مرسدس‌بنز E۲۰۰

با بررسی تاریخچه مرسدس کلاس E به سال ۱۹۹۳ می‌رسیم. اما سابقه تولید خودروهای سایز متوسط که نیاکان کلاس E فعلی محسوب می‌شوند، ریشه در ۴۰ سال قبل‌تر، یعنی سال ۱۹۵۳ دارند.

کلاس E یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای مرسدس در جهان محسوب می‌شود. این کلاس محبوب از مرسدس در بازار خودرویی کشورمان تا سال ۲۰۱۸ که واردات خودروهای خارجی به‌کشور ممنوع نشده بود، حضور داشت و چند نسل اخیر آن در نسخه‌های مختلف وارد و حتی یک نسل آن مونتاژ نیز شده بود. بر همین اساس ایرانی‌ها به‌خوبی با کلاس E مرسدس آشنا هستند و حتی برخی از هموطنان که توان خرید آن را داشتند، سواری کم‌نظیر آن را تجربه کرده‌اند. همین امر سبب شده است یکی از هموطنان مقیم قبرس شمالی تصمیم بگیرد در آن کشور نیز یک کلاس E خریداری کند؛ البته نه یک نسخه قدیمی که در بازار ایران هم موجود است؛ بلکه جدیدترین نسخه از آن که در بازار این کشور و حتی بازار جهانی موجود است.

بر همین اساس فرصتی فراهم شد تا جدیدترین نسخه از این سدان محبوب و پرفروش را که نمونه آن در بازار کشورمان موجود نیست، به‌لطف یکی از هموطنان در قبرس شمالی از نزدیک ملاقات و بررسی کنیم.

در ادامه ضمن معرفی کامل کلاس E سدان، به‌بررسی این E۲۰۰ می‌پردازیم.

نیاکان خاندان E

با بررسی تاریخچه مرسدس کلاس E به سال ۱۹۹۳ می‌رسیم. اما سابقه تولید خودروهای سایز متوسط که نیاکان کلاس E فعلی محسوب می‌شوند، ریشه در ۴۰ سال قبل‌تر، یعنی سال ۱۹۵۳ دارند. مرسدس در آن سال خودرو جدیدی با نام W۱۲۰ را که بعدها نسخه W۱۲۱ آن هم عرضه شد، تولید کرد که به‌نوعی پدر جد کلاس E امروزی محسوب می‌شود. در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی W۱۱۰ راه آن را ادامه داد و در اواخر آن دهه نیز W۱۱۴ (که برخی نسخه‌های آن با نام W۱۱۵ شناخته می‌شدند) جای آن را گرفت. این خودرو از مرسدس در ایران با نام اتاق معماری معروف بود و هنوز هم به‌عنوان یکی از کلاسیک‌های اصیل آلمانی طرافداران بسیاری دارد. بعد از آن نوبت به W۱۲۳ رسید. خودرویی که در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی عرضه شد و در کشورمان هم با نام اتاق دانشجویی شهرت یافت. سال ۱۹۸۴ مرسدس اقدام به‌عرضه W۱۲۴ گرفت که جانشین اتاق دانشجویی محسوب می‌شد. این خودرو جدید هم همچون پدر و پدربزرگ خود در بازار ایران با نام مستعار معروف شد و این نام هم، اتاق کپل بود!

مـرسـدس ۳.۸ میـلیاردی!

حداقل قدرت مورد نیاز

کلاس E نه تنها از نظر کلاس بندی، بلکه از نظر فنی و موتور نیز یکی از متنوع ترین خودروهای موجود در بازار است. این خودرو علاوه بر امکان سفارش گذاری به صورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک، با دو نوع گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و در موارد محدودی ۶ سرعته دستی نیز به فروش رفته است. کلاس E با لیست طولانی از موتور های بنزینی، پلاگین هیبرید و دیزلی عرضه شده که تنوع آن به حدود ۱۵ عدد می رسد. کلاس E مورد نظر ما در این نوشتار از نوع E۲۰۰ بوده که به نوعی نسخه پایه مدل های بنزینی فیس لیفت نسل پنجم محسوب می شود. این E۲۰۰ از نوع دیفرانسیل عقب بوده و نیروی تولیدی موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری مجهز به توربوشارژ با تکنولوژی نیمه هیبرید آن به کمک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. در نهایت باید اشاره کرد این روز ها که بحث واردات خودروهای کارکرده به کشور داغ شده، می توان گفت E۲۰۰ مورد نظر به عنوان یک خودروی کارکرده با بودجه ۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی خریداری شده است.

و حالا کلاس E

خودروی W۱۲۴ در سال ۱۹۹۳ دستخوش فیس لیفت قرار گرفت. تغییرات بصری ایجاد شده در این خودرو با چشم غیر مسلح قابل تشخیص بود اما به لطف تغییر سیاست های نامگذاری مرسدس، نام این خودرو پس از معرفی فیس لیفتش به طور کامل تغییر یافت و با عنوان کلاس E شناخته شد. از آن زمان تا کنون، نسل های مختلفی از کلاس E به بازار عرضه شده که هر کدام از نسل ها همچون نیاکان کلاس E دارای یک کد اختصاصی ۴ رقمی شامل حرف W در ابتدا و ۳ عدد پس از آن جهت شناسایی دقیق تر هستند. نسل های دوم و سوم کلاس E به ترتیب با کدهای W۲۱۰ و W۲۱۱ در سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ معرفی و عرضه شدند. همچنین در سال ۲۰۰۹ نیز مرسدس، نسل چهارم این خودروی سایز متوسط را با کد اختصاصی W۲۱۲ رونمایی کرد. همانطور که اشاره شد کلاس E خودروهای سایز متوسط مرسدس بوده که معروف ترین آنها در کلاس سدان تولید می شود. البته نسخه استیشن هم نسخه جدا ناشدنی کلاس E بوده و در تمامی نسل های این خودرو عرضه شده است؛ اما نسل نخست علاوه بر این دو، در نسخه کوپه، کانورتیبل و لیموزین هم به فروش رسیده است.

مـرسـدس ۳.۸ میـلیاردی!

نسل موفق W۲۱۳

مرسدس در سال ۲۰۱۶ پنجمین نسل از کلاس E را با کد W۲۱۳ معرفی کرد. نسخه های مختلف از یک نسل کلاس E در برخی مواقع با کد های اختصاصی متفاوتی هم عرضه شده اند اما برای جلوگیری از پیچیدگی بیشتر، فقط به اعلام کد اصلی نسل، بسنده می کنیم. نسل پنجم کلاس E علاوه بر دو نسخه سدان و استیشن، به یاد نسل نخست، در کلاس های کوپه و کانورتیبل نیز عرضه شد تا از آن به عنوان یکی از متنوع ترین نسل های این کلاس مرسدس یاد شود. تنها نسخه سدان از نمونه قبل از فیس لیفت این نسل، موفق به حضور در بازار ایران شد و پس از بسته شدن واردات خودروهای خارجی به کشور، دیگر شانس ملاقات با نسخه های جدید تر و فیس لیفت شده آن در بازار ایران را نداشتیم. در سال جاری میلادی نیز نسل ششم همچون اکثر نسل های کلاس E در دو نسخه سدان و استیشن و با کد W۲۱۴ معرفی شد. کلاس E مورد نظر ما از نوع E۲۰۰ مدل ۲۰۱۱ بوده که با حدود ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد در دو سال گذشته، به قیمت ۶۰ هزار پوند به مالک جدید و ایرانی اش فروخته شده است.

مـرسـدس ۳.۸ میـلیاردی!

باوقار همچون مرسدس

مرسدس بنز E۲۰۰ سدان مورد نظر با وجود اینکه نسخه فیس لیفت شده آخرین کلاس E عرضه شده در کشور به حساب می آید اما از نظر بصری و طراحی نمای بیرونی، تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت خود دارد. به دلیل تغییر کامل طراحی چراغ های جلو و عقب، نمای جلو و عقب این خودرو در نسخه فیس لیفت به طور کلی دگرگون شده و بیشتر شبیه به یک نسل کاملا جدید است تا فیس لیفت. با این حال همچنان می توان وقار و شخصیت مرسدس را در چهره این سدان یافت. تریم E۲۰۰ مورد نظر ما از نوع AMG لاین پرمیوم بوده و رینگ های زیبای ۵ پر دوبل آن ۱۹ اینچی هستند. رنگ نقره ای پاشیده شده بر روی این سدان زیبای آلمانی، نقره ای معمولی نبوده و جلوه خاصی به خودرو بخشیده است. شاید بتوان گفت تمامی این تغییرات اساسی که بر روی فیس لیفت این خودرو اعمال شده، کلاس E را به یک خودروی اسپرت تر بدل کرده و از وقار و ابهت چهره اولیه W۲۱۳ کمی کاسته باشد، اما هر چه هست کلاس E مورد نظر هم زیبا بوده و نمی توان از آن ایراد گرفت.

مـرسـدس ۳.۸ میـلیاردی!

حس و حال کابین کلاس S

هنگام ورود به کابین، حس سوار شدن به کلاس S دست می دهد. طراحی کابین این خودرو شباهت فراوانی به کابین نسل پیشین کلاس S دارد که هم عصر یا پیشگام این سری از نسل های مرسدس به حساب می آید. در کابین این خودرو، دو نمایشگر به هم چسبیده بر روی داشبورد تعبیه شده که قسمت جلوی راننده و مرکز داشبورد را پوشانده است. یک خط منحنی در سر تا سر داشبورد کشیده شده و دریچه های ورودی هوای چهارتایی در مرکز داشبورد ، یادآورد کابین کلاس S است؛ البته با این تفاوت که در مرکز داشبورد کلاس E خبری از ساعت آنالوگ نیست. تریم داخل کابین E۲۰۰ مورد نظر به رنگ مشکی بوده که با چرم و طرح چوب طراحی شده است. غربیلک فرمان حس نسبتا اسپرتی داشته و هر ۳ شاخه آن به صورت دوبل طراحی شده که جلوه متمایزی را به نمایش می گذارد. تغییرات بخش کابین به مراتب کمتر از نمای بیرونی خودرو بوده و می توان گفت با وجود به روز رسانی های انجام شده، هنوز ماهیت طراحی اولیه آن حفظ شده است.

نام و مدل Mercedes Benz E۲۰۰ Sedan ۲۰۲۱
کشور سازنده آلمان
کلاس بندی سدان متوسط لوکس
نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ نیمه هیبرید
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر
نوع گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور متحرک دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
نوع سوخت بنزین
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ تا ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
میزان تولید گاز کربن دی اکسید ۱۵۱ تا ۱۵۸ گرم در هر کیلومتر
وزن خالص ۱۶۲۵ کیلوگرم
قیمت ۶۰.۰۰۰ پوند (حدود ۳.۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان)

در پایان از ابوالفضل امینه مالک مرسدس بنز E200 سدان، جهت همکاری در بررسی این خودرو تشکر می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =