تفاهم‌ همکاری «بارز» و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

در جلسه‌ مشترک با حضور میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز و دکتر احمدوند، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تفاهم‌نامه‌ای جهت همکاری مشترک به امضا رسید.

در کنار گسترش همکاری قبلی در جهت استفاده از فناوری نانو در صنعت تایر و استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی‌شده توسط شبکه تبادل فناوری، یکی از رویکردهای اصلی این تفاهم‌نامه استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب بهینه ترکیب مواد اولیه و اثرات آن در خواص عملکردی تایر است.

همچنین بهره‌مندی از زیرساخت‌های موجود جهت توسعه اکوسیستم نوآوری با هدف استفاده از ظرفیت نوآوری باز و اجرای طرح‌های کاربردی پژوهشی مشترک در راستای ارتقا صنعت تایر کشور از دیگر مواردی هستند که در این تفاهم‌نامه بر آن‌ها تاکید شده است.

پیش‌از نیز کویرتایر به کمک یکی از استارت‌آپ‌های حوزه نانو به تولید آستر داخلی تقویت‌شده با نانوساختارهای رُسی دست یافته بود. شرکت نانوپارمین خاوران موفق به تولید نانوساختارهای رسی سازگار با مواد پلیمری شده است که به بهبود خواص مکانیکی و افزایش ماندگاری انواع لوله و اتصالات، مصنوعات پلاستیکی، ظروف بسته‌بندی و همچنین به کاهش نفوذپذیری هوا از آستر داخلی تایر در صنایع لاستیک و تایر خودرو کمک می‌کند.

سیدامین رونقی، مدیرعامل شرکت نانوپارمین خاوران و عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی بیرجند از تولید نانوساختارهای رسی سازگار با آمیزه‌های پلیمری خبر داد.

این ماده عمدتا در صنایع پلیمری برای بهبود خواص مکانیکی و افزایش ماندگاری انواع لوله و اتصالات، مصنوعات پلاستیکی و ظروف بسته‌بندی و همچنین در صنایع لاستیک و تایر خودرو جهت کاهش نفوذپذیری هوا از آستر داخلی تایر به کار می‌رود.

رونقی درباره محصول تولیدی این شرکت گفت: «افزودنی‌های نانویی تولیدشده سازگاری بسیار خوبی با مواد تشکیل‌دهنده ترکیبات پلیمری از خود نشان می‌دهند. این محصولات قابلیت اختلاط سریع و موثر با زمینه پلیمری را که یکی از پارامترهای کلیدی در کیفیت محصول نهایی محسوب می‌شوند، دارا هستند، در صورتی که آلی‌رس موجود در بازار سازگاری قابل‌توجهی با مواد پلیمری نداشته و اختلاط مناسبی نیز در آمیزه‌های پلیمری ندارد. علاوه بر این، برخلاف محصولات مشابه و آلی‌رس‌های تجاری موجود در بازار، محصول تولیدی باعث ایجاد اخلال در فرآیند پخت الاستومرها نمی‌شود. نکته دیگر اینکه توسعه این محصولات براساس ظرفیت معدنی عظیم و بالقوه کشور در حوزه کانی‌های رسی (معادن ارزان و در دسترس بنتونیت) صورت گرفته و در فرآیند تولید آن نیز شرایط اقلیمی کشور و همچنین کاهش آلایندگی محیط‌زیست درنظر گرفته شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =