خودروی دوگانه‌سوز

معین‌الدین سعیدی: با توجه به این‌که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت CNG کشور خالی است، نه‌تنها تولید بلکه واردات خودروهای دوگانه‌سوز هم می‌تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند

با شدت گرفتن سفرهای تفریحی در پایان فصل تابستان، فنر مصرف سوخت از جای خود در رفت و رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. این در حالی است که ایران در تناسب با دیگر کشورها مصرف سوخت بیشتری به خودی خود اختصاص داده است. هرچند همیشه انگشت اتهام مصرف سوخت به سمت قاچاقچیان سوخت نشانه می‌رود، اما سرنخ مصرف حجم گسترده‌تری از این هدررفت سرمایه‌های ملی را باید در خودروهای فرسوده و پرمصرف دنبال کرد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» گفت: «خودروهای پرمصرف و خارج از استاندارد حجم قابل توجهی از سوخت کشور را می‌بلعند. این در حالی است که دولت با واردات خودرو می‌تواند به میزان مصرف سوخت کمک کند و در رفع ناترازی سوخت موثر باشد.»

وی با اشاره به رکوردزنی مصرف سوخت در کشور طی هفت روز گذشته با افزایش حجم سفرهای تابستانی، گفت: «با به حرکت درآمدن خودروهای پرمصرف و فرسوده شاهد جهش مصرف سوخت در کشور بودیم. البته بحث ناترازی در حامل‌های انرژی هم به‌طور جد مطرح است که بخشی از ارکان دولت در این خصوص استفاده بی‌رویه مردم و قیمت پایین سوخت را عامل موثر آن می‌دانند، درحالی‌که اگر مقایسه‌ای با میزان مصرف در برخی کشورهای تولیدکننده بنزین داشته باشیم، می‌بینیم که چنین موضوعی با واقعیت سازگار نیست.»

وی در ادامه افزود: «من معتقدم این‌که هرچیزی را به گردن مردم بیندازیم، کار درستی نیست؛ اگر یک نفر بخواهد به سفر برود، با محدودیت سقف برداشت بنزین باید چه کند؟ پس به‌جای این‌که توپ را به زمین مردم بیندازیم، باید برویم به دنبال بحث صنعت خودرو؛ زیرا چالش اصلی در خودروسازی و تولید خودروهای پرمصرف است.»

در همین راستا، رضا نیکزاد؛ عضو هیات‌مدیره انجمن سی‌ان‌جی کشور نیز گفت: «در شرایط فعلی که مصرف بنزین رو به افزایش گذاشته و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خالی است؛ پیشنهاد می‌شود دولت، واردات خودرو باکیفیت دوگانه‌سوز را در دستور کار خود قرار دهد و خودروسازان داخلی نیز موظف شوند ٧٠ تا ٨٠درصد تولیدات خود را به دوگانه‌سوزها اختصاص دهند.»

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس دوازدهم

رفع ناترازی سوخت با واردات خودروهای دوگانه‌سوز

برخی از کارشناسان نگران جاماندن تولید سوخت از بازار مصرف هستند. آیا با چالش تامین سوخت برای متقاضیان مواجه خواهیم شد؟ وزارت نفت به‌عنوان متولی امر در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

پوشیده نیست که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی با مصائبی در این خصوص روبه‌رو هستیم و ناترازی وجود دارد. در مقاطعی نیز مجبوریم با وجود همه محدودیت‌های انتقال ارز، واردات سوخت داشته باشیم. در وزارت نفت تلاش می‌شود بخشی از ناترازی با اقدامات جبرانی مثل بحث‌های توسعه‌ای در پالایشگاه‌ها، توجه به مینی‌پالایشگاه‌ها، استفاده از LPG و مواردی از این قبیل مرتفع شود. اما تا وقتی که شرایط تحریمی برقرار است، این مسائل و مشکلات هم وجود دارد و متاسفانه روز به روز باعث اذیت و آزار بیشتر مردم می‌شود.

با توجه به این‌که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به این موضوع اذعان دارند تولیدات پرتیراژ خودروسازان داخلی از تکنولوژی روز دنیا بی‌بهره است و برخی از مدل‌ها به‌رغم گذشت دو دهه از طراحی‌شان همچنان در خط تولید حضور دارند،راهکار پیشنهادی شما برای به‌روزرسانی محصولات یا کاهش مصرف سوخت در سطح استانداردهای مصرف جهانی چیست؟

واردات خودرو می‌تواند به کاهش میزان مصرف سوخت کمک کند. بنابراین به‌نظرم باید برخی رویه‌های مدیریتی را اصلاح کنیم به‌ویژه واردات خودرو که در زمینه رفع ناترازی سوخت می‌تواند خیلی موثر باشد. خودروهای برقی در دنیا برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، چندان فراگیر نشده است، اما ما بر استفاده از خودروهای گازسوز تاکید داریم. چراکه کشورمان منابع گازی بسیاری دارد و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در دنیا خودروهای بسیار باکیفیت دوگانه‌سوز دارند و مصرف گاز هیچ تاثیری در عملکرد محصولات آن‌ها ندارد. پس واردات خودروهای دوگانه‌سوز هم می‌تواند به کشور کمک کند.

رضا نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن سی‌ان‌جی کشور

70درصد تولید خودروسازان داخلی به دوگانه‌سوزها اختصاص یابد

افزایش میزان تقاضا و چالش کاهش تولید سوخت در کشور نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. راهکار پیشنهادی شما برای جبران کمبود سوخت مورد تقاضا در کشور چیست؟

در شرایط فعلی که مصرف بنزین رو به افزایش بوده و بیش‌از ۵۰ درصد ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خالی است، پیشنهاد می‌شود دولت، واردات خودرو باکیفیت دوگانه‌سوز را در دستور کار خود قرار دهد و خودروسازان داخلی نیز موظف شوند٧٠ تا ٨٠ درصد تولیدات خود را به دوگانه‌سوزها اختصاص دهند. درحال‌حاضر پتانسیل افزایش عرضه سی‌ان‌جی از ۲۰میلیون به ۴۰میلیون مترمکعب در روز وجود دارد. علت این‌که این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند، نبود تقاضا است. دولت طی سال‌های اخیر خودروسازان را موظف به تولید خودروهای دوگانه‌سوز نکرده و برای تبدیل خودرو بنزینی به سی‌ان‌جی نیز اقدام موثری انجام نشده است.

برخی کارشناسان معتقدند جایگزینی گاز طبیعی و LPG می‌تواند میزان تقاضا برای بنزین را کاهش دهد. برای افزایش عرضه سوخت‌های کم‌هزینه و پاک چه اقداماتی انجام شده است؟

اقداماتی در دهه ۸۰ برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی صورت گرفت؛ در آن زمان حدود یک‌میلیون خودرو بنزینی کشور به سی‌ان‌جی تبدیل شد، اما بعد از آن دولت مصوبه‌ای نداشت یا اگر مصوبه‌ای نیز وجود داشت، کارساز نبود یا این‌که مشکلاتی وجود داشت که در نهایت توسعه محقق نشد. درحال‌حاضر با توجه به این‌که واردات خودرو آزاد شده و طبق گفته‌های وزیر صمت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد، پیشنهاد ما به دولت این است که خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت بالا را وارد کند و از این طریق باعث شود که افزایش تقاضا در حوزه سی‌ان‌جی اتفاق بیفتد و به این صورت ما می‌توانیم کاهش مصرف بنزین هم در کشور رقم بزنیم.

دولت برای جلب توجه واردکنندگان به واردات خودروهای دوگانه‌سوز چه دستوالعمل‌ها و مشوق‌هایی را باید دنبال کند؟

اگر دولت طرح خوبی برای واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت بالای خارجی با تعرفه پایین گمرکی داشته باشد، هم در کاهش مصرف بنزین و هم در افزایش تقاضا برای سی‌ان‌جی موثر خواهد بود. دولت به‌خوبی می‌داند که بزرگ‌ترین معضل کشور، مصرف بالای بنزین است؛ این‌که در تابستان مصرف بنزین بیش‌از ۱۰۵میلیون لیتر در روز بود، یک فاجعه برای کشور تلقی می‌شود. درحال‌حاضر فقط 4میلیون خودرو از 24میلیون خودرو موجود در کشور گازسوز است، اما به همین میزان یعنی 4میلیون خودرو دیگر ظرفیت وجود دارد. یعنی به‌راحتی می‌توانیم سوخت سی‌ان‌جی حدود 8میلیون خودرو را بدون این‌که یک ریال دولت سرمایه‌گذاری کند، عرضه کنیم و بدین ترتیب صرفه‌جویی روزانه حداقل ۲۰میلیون لیتر بنزین در کشور محقق خواهد شد.

راهکار پیشنهادی شما به مسئولان امر برای ایجاد انگیزه در مالکان خودرو درخصوص دوگانه سوز کردن وسایل نقلیه به‌صورت استاندارد چیست؟

اگر به استهلاک ناوگان‌ها توجه شود، درحال‌حاضر درصد بالایی از ناوگان دوگانه‌سوز کشور یا فرسوده شده‌اندکه باید اسقاط شوند یا نیاز به نوسازی و تعویض مخزن وجود دارد که دولت باید هزینه تعویض مخازن را پرداخت کند. در غیر این صورت، شاهد افزایش حوادث در جایگاه‌ها خواهیم بود. در شرایط فعلی، خودروسازان اهتمامی برای تولید خودرو دوگانه‌سوز در کشور ندارند، درحالی‌که اگر خودروسازان خودرو دوگانه‌سوز تولید کنند و فقط در این بخش فعال شوند، هیچ مشکلی برای تامین مخزن و کیت سی‌ان‌جی وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانیم در این عرصه گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =