اعتصاب کارگران صنعت خودرو آمریکا

اعتصاب جدیدی در صنعت‌خودرو آمریکا پس از به‌نتیجه نرسیدن توافق بین اتحادیه ۱۳ هزارنفری کارگری و خودروسازان این کشور آغاز شد.

مطابق با نخستین گزارش‌ها، نزدیک به ۱۳ هزار کارگر اتحادیه کارگران صنعت‌خودرو آمریکا «UAW» در اوایل روز جمعه اعتصاب بی‌سابقه‌ای را علیه فورد، جنرال‌موتورز و استلانتیس آغاز کرده‌اند. این نخستین‌بار در تاریخ ۸۸ ساله این اتحادیه است که به‌طور هم‌زمان اعتصابی علیه هر سه خودروساز بزرگ آمریکا ترتیب داده می‌شود.

UAW و سه خودروساز مذکور درحال مذاکره بر سر تمدید قرارداد چهارساله‌ای بودند که در سال ۲۰۱۹ منعقد شده بود؛ اما این مذاکرات با وجود پیشنهاد بی‌سابقه افزایش ۲۰ درصدی دستمزد متوقف شد.درنهایت اتحادیه از امضای قرارداد جدید خودداری کرد و این منجر به‌چیزی شد که رئیس اتحادیه «شاون فاین» آن را مبارزه عادلانه علیه سه غول خودروسازی دیترویت می‌داند.

وی مدت کوتاهی پس از شروع اعتصابات در لایوی از طریق فیس‌بوک به‌اعضای UAW گفت: «مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد. همه ما باید به‌تجمعات و اعتراضات ادامه دهیم. باید به‌شرکت‌ها نشان دهیم که همه شما آماده پیوستن به‌اعتصاب هستید. بایستید و بجنگید.»

این اعتصابات، کارخانه‌های خاصی از فورد، جنرال‌موتورز و استلانتیس در میشیگان، اوهایو و میسوری را فلج خواهد کرد و به‌سرعت روی تولید خودروهای پرتقاضا مثل فورد برانکو، جیپ رانگلر و شورولت کلرادو تاثیر می‌گذارد.

نقش سیاسیون در اعتصابات

کارگران علاوه‌بر دیترویت در ایالت‌های میسوری، میشیگان و اوهایو گرد هم آمدند. این اعتصاب البته با واکنش دولت و ارسال یک تیم مذاکراتی از سوی جو بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) نیز مواجه شد. برنی سندرز روز شنبه در میان کارگران اعتصابی اظهار کرد: «زیاده‌خواهی برخی شرکت‌ها در پرتو حمایت دولت تحمل‌ناپذیر است.»

سندرز به‌کارگران گفت: «مجادله‌ای که شما در این‌جا به‌راه می‌اندازید، تنها بر سر دستمزد مناسب، مزایای مناسب و شرایط کاری مناسب در صنعت‌خودرو نیست. نه! مبارزه‌ای که شما به‌راه می‌اندازید، مبارزه‌ای است با شدت ظالمانه حرص و طمع و غرور شرکت‌هایی که مدیران آن‌ها فکر می‌کنند حق دارند همه‌چیز را داشته باشند و آن‌چه نباید به‌آن توجه کنند، نیازهای کارگران است.»

وی ادامه داد: «مبارزه‌ای که شما می‌کنید برای بازسازی طبقه متوسط کشورمان است که روزگاری میزان رفاه آن‌ها حسرت‌برانگیز بود. روزگاری کارگران جهان در این حسرت بودند که چرا کارگر یک خودروسازی بزرگ در آمریکا نیستند و از حداکثر کرامت انسانی و اجتماعی و وضعیت مناسب مالی برخوردار نیستند! اما متاسفانه امروز که کار به‌جایی رسیده که همه باید با اعتصاب حقوق خود را طلب کنیم.»

سندرز که خود در جوانی کارگر شرکت فورد در میشیگان آمریکا بوده، تصریح کرد: «مدیران عامل و سهامداران بزرگ‌ترین خودروسازان ایالات‌متحده «مانند راهزنان» رفتار می‌کنند. این‌که حدود 20 سال حقوق عادلانه و سهم واقعی از سود به‌کارگران داده نمی‌شود، سبب معجزه در اقتصاد آمریکا شده است یا وضع اقتصادی کشور ما در عین فقر روزافزون کارگران بدتر شده و قابل کنترل نیست؟! هیچ‌کس با دریافت حقوق ۲۱ تا ۲۷ میلیون‌دلاری مدیران مشکلی ندارد و کار ساعتی ۱۶ دلار کارگر ماهر خودروساز آمریکایی و افزایش مزد کمتر از ۵ درصد است که گویا در اقتصاد آمریکا مشکل ایجاد کرده است!»

رئیس اتحادیه کارگران خودروساز آمریکا «UAW» که شاون فاین نام دارد، پیش از سخنرانی سندرز، سخنران این اجتماع چند هزار نفره بود. فاین هنگام معرفی سندرز گفت: «زمان انتخاب طرف است. یا با طبقه میلیاردر هستید یا با طبقه کارگر.»

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون که خودروسازان ما از سود بالایی برخوردارند، زمان آن رسیده است که به‌همان نسبت با کارگران منصفانه رفتار شود تا صنعت‌خودرو بتواند متحدتر و رقابتی‌تر از همیشه باشد.»

پاسخ خودروسازان

دقایقی پس از شروع اعتصاب، جنرال‌موتورز و استلانتیس با انتشار بیانیه‌های رسمی به‌این موضوع واکنش نشان دادند. در بیانیه‌ جنرال‌موتورز آمده است: «ما از اقدامات رئیس UAW به‌رغم بسته‌ اقتصادی بی‌سابقه‌ای که جنرال‌موتورز روی میز گذاشته مثل افزایش بی‌سابقه‌ دستمزد، ناامید شدیم.»

استلانتیس هم گفته است: «ما از امتناع رئیس UAW از مشارکت برای دستیابی به‌توافقی عادلانه به‌نفع کارگران، خانواده‌های آن‌ها و خریداران بسیار ناامید هستیم.»

گفته شده این اعتصابات حداقل تا آخر هفته جاری ادامه خواهد داشت و اگر این استراتژی UAW برای دستیابی به‌قراردادی جدید کارساز نباشد، ممکن است کارخانه‌های بیشتری در سراسر آمریکا هدف اعتصاب قرار گیرند تا فشار بر خودروسازان افزایش یابد. همچنین اتحادیه می‌تواند تمام کارخانه‌های یک شرکت را فلج کند. شرکت استلانتیس روز گذشته جزئیاتی درمورد جدیدترین پیشنهاد خود به‌اتحادیه کارگران ارائه کرد که به‌موجب آن، دستمزد پیشنهادی خود را به‌صورت تقریبی، متناسب با رقبای خود قرار داده است. مالک کرایسلر نیز اعلام کرد که برای دستمزد ساعتی، پیشنهاد افزایش حدودا ۲۱ درصدی را میسر می‌کند و درصورت تصویب قرارداد، ۱۰ درصد افزایش به‌صورت فوری انجام می‌شود. با این حال پیشنهادهای ارائه‌شده خودروسازان همچنان کمتر از خواسته کارگران برای افزایش ۳۶ درصدی دستمزدها در طول چهار سال است. کارگران آمریکایی سه درخواست روشن دارند: نخست این‌که حقوق آن‌ها در 4 سال آینده 40 درصد افزایش یابد؛ همچنین ساعات کاری آن‌ها به‌هفته‌ای 32 درصد کاهش یابد و سوم، حقوق و مستمری‌شان بدون تاخیر پرداخت شود. این نخستین‌بار است که شرکت‌های خودروسازی به‌طور هم‌زمان و در عملی مشابه اعتراض می‌کنند. آن‌ها به‌دنبال حقوق و دستمزد بهتری هستند. این اعتصاب ممکن است سبب توقف تولید خودرو در آمریکا و سایر کشورهای وابسته به‌صنعت‌خودرو آمریکا شود. سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا از یک شبکه پیچیده از کارخانه‌های مختلف استفاده می‌کنند که به‌دریافت قطعات از سایر کارخانه‌ها وابسته هستند. تاخیر یا توقف تولید چند کارخانه موتور یا دنده در هر شرکت ممکن است به‌اندازه یک اعتصاب کامل در تمام کارخانه‌ها موثر باشد. براساس گفته جف شوستر، سرپرست جهانی خودرو برای GlobalData به‌عنوان یکی از مشاوران صنعت، یک کارخانه موتور یا دنده در هر شرکت ممکن است کافی باشد تا حدود سه‌چهارم کارخانه‌های تولید خودرو در آمریکا را تعطیل کند. اتحادیه کارگران خودرو در مذاکرات با سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا به‌دنبال بهبود شرایط حقوق و دستمزد، بیمه سلامت، امنیت شغلی و حقوق بازنشستگان است. همچنین این اتحادیه نگران تاثیرات منفی روند الکتریفای شدن صنعت‌خودرو روی استخدام و آینده کارگران است. درحالی که سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا سعی دارند با تغییرات بازار و فشارهای رقابتی و محیط‌زیستی هماهنگ شوند، اتحادیه کارگران خودرو می‌خواهد که از منافع و حقوق کارگران در این فرآیند حفاظت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =