موتور XU۷ پلاس

موتور XU۷P در سه خودرو «پارس‌سال»، «پارس‌سال سفارشی»، «آریسان۲» و محصول در حال تست «سورن‌پلاس بهینه» به‌کار رفته است

پس از اجرای پروژه ارتقای موتور XU۷، در فاز نخست چهار محصول ایران‌خودرو به پیشرانه XU۷P با استاندارد آلایندگی یورو۵ اجرا شد که شامل پارس بنزینی، سمند بنزینی، پارس و ۴۰۵ دوگانه‌سوز بود. این محصولات به دلیل ارتقای کیفی موتور XU۷P در زمینه آلایندگی، توان، گشتاور، کاهش مصرف سوخت، کاهش حداکثری نرخ مصرف روغن‌موتور و ارتقای سیستم خنک‌کاری پیشرانه، با استقبال خوب مشتریان ایران‌خودرو مواجه شدند.

تغییرات انطباق موتور در این طرح شامل طراحی سامانه هوارسانی جدید، تغییر لوله‌های سوخت، تغییر نسبت دنده‌های جعبه‌دنده متناسب با موتور جدید، تغییر سامانه برق و الکترونیک، بهبود سامانه خلأ بوستر ترمز، مجموعه رگلاتور گاز جدید برای واریانت‌های گازسوز است.

درمجموع؛ ارتقای سطح آلایندگی به یورو۵، ارتقای عملکردی موتور (افزیش توان و گشتاور موتور تا حدود ۱۰درصد)، کاهش حداکثری مصرف سوخت، بهبود کیفی، ارتقای سامانه خنک‌کاری موتور با استفاده از سامانه هواگیری خودکار و تغییر نمای ظاهری موتور ازجمله بهبودهای صورت‌گرفته در این محصولات نسبت به محصولات مبنا است. این موتور که ۹۵درصد قطعات آن ساخت داخل است، در فاز دوم؛ پس از به‌کارگیری در سه محصول پژوپارس سال، پژوپارس سال سفارشی و آریسان۲، به خودرو سورن‌پلاس بهینه راه یافت.

موارد کلی اصلاح، بهبود و ارتقا در پیشرانه «XU۷P»

پیشرانه XU۷P که نسخه ارتقایافته XU۷ است، همان موتور معروف ۱.۸لیتری خانواده پژو۴۰۵ و پارس بوده که تغییرات مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، افزایش توان، افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک، روغن‌کاری و... در آن اعمال شده است. این پیشرانه دارای حجم ۱۸۰۰سی‌سی با توان ۹۸ تا ۱۰۰اسب‌بخار و حدود ۱۴۶نیوتون‌متر گشتاور است.

بازدهی این پیشرانه با تغییر سرسیلندر، ورودی و خروجی هوا، نوع پاشش سوخت و... بالا رفته و استهلاک آن نیز کاهش پیدا کرده است. این پیشرانه هم‌اکنون در حال نصب و استفاده روی خودروهایی نظیر پژوپارس سال، پژوپارس سال سفارشی، آریسان۲ و محصول در حال تست سورن‌پلاس بهینه است. ایران‌خودرو تلاش کرد تا مشکلات موتور XU۷ را در XU۷P برطرف کند.

ارتقای کیفی این موتور به XU۷ پلاس با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی، ارتقای سطح آلایندگی به یورو۵، کاهش حداکثری مصرف سوخت، افزایش سطح کیفی در راستای مشتری‌مداری و نیز افزایش ۱۰درصدی توان و گشتاور آن، به‌عنوان یکی از طرح‌های شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو تعریف شد و در همین راستا، حدود ۳۵ قطعه از این موتور تغییر یافت. پیشرانه XU۷P با توجه به ارتقای مشخصات فنی وکیفی، ارتقای سیستم خنک‌کاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور قبلی XU۷ کاملا متفاوت است.

به‌عنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه شد. با توجه به این‌که به‌رغم افزایش توان و گشتاور این موتور، حجم آن ثابت مانده، مصرف سوخت آن در چرخه سیکل رانندگی شهری ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش خواهد بود. همچنین این محصول قابلیت دوگانه‌سوز هم دارد و در شرایط گازسوز نیز قابلیت رانندگی خوبی برای مشتری ایجاد می‌کند.

جزئیات تغییرات اجزا و قطعات در موتور XU۷ پلاس

موتور XU۷ پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ، ظاهر متفاوتی نسبت به موتور مبنا دارد. همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند؛ مانند میل‌بادامک، پوسته‌یاتاقان، میل‌لنگ، سرسیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU۷P نسبت به XU۷ متفاوت است.

نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقا یافته و دارای عمر بالاترند. همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری‌هایی بوده که در مدل دوگانه‌سوز این موتور استفاده شده است.

علاوه بر این، در موتور XU۷P از واشر سرسیلندر مشابه موتور XUU۷ دوگانه‌سوز استفاده می‌شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور، سیستم خنک‌کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک‌کاری مشابه موتورهای TU۵ و EF۷ به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود.

جزئیات ارتقای توان و گشتاور در پیشرانه XU۷P

توان و گشتاور موتور XU۷P تا ۱۰درصد افزایش یافته است. به‌طورمثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود ۵۰۰rpm کمتر است که این میزان کاهش دور، باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می‌شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU۷P نیز نسبت به موتور XU۷ بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از ۹.۳ به ۱۰.۵ افزایش پیدا کرده است.

همچنین دیسک و صفحه کلاچ به دلیل افزایش توان و گشتاور بزرگ‌تر شده که علاوه بر بهبود عملکرد، دارای دوام بیشتر نیز شده است.

شتاب صفر تا ۱۰۰ خودروها با موتور مذکور نیز حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته و به‌عنوان مثال در خودروپارس با توجه به تست‌های انجام‌شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU۷، حدود ۶۵ کیلووات است. این رقم در موتور XU۷ پلاس ۷۲ کیلووات است. حداکثر توان موتور XU۷ در دور ۶هزار rpm و در موتور XU۷ پلاس در دور ۵۵۰۰rpm حاصل می‌شود.

گشتاور موتور XU۷ در دور ۳۰۰۰ دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتون‌متر بوده و در موتور XU۷P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتون‌متر در دور ۴۲۰۰rpm است. بر این اساس، موتور XU۷ پلاس را می‌توان موتوری بهینه‌تر و به‌روزتر از پیشرانه سی‌ساله XU۷ توصیف کرد که با اعمال تکنیک‌های جدید، بهبود یافته است.

توان نسخه گازسوز موتور XU۷P نیز با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت‌به XU۷ بهبود یافته است. همچنین دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود ۱۵۰rpm کاهش داشته و دور آرام آن ۷۰۰rpm است. از این رو، موتور XU۷ و XU۷P در دورهای پایین دارای سطح میزان صدای یکسان هستند، ولی در سرعت‌های بالاتر موتور XU۷P به دلیل دور کمتر (۵۰۰rpm کمتر) دارای سطح صدای پایین‌تری نسبت به موتور مبناست.

کاهش مصرف سوخت و روغن در موتور XU۷P پلاس

از دیگر مزایای این موتور نسبت به موتور مبنا، می توان به کاهش ویژه مصرف سوخت اشاره کرد. میانگین مصرف سوخت XU۷ بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر بود،‌ اما به‌عنوان مثال؛ میانگین مصرف سوخت پارس مجهز به موتور XU۷P به حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف روغن موتور XU۷P نیز نسبت به XU۷ کاهش یافته است.

از سوی دیگر، این پیشرانه سطح استاندارد یورو۵ را به‌خوبی پاس کرده و مجوزهای آن از سازمان محیط‌زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است. محصولات مجهز به موتور XU۷P همچنین می‌توانند استاندارد آلایندگی یورو۵ با EOBD را پاس کنند.

گفتنی است؛ در موتور XU۷P ریل سوخت نیز تغییر و ارتقای نسبی پیدا کرده است. نرم‌افزار ECU نیز برای این موتور تغییر یافته که کالیبراسیون آن برای واریانت بنزینی و دوگانه‌سوز متفاوت است. در آینده دریچه گاز برقی نیز روی این موتور نصب خواهد شد تا قابلیت نصب کروزکنترل در آن فراهم شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    2 0
    هزینه یک سرویس وانت اریسان ۲ بالغ بر۱۵۰۰.۰۰۰تومان میشه از یک خودرو نسبتا لوکس یعنی هایما بیشتر میشه؟؟؟
  • حسینی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    من یکی دارم کم مصرف هست ولی تو سربالایی کم میارن
  • ب توچه IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    حرامی
  • علب CA ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 1
    عالی
  • جم IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 3
    خدا کنه همش فروش نره و به ما هم برسه مردم سخت دنبال ماشینهای ایرانی هستن
  • رضاااااااااا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    چه‌قدر بدبخت شده ملت ایران،، باید برای موتور405 ماله 22سال پیش ذوق داشته باشن
  • عماد US ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    وقتی گزینه دیگری نداشته باشی مجبوری که استفاده کنی حالا اسم موتور یا بدنه هرچی باشع
  • مهدی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 1
    من سال ۹۹پارس تیوفایو داشتم بدنه ضعیفی داشت سال ۱۴۰۰ شاهین خریدم بیچاره ام کرد باکلی ضرر فروختم سال ۱۴۰۱ پژوپارس موتور جدید خریدم ELX واقعا ماشین خوبیه هم از نظر اتاق هم موتورش برنامه یورو۴زدم محدودیت دور گازروی ۷0۰۰ تنظیم کردم راحت ۲۴۰ راه میره شتابش فوق‌العاده شده مصرفش خیلی کمتره تو سربالایی ها هيچ ماشینی اندازه این ماشین راه نمییره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =