باک بنزین

یک نشریه آلمانی باتوجه به اعلام روسیه مبنی‌بر اینکه به زودی صادرات سوخت را برای رفاه حال شهروندان خود ممنوع می‌کند از خطر افزایش قیمت بنزین در آلمان خبر داد.

به گزارش نشریه «فوکوس» روسیه صادرات سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوئیل را ممنوع اعلام کرده است. این تصمیم برای مصرف‌کنندگان آلمانی، بدان معنی است که سوختگیری به زودی بسیار گران‌تر خواهد شد.

به گزارش روزنامه «هندلزبلات»، دولت روسیه اعلام کرده است به زودی صادرات سوخت را ممنوع خواهد کرد. بر این اساس هدف از این اقدام کاهش قیمت سوخت برای شهروندان روسیه است.

در دستور میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه آمده است، محدودیت‌های موقت به اشباع بازار سوخت [روسیه] کمک خواهد کرد و البته متعاقبا امکان کاهش قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند. شروع دقیق این ممنوعیت صادرات باید به‌زودی مشخص شود. با این حال، این اقدام برای کاهش قیمت مواد خام در روسیه احتمالا به این معنی است که مصرف‌کنندگان آلمانی به زودی مجبور خواهند شد قیمت‌های بسیار بالاتری برای بنزین و گازوئیل بپردازند.

ماه‌هاست عرضه پرتنشی در اروپا وجود دارد که احتمالا با ممنوعیت صادرات روسیه بدتر می‌شود. تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا درپی جنگ اوکراین علیه روسیه اعمال کرد؛ هنوز معتبر هستند. با این حال، کشورهای غیر اتحادیه اروپا و غیر جی هفت خود را وارد این شکاف وارداتی ناشی از این امر کرده و به نوعی به‌عنوان واسطه عمل کردند.

در ادامه مطلب این روزنامه آمده است اگر روسیه صادرات به این کشورها را متوقف کند، این کشورها نیز به نوبه خود صادرات به اتحادیه اروپا را کاهش خواهند داد.

نتیجه اجتناب‌ناپذیر این خواهد بود که مواد خام در اروپا کمیاب‌تر شده و قیمت آنها افزایش خواهد یافت.

هندلزبلات گزارش می‌دهد تقاضای قوی درحال‌حاضر با عرضه محدود در بازار گازوئیل و نفت خام مواجه شده است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در ابتدای هفته برای مدت کوتاهی بیش‌از ۹۵ دلار آمریکا قیمت داشت و نوع WTI آمریکا هم به طور موقت بیش از ۹۳ دلار آمریکا شد.

دیزل حتی گران‌تر از نفت خام شده است که ناشی‌از کمبود فعلی ظرفیت پالایشگاه در خارج از روسیه است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، حاشیه‌های پالایشی در پایان ماه آگوست به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید.

چندی پیش رسانه‌ها گزارش دادند با وجود تحریم‌ها علیه روسیه اما همچنان آلمان مقادیر زیاد نفت این کشور را از طریق هند وارد می‌کند.

به دلیل جنگ اوکراین، آلمان واردات مستقیم نفت خود از روسیه را متوقف کرده است.

اخیرا اداره آمار آلمان بیان کرد این کشور به واردات مقادیر زیادی نفت روسیه از طریق هند ادامه می‌دهد.

طبق اعلام این نهاد آلمانی در ویسبادن واردات فرآورده‌های نفتی از هند در هفت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش‌از دوازده برابر شده است و ارزش آنها از تنها ۳۷ میلیون یورو در هفت‌ماه سال ۲۰۲۲ به ۴۵۱میلیون یورو از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ افزایش یافته است. ازسوی دیگر، هند درحال‌حاضر مقادیر زیادی نفت خام از روسیه خریداری می‌کند.

همان‌طور که موسسه تجزیه و تحلیل Vortexa محاسبه کرده است تنها در ماه ژوئیه تقریبا ۶۰ میلیون بشکه (هر کدام ۱۵۹ لیتر) خرید انجام شده است که معادل حدود ۴۰درصد کل واردات نفت این پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. اما در سال ۲۰۲۱ سهم روسیه از واردات نفت هند تنها دو درصد بود. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، جریان‌های تجاری اساسا تغییر کرده‌اند.

در حالی که اتحادیه اروپا از جمله واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را ممنوع و گازوئیل و بنزین روسیه را تحریم کرده است و آلمان واردات مستقیم نفت خود از روسیه را متوقف کرد ولی هند حتی تاکنون نفت بیشتری از روسیه خریداری کرده است و این اغلب با تخفیف‌های قابل‌توجه اتفاق می‌افتد و آمارها نشان می‌دهد که بخشی از این مواد به شکل فرآوری‌شده به آلمان می‌رسد.

براساس آمارهای رسمی در هفت ماهه سال جاری، فرآورده‌های نفتی از هند به ارزش ۴۵۱میلیون یورو به آلمان وارد شده است. این ۲.۴درصد از کل واردات محصولات نفت معدنی آلمان در این دوره است که البته در مدت مشابه سال گذشته تنها ۳۷ میلیون یورو بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =