بازار خودرو

درحال حاضر می‌توان گفت بازار به‌رشد بهای ارز و عدم‌ورود خودروهای خارجی واکنش نشان داده و روند صعودی را در پیش گرفته است.

بازار خودرو که در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت همراه بود، حواشی زیادی ایجاد کرد. این بازار که مدت‌ها بود روند نزولی خود را حفظ کرده بود، با افزایش نرخ ارز و رسیدن آن به‌مرز ۵۰ هزارتومان دچار رشد افسارگسیخته بهای انواع خودرو شد. این درحالی بود که در چند ماه اخیر، تنها در برخی موارد شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی بودیم و مدل‌های خارجی به‌واسطه خبرهای واردات خودرو، روند نزولی خود را ادامه می‌دادند. درحال حاضر می‌توان گفت بازار به‌رشد بهای ارز و عدم‌ورود خودروهای خارجی واکنش نشان داده و روند صعودی را در پیش گرفته است.

بر این اساس از جمله عواملی که می‌تواند آسیب‌های واردشده ناشی از افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در دو سال گذشته را به‌نوعی برای خریداران جبران کند، فروش اقساطی خودروهای بخش‌خصوصی است که در هفته‌های اخیر آغاز شده و نه‌تنها نوید افزایش عرضه خودرو به‌بازار و تسهیل روند خودرودار شدن متقاضیان را می‌دهد، بلکه با روش‌های متنوع فروش می‌تواند بازار فعلی را هم که به‌دلیل نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت داشته است، آرام کند.

رشد تورم (به‌خصوص در یک سال گذشته) موجب شد بسیاری سرمایه‌های سرگردان خود را به‌سمت بازار خودرو روانه کنند که همین امر نیز سبب افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در کشور شد.

شرایط بازار خودرو در آن ایام به‌حدی آشفته شده بود که از خودرو به‌عنوان راهی برای حفظ سرمایه استفاده می‌شد؛ درحالی که در بسیاری از نقاط دنیا خودرو به‌عنوان کالایی مصرفی شناخته می‌شود.

ورود دولت برای ساماندهی بازار خودرو با ارائه چندین راهکار از جمله موضوع واردات خودرو صفرکیلومتر، ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو و تصویب ورود خودروهای کارکرده خارجی به‌بازار موجب شد بازار پرالتهاب خودرو کمی آرام شود و قیمت‌ها به‌سمت منطقی شدن حرکت کنند.

در این میان اقدامات لازم برای ورود خودروهای صفر و کارکرده سرعت بسیار اندکی دارد. اتفاقی که بازار خودروهای خارجی بعد از ناامید شدن نسبت به‌واردات خودرو نسبت به‌آن واکنش نشان داده و بازار روند صعودی را در پیش گرفته است. حال تنها سامانه یکپارچه باقی مانده است تا بتواند این بازار را از چنین شرایط آشفته‌ای نجات دهد. اغلب کارشناسان معتقد بودند سامانه یکپارچه (بعد از دور اول) نقش اساسی در کاهش قیمت خودروها در بازار داشته است. با این وجود بسیار عجیب است که در حال حاضر چرا کسی مسئولیت سامانه یکپارچه را برعهده نمی‌گیرد؟! در هفته گذشته، ویدئویی از عباس علی‌آبادی (وزیر صمت) در پاسخ به‌سوال یک خبرنگار منتشر شد که در نوع خود قابل توجه بود.

علی‌آبادی درپاسخ به‌سوال این خبرنگار درخصوص ادامه یا توقف فعالیت سامانه یکپارچه گفت که درمورد ثبت‌نام‌های جدید در سامانه یکپارچه اطلاعی ندارد. او همچنین گفته است این سامانه به‌هیچ‌عنوان متعلق به‌وزارت صمت نبوده و متعلق به‌شورای‌رقابت است.

این اظهارنظر وزیر صمت از این جهت قابل توجه بود که او ۶ شهریورماه در زمان رونمایی و تحویل نمادین نخستین خودرو وارداتی در جمع خبرنگاران، به‌سوالی درخصوص سامانه یکپارچه پاسخ داده بود و در آن زمان اظهارنظر متفاوتی داشت. او گفته بود: «حذف سامانه یکپارچه عرضه خودرو صحت ندارد و همچنان فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت. همچنین برنامه ما برای کنترل عرضه خودرو بر اساس سامانه یکپارچه خواهد بود.»

اظهارات وزیر صمت و انداختن توپ در زمین شورای‌رقابت درحالی است که عرضه میلیونی خودرو در سامانه یکپارچه توسط این وزارتخانه صورت گرفته و متقاضیان منتظر دریافت خودروهای خود هستند.

خودروهای خارجی رکورددار بیشترین افزایش قیمت در بازار آزاد

بازار خودرو که مدتی است رشد بهای مدل‌های خارجی را تجربه می‌کند، همچنان این روند صعودی را حفظ کرده و خارجی‌ها با بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌دیگر خودروهای بازار کار خود را ادامه می‌دهند.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۹ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۳ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۵۶۷ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۰ ‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیاردتومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۵ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

آخرین اخبار