کد خبر: 246062
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
رجب طیب اردوغان و ایلان ماسک

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « روز گذشته رجب طیب اردوغان با ایلان ماسک» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

تسلا در گیگافکتوری شانگهای می‌تواند در هر ۴۰ ثانیه یک دستگاه مدل ۳ یا مدل Y تولید کند. ازسوی‌دیگر سال گذشته نیز این نظریه مطرح شد که اختلاف ۲۵درصدی قیمت تولید خودروهای تسلا در چین و آمریکا باعث شد ایلان ماسک به دنبال صادرات محصولات مونتاژی خود از شانگهای به آمریکا باشد. همه این موارد یعنی سودآوری برای کشور چین.

شاید همین همکاری‌های برد-برد تسلا با چینی‌ها بود که سبب شد روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار خود با ایلان ماسک (مالک شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس) از وی بخواهد ترکیه را به عنوان محل کارخانه بعدی خودروهای الکتریکی تسلا انتخاب کند.

لازم به ذکر است که تسلا در حال حاضر شش گیگافکتوری در ایالات‌متحده، آلمان و چین دارد و در حال ساخت هفتمین کارخانه خود در مکزیک است.

ماسک پیش از این و در سال جاری میلادی اعلام کرده بود تا پایان سال ۲۰۲۳ احتمالا کشور دیگری را برای کارخانه بعدی خود انتخاب خواهد کرد.

البته اواخر خردادماه نیز ماسک با نارندرا مودی، نخست وزیر هند ملاقات کرد و پس از این ملاقات گفت: «مودی واقعا به هند اهمیت می‌دهد، زیرا ما را برای سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در هند تحت فشار قرار می‌دهد؛ کاری که خود ما هم قصد انجام آن را داریم. مطمئن هستم تسلا در هند حضور خواهد یافت و این کار را در اسرع وقت انجام خواهیم داد.»

تکمیل‌کننده این پازل، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی است که سال گذشته و در دیداری مجازی با ایلان ماسک، با تشریح اکوسیستم صنعت خودرو در کره‌جنوبی و شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور، از ایلان ماسک خواست خودروهای الکتریکی خود را در این کشور تولید کند.

شاید اگر ۲۰ سال قبل گفته می‌شد بالاترین مقام‌های کشورهای مختلف جهان تصمیم به مذاکره با یک خودروساز بگیرند، باورکردنی به‌نظر نمی‌رسید اما امروزه این امر به واقعیت پیوسته است و نشان می‌دهد قدرت خودروسازان در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک (اینترنت اشیاء، سیستم‌های خودران، خودروهای الکتریکی، خودروهایی با سوخت‌های پاک و نوین و خودروهای پرنده) شاید از این هم فراتر رود.

این امر نشان‌ می‌دهد که لازم است در جهان امروز نگاه‌های کلان سیاستمداران به صنعت خودرو از کارخانه‌هایی که در سال چند صدهزار خودرو می‌سازند تا نیازهای رفت‌وآمد مردم را برطرف کنند، تغییر کند.

امروزه در صنعت خودرو؛ قدرت، ثروت، برتری سیاسی و حتی فرهنگی نهفته است. «موج سوم» کتاب مشهور الوین تافلر است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. تافلر در این کتاب از انقلاب صنعتی به‌عنوان موج دوم و از عصر اطلاعات به‌عنوان موج سوم یاد می‌کند.

تاکنون عده‌ای از اندیشمندان از موج سوم با عناوینی مثل عصر فضا، عصر اطلاعات و عصر الکترونیک یاد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد موج سوم را باید به «عصر خودرو» تعبیر کرد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =