختلف شورای ترافیک هم در نوشهر و هم در چالوس، از مسئولان خواسته شده است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود، اما تاکنون تصمیم جدی برای این موضوع گرفته نشده است.»

وی به یک مورد سانحه رانندگی در مقابل هتل پارسیان خزر شهرستان چالوس اشاره کرد و گفت: « به‌علت برخورد یک خودرو لکسوس با یک رأس گاو در مسیر کنارگذر چالوس- تنکابن در محدوده هتل پارسیان خزر متاسفانه آنچه کارشناسان در ارزیابی خسارت در صحنه وقوع سانحه رانندگی گزارش دادند، مالک این خودرو خسارت چند صد میلیون تومانی دیده است.» البته بیش از ۱۳۰ کیلومتر حدفاصل چلندر نوشهر تا تنکابن زیرپوشش پلیس‌راه کناره شهرستان چالوس قرار دارد.

مسئولیت‌ناپذیری برخی صاحبان حیوانات!

نگهداری شتر در هرمزگان یکی از پیشه‌های دیرینه در این استان است. هرمزگانی‌ها از فرآورده‌های این حیوان ازجمله گوشت و شیر استفاده می‌کنند. با وجود تمام مزیت‌های شترداری در هرمزگان اما سرگردانی این حیوانات موجب بروز مشکل برای مناطق شرقی هرمزگان شده و همین امر سبب تصادفات در محورهای مواصلاتی استان می‌شود.

مشکل سرگردانی شترها و تصادفات پی‌درپی باعث از دست رفتن جان‌های زیادی در محور سیریک به جاسک شده است و متاسفانه تاکنون راهکار عملی و مناسبی ازسوی مسئولان برای کنترل این حیوانات و ممانعت تردد آنها در جاده‌ها دیده نشده است.

به علت تصادفات زیاد، این محور به جاده مرگ مشهور است. چندی پیش نیز خبر برخورد یک دستگاه تریلر با گله‌ای از شترها منتشر شد که این تصادف نیز جان چند شتر را گرفت و خسارت زیادی به همراه داشت. در اخبار دیگر نیز شاهد جان باختن شماری از هموطنان در برخورد با این حیوانات بودیم.

علت اصلی این حوادث نبود ساربان، رها بودن شترها و بی‌تدبیری برخی مسئولان امور ساماندهی این حیوانات در استان است. در چند سال اخیر در این محور بیش‌از ۱۷۰ فقره تصادف سنگین با شتر اتفاق افتاده است.

اغلب این تصادفات نیز در شب روی داده‌اند. به عقیده برخی کارشناسان، احداث گاردریل یا فنس برای جلوگیری از ورود شتر به جاده‌ها موثر است که البته مقوله‌ای هزینه‌بر است و نیاز به حمایت‌های ملی دارد. عریض کردن و دوبانده کردن جاده‌ها و همچنین پلاک‌گذاری شترها و برخورد با صاحبان حیواناتی که مسئولیت‌پذیر نیستند، از جمله راهکارهای مناسب برای حل این مشکل هستند.

چگونگی محاسبه قیمت احشام در تصادف

در تصادف با احشام در سطح گذرگاه‌ها، خسارت‌های ایجادشده توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. میزان مبلغ خسارت بستگی به پوشش مالی بیمه شخص ثالث دارد که در بیمه‌نامه منظور شده است.

میزان خسارت وارده درتصادف با احشام و حیوانات مانند سایر تصادفات، براساس نظر کارشناسی مشخص می‌شود. اگر تصادفات مربوط به گاو، گوسفند و حیوانات حلال‌گوشت باشد، بعد از تشکیل پرونده خسارت براساس مبلغ وزن گوشت حیوان از پوشش مالی بیمه پرداخت می‌شود. البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشید که لاشه حیوان حتما باید به شرکت بیمه تحویل داده شود.

در این موارد با ارسال نامه‌ای به اداره دامپزشکی منطقه وقوع حادثه، نوع، تعداد، وزن و حرام یا حلال بودن احشام مشخص می‌شود. ملاک محاسبه قیمت احشام حلال‌گوشت براساس وزن دام زنده است، نه مبلغ گوشت خالص قابل‌فروش. همچنین ملاک محاسبه خسارت احشام دیگر مانند اسب بسته به نوع کاربرد آن که مخصوص مسابقه است یا باربری، توسط اداره دامپزشکی مشخص می‌شود.

البته ماده قانونی مشخصی برای تصادف با حیوانات ولگرد وجود ندارد و جریمه‌ای هم در قانون برای این تصادفات مشخص نشده است پس نمی‌توان راننده‌ای را به خاطر این نوع تصادف جریمه کرد. البته بر اساس مسئولیت اجتماعی در زمان تصادف با حیوان، باید حیوان آسیب‌دیده را به مراکز درمانی منتقل کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =