AMG GLE 53 Coupe

یک اس‌یووی خانوادگی هرگز نمی‌تواند جایگزین یک اسپرت جسور شود؛ اما احتمالا این محاسبات را می‌توان با مقایسه با دو رقیب دیرینه آلمانی و مطرح که هر دو طرفداران پروپاقرص و متعصبی دارند، برهم زد. تمام آن‌چه از یک خودرو اسپرت می‌خواهید در فضای AMG و M در دسترس است. بر این اساس ما دو گزینه بلندقامت از AMG و M را که همان GLE۵۳ و X۵ است، برای مقایسه در نظر گرفتیم.

این دو خودرو، اس‌یووی‌های پریمیوم اما پرفورمنسی هستند که رقابت میان آن‌ها حس هیجان خاصی ایجاد می‌کند. با ما همراه باشید تا در ادامه باواریایی جسور و اشتوتگارتی همه‌فن‌حریف را بررسی کنیم.

لوکس ‌یا اسپرت‌؟

پیش از این‌که به‌بررسی فنی هر دو کراس‌اوور جسور و سریع ژرمن‌ها بپردازیم، باید گفت هر دو خودرو مورد نظر، اواخر سال گذشته میلادی دستخوش تغییراتی قرار گرفته‌اند که از نظر ظاهری و مشخصات فنی با نمونه‌های حاضر در این مطلب متفاوت هستند.نماینده پرچمدار اس‌یووی میان‌سایز لوکس باواریایی‌ها که نسخه‌ پرفورمنسی نیز دارد، با پسوند M و M کامپتیشن شناخته می‌شود. در این مطلب نسخه M۵۰i این بلندقامت باواریایی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در نسل چهارم خود چهره‌ای موقرتر نسبت به‌نسل‌های قبل دارد.

به‌عبارت دیگر، زبان جدید طراحی ب‌ام‌و به‌خوبی در این نسخه مشهود است. خطوط شارپ روی بدنه به‌همراه اِلِمان‌های جدید طراحی همچون جلوپنجره مرتفع و گرافیک خاص چراغ‌ها، کاراکتر نافذ و جذابی را برای X۵ M۵۰i به‌ارمغان آورده است.

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

فاصله محوری ۲۹۷۵ میلی‌متری، طول ۴۹۲۲ میلی‌متری، عرض ۲۰۰۴ میلی‌متری و ارتفاع ۱۷۴۵ میلی‌متری، استایلی به‌اصطلاح جاافتاده برای این خودرو به‌وجود آورده است. در نمای جلو، چراغ‌هایی با گرافیک جدید LED ها، جلوپنجره مرتفع فعال، ورودی هوا درون سپر و پوزه نسبتا کشیده، چهره‌ای تهاجمی را پدید آورده است.

در نمای عقب، برخلاف نسل‌های قبلی، دیگر شاهد چراغ‌هایی به‌شکل حرف L نیستیم. چراغ‌ کشیده با گرافیک زیبای LED، حجم‌پردازی صریح بخش عقب، دو خروجی مستطیل‌شکل و دیفیوزر میان آن‌ها، هویت جدیدی خلق کرده است. از سوی دیگر رقیب سرسخت و اصلی ب‌ام‌و X۵ M۵۰i یعنی مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG استایلی به‌اصطلاح فانتزی‌تر و زیباتر از رقیب باواریایی خود دارد. طراح مرسدس‌بنز با فاصله محوری ۲۹۹۵ میلی‌متری، فاصله طولی ۴۹۳۵ میلی‌متری و فاصله عرضی ۲۱۵۶ میلی‌متری، فضای جادارتر و راحت‌تری را در اختیار سرنشینان قرار داده است.

از این نظر می‌توان مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG را یک اس‌یویوی جادارتر از ب‌ام‌و X۵ M۵۰i دانست. اگرچه ارتفاع این خودرو اختلافی ۵۱ میلی‌متری با رقیب باواریایی خود دارد، اما وجود خطوط نرم روی بدنه (که به‌نوعی زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز است) و تناسب ابعادی عالی، کاراکتر اسپرت‌تری به‌این نماینده میان‌سایز بلندقامت مرسدس‌بنز می‌بخشد.

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

در نمای جلو چیدمان LED، گرافیک چراغ‌ها، جلوپنجره ۶ ضلعی ترند مرسدس‌بنز، خطوط برجسته روی کاپوت و ورودی‌های هوا درون سپر، چهره اسپرت و خشنی از GLE۵۳ AMG را به‌نمایش می‌گذارند.

در نمای عقب با توجه به‌چراغ‌های کشیده با LED مثلثی، طراحی منحصربه‌فرد ستون C، خروجی‌های دوبل در طرفین و نصب دیفیوزر، نمای زیبایی از یک اس‌یووی لوکس و اسپرت به‌هر بیننده‌ای القا می‌شود. با توجه به‌طول و فاصله محوری بیشتر GLE۵۳ AMG، اما رقیب باواریایی این خودرو یعنی X۵ M۵۰i فضای باری حدود ۶۵۰ لیتر را در اختیار دارد که این فضا در بلندقامت میان‌سایز پرچمدار اشتوتگارتی ۶۳۰ لیتر است.

کدام طراحی داخلی زیباتر است؟

در زمان قرارگیری پشت فرمان X۵ M۵۰i شاهد یک کابین دلنشین و زیبا هستیم. دو صفحه‌نمایشگر ۱۲.۳ اینچی (کلاستر) و ۱۰.۲۵ اینچی (نمایشگر میانی)، فضای خلوتی را ایجاد می‌کنند.

همچنین وجود LED های نواری و استفاده از چرم باکیفیت آلکانترا در کنار تزئینات کروم، کابین لوکسی را به‌نمایش می‌گذارند. غربیلک‌فرمان با دو پدال شیفتر منیزیومی کری‌اوورشده از سری ۵، دسته‌دنده الماسی کوچک اسپرت و دوخت سه رنگ M برای غربیلک‌فرمان و صندلی، چاشنی اسپرت این خودرو را دوچندان می‌کنند.

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

کمپانی ب‌ام‌و فهرست بلندی از تجهیزاتی چون سقف پانورامیک، فرمان الکتریکی EPS، کروزکنترل هوشمند، سیستم کنترل پایداری دینامیکی DSC، ۹ ایربگ به‌صورت استاندارد، سیستم پیش‌کشنده نسل جدید کمربندهای ایمنی، سیستم ترمز اضطراری خودکار منطبق بر شناسایی عابریپاده و دوچرخه‌سوار، کمکی پیشرفته رانندگی، کمکی پیشرفته پارک، سیستم جلوگیری از برخورد از عقب و جلو، سیستم پایش نقاط کور، دید در شب، هداپ دیسپلی جدید، قابلیت اتصال نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی به‌اندروید اتو و اپل‌کارپلی، سیستم تهویه‌مطبوع سه‌منطقه‌ای، سیستم استارت و پارک هوشمند و... را روی X۵ M۵۰i نصب کرده تا رفاه سرنشینان این خودرو را تضمین کند.

از سوی دیگر کابین مرسدس‌بنز را می‌توان به‌خودرویی که از زمان آینده به‌زمان حال آورده شده، تشبیه کرد. داشبورد این خودرو با یک صفحه‌نمایشگر عریض که دارای دو بخش ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر و ۱۰.۲۵ اینچی برای صفحه‌نمایشگر میانی است، فضای کاملا مدرنی را به‌نمایش می‌گذارد.

سقف پانورامیک عریض در کنار نورپردازی LED، کابین دلنشین و جذابی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد. ترکیب چهار دریچه مستطیلی در کنسول میانی و مزین شدن قطعات آن‌ها به‌کروم و همچنین استفاده از چرم آلکانترا با دوخت باکیفیت، به‌لوکس بودن کابین این خودرو اشاره دارد.

غربیلک‌فرمان AMG به‌همراه پدال‌های شیفتر و چهار حالت مختلف برای گرافیک کلاستر، رانندگی با این خودرو را با هیجان بیشتر همراه می‌کند. وجود اختلاف ۱۳ میلی‌متری فاصله محوری و ۱۵۲ میلی‌متری عرض GLE۵۳ AMG با X۵ M۵۰i سبب شده است سرنشینان ردیف عقب احساس راحتی بیشتری کنند.

همچنین در زمینه امکانات رفاهی، مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG دارای سیستم کاملا پیشرفته رانندگی، کمکی رانندگی در اتوبان، هشدار نقطه کور منطبق بر شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، دوربین دید در شب، فرمان الکتریکی EPS، کروزکنترل تطبیقی هوشمند، ۹ ایربگ، سیستم فعال کنترل کمربند ایمنی، سقف پانورامیک، سیستم ترمز اضطراری، کمکی هوشمند پارک، نمایشگر میانی کنسول با قابلیت اتصال به اپل‌کارپلی و اندروید اتو، نشانگر فشار بادتایر، سیستم هشدار انحراف از مسیر، هداپ دیسپلی، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک سه‌گانه و سیستم راه‌اندازی هوشمند خودرو و... است تا در زمینه آپشن‌های رفاهی، هم‌تراز ب‌ام‌و X۵ M۵۰i باشد.

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

ب‌ام‌و قدرتمند، مرسدس‌بنز دوستدار محیط‌زیست!

می توان گفت تا پیش از بررسی فنی، هر دو رقیب دیرینه و سرسخت ژرمن، هم‌تراز بودند؛ اما در بخش فنی ب‌ام‌و X۵ M۵۰i نسبت به‌رقیب اشتوتگارتی خود یعنی GLE۵۳ AMG برتری دارد.

قلب تپنده این باواریایی جسور و تهاجمی را یک موتور ۸ ‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۴.۴ لیتری و مجهز به‌تکنولوژی تویین‌توربوشارژ تشکیل می‌دهد.

این پیشرانه که موسوم به N۶۳B۴۴T۳ است، از فناوری جدیدی در بخش پاشش سوخت و حتی پرخوران موتور بهره می‌گیرد. مهندسان کمپانی ب‌ام‌و با افزایش فشار سوخت به ۳۵۰ بار و ضمن نصب ونوس‌های دوبل و قرار دادن انژکتور مستقیم در داخل سیلندر و انجام اصلاحاتی در توربوهای دوقلو، حداکثر ۵۲۳ اسب‌بخار قدرت را در دورهای ۵۵۰۰ تا ۶ هزار آرپی‌ام و حداکثر ۷۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۸۰۰ تا ۴۶۰۰ آرپی‌ام به‌وجود می‌آورند.

چنین قدرت و گشتاور بالایی توسط گیربکس ۸ سرعته استپ‌ترونیک و ضمن هماهنگی با سامانه چهارچرخ‌محرک هوشمند xDrive به‌دو محور منتقل می‌شود. این خودرو تنها ۴.۳ ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

همچنین ۵ حالت رانندگی ادپتیو، اکو پرو، کامفورت (راحت)، اسپرت و اسپرت‌پلاس برای این خودرو تعبیه شده که در زمان قرارگیری خودرو در حالت اسپرت، به‌یک‌باره صدای خروجی اگزوز متغیر شده و شتاب هیجان‌انگیزی به‌وجود می‌آید. در وضعیت اسپرت‌پلاس، صدای پرطنینی از موتور ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری تویین‌توربو به‌گوش می‌رسد.

از طرفی رقیب اشتوتگارتی مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG، از یک موتور کم‌حجم اما هیبرید بهره می‌برد که چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد. یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری تجهیزشده به‌فناوری بای-توربو و هماهنگ‌شده با سیستم هیبرید متوسط ۴۸ ولتی موسوم به EQ بوست، می‌تواند به‌صورت ترکیبی و با کمک سیستم ۴۸ ولتی EQ بوست ۴۲۹ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس ۹ سرعته اسپیدشفت با هماهنگی سیستم چهارچرخ‌محرک فورماتیک پلاس، قدرت و گشتاور تولیدشده را به دو محور انتقال می‌دهد. این خودرو در ۵.۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و همانند رقیب باواریایی خود، حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

بد نیست بدانید که سیستم مدیریت گشتاور در تمام لحظات، میزان قدرت و گشتاور لازم برای حرکت GLE۵۳ AMG را فراهم می‌کند که در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

برتری سواری مرسدس‌بنز و هندلینگ ب‌ام‌و

مهندسان کمپانی ب‌ام‌و برای X۵ M۵۰i با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی، سیستم فایولینک (اتصالات پنج‌گانه) با دامپرهای قابل تنظیم در عقب و سیستم دابل‌ویشبون با دامپرهای قابل تنظیم گازی در نظر گرفته‌اند. در زمان قرارگیری خودرو در وضعیت کامفورت (راحتی) سواری دلنشینی به‌سرنشینان هدیه داده می‌شود.

همچنین با وجود فعال‌سازی حالت اسپرت و اسپرت پلاس، به‌دلیل هماهنگی سیستم تعلیق فعال با کنترل پایداری دینامیکی، فنربندی خودرو سخت‌تر شده و از میزان کیفیت سواری کمی کاسته می‌شود که این امر برای پایداری بالا انجام می‌شود. به‌لطف قرارگیری سیستم سروترونیک و مکانیزم مکاترونیکی فرمان، هندلینگ این خودرو نسبت به‌رقیب اشتوتگارتی آن، درسطح بالاتری قرار دارد.

از سوی دیگر مهندسان مرسدس‌بنز برای GLE۵۳ AMG هفت حالت رانندگی (پنج حالت برای شهر و دو حالت برای آفرود) در نظر گرفته‌اند. حالت‌های Slippery، کامفورت (راحت)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و منحصربه‌فرد برای رانندگی وجود دارد.

در زمان فعال شدن حالت اسپرت و حتی اسپرت پلاس، فنربندی خودرو سخت‌تر شده و با توجه به‌سیستم کنترل سواری AMG در کنار سواری باکیفیت منطبق بر سیستم تعلیق فعال و تطبیقی با دامپرهای گازی، پایداری نیز به‌کمک سیستم کنترل پایداری AMG حفظ می‌شود.

در زمان استفاده از حالت کامفورت (راحت) سواری بسیار دلچسبی به‌وجود می‌آید. هندلینگ GLE۵۳ AMG حرف چندانی برای گفتن در مقابل رقیب سرسخت خود یعنی X۵ M۵۰i ندارد که این به‌معنای برتری باواریایی‌ها در این زمینه است. رینگ‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی نیز برای GLE۵۳ AMG قابل سفارش است.

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

باواریایی سریع در مقابل اشتوتگارتی جسور!

کدام خودرو برتر است؟

اگر بخواهیم یک مقایسه عادلانه داشته باشیم، ب‌ام‌و X۵ M۵۰i از پیشرانه قدرتمندتر، هندلینگ بهتر، ظاهر تهاجمی و شتاب‌ مناسب برخوردار است. در نهایت می‌توان به‌این نتیجه رسید که X۵ M۵۰i با قیمت ۸۵ هزار و ۵۴۵ دلاری، در جایگاه نخست قرار می‌گیرد.

البته فراموش نکنید که مرسدس‌بنز یک خودرو هیبرید بوده و با توجه به‌دارا بودن گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و بالا بودن کیفیت سواری، یک اس‌یووی اسپرت عالی به‌نظر می‌رسد. قیمت ۹۲ هزار و ۵۰۰ دلاری این بلندقامت ۶ سیلندر هیبرید، همچنان از رقیب باواریایی قدرتمندش بالاتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =