منصور منصوری

منصور منصوری *

تولید خودروسازان بزرگ به کمتر از ۴هزار خودرو در روز رسیده است. کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تامین قطعات داخلی و خارجی ازسوی خودروساز موجب کاهش بهره‌وری نیروی کار و ماشین آلات تولید و در نهایت افت تولید در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی شده است.

همچنین شاهد افت ۳۰درصدی تولید خودرو در ماه‌های اخیر بوده‌ایم. چنین رویه‌ای با توجه به تعهدات ایجادشده برای خودروساز معقول نیست. به‌رغم هدف‌گذاری تولید روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در سال جاری برای خودروسازان تولیدی بزرگ، اما درحال‌حاضر تولید خودروسازان به کمتر از ۴هزار دستگاه در روز رسیده که چنین وضعیتی حاکی از شرایط سخت تولید در صنعت خودرو است.

مشکلات نقدینگی در قطعه‌سازی کمر قطعه‌سازان را شکسته است. از طرفی بازار سرمایه شرایط خوبی ندارد و به سبب سیاست‌های انقباضی از طرف بانک مرکزی تسهیلاتی به تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود و حتی تسهیلات مصوب مربوط به سال‌های قبل نیز به سختی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد که اعطای این تسهیلات نیز با توجه به رشد تورم در کشور اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

ریشه مشکلات فعلی در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی نحوه فروش و قیمت دستوری خودرو است. راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش با هدف تعیین مشتریان بالقوه صورت پذیرفت؛ در حالی که بسیاری از آنها نیز به مشتریان بالفعل تبدیل نشدند ضمن اینکه وجود قیمت‌گذاری دستوری عملا مسیر جذب نقدینگی مناسب را برای خودروساز بسته است. در جریان جلساتی که تا کنون در این راستا برگزار شده، مقرر شد خودروسازان از مهرماه پرداختی بیشتری به‌منظور خروج قطعه‌سازان از شرایط نامطلوب فعلی را رقم بزنند.

معمولا در همه کشورها وقتی استاندارد جدیدی مطرح می‌شود، خودروسازان ملزم به پیاده‌سازی آن در محصولات جدید خود می‌شوند زیرا ممکن است این استانداردها قابلیت پیاده‌سازی در محصولات قدیمی را نداشته و هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده و مصرف‌کننده تحمیل کنند.

از طرفی اجرای برخی استانداردها مانند سیستم رادار بین خطوط باتوجه به عدم استانداردسازی و خط‌کشی مناسب در خیابان‌ها و جاده‌های کشور کارآیی لازم را نخواهد داشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    ای بابا... استاندارد!!!!!! چه واژه عجیبی.....!!! از خودرو سازان داخلی وقتی فقط به فکر کندن پول بیشتر از ملت بیچاره ان چه انتظاری دارید... خودشون این خودروهارو سوار میشن؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =