بازار خودرو

به نظر می‌رسد کاهش تولید خودرو که از خردادماه سال جاری صورت گرفته بود، موجب شده است تعهدات معوق (که به‌نوعی مشکل قدیمی خودروسازان است) بار دیگر به صحنه صنعت‌خودرو کشور بازگردد

روز گذشته اغلب مدل‌ها در بازار خودرو با کاهش قیمت همراه بودند و برخی نیز ثبات قیمت را تجربه کردند. در بازار خودروهای خارجی نیز اغلب مدل‌ها ثبات قیمت را تجربه کردند و تنها محصولات هیوندای در بازار روز گذشته با کاهش بها همراه بودند. خودروهای داخلی و چینی در روز گذشته نوسان قیمت قابل توجهی داشتند و می‌توان گفت بازار خودرو در چند روز اخیر، به‌دلیل عدم‌حضور خودروهای وارداتی ملتهب شده است.

در این میان تاخیر در تحویل برخی محصولات خودروسازان داخلی سبب شده است بازار بیش از هر زمان دیگری نیازمند تزریق خودرو باشد. با گذشت حدود چهار ماه از آخرین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه، اخبار مختلفی به‌گوش می‌رسد که حاکی از تاخیر برخی خودروسازان در تحویل تعهدات خود به‌مشتریان است. به‌نظر می‌رسد کاهش تولید خودرو که از خردادماه سال جاری صورت گرفته بود، موجب شده است تعهدات معوق (که به‌نوعی مشکل قدیمی خودروسازان است)، بار دیگر به‌صحنه صنعت‌خودرو کشور بازگردد. براساس برخی اظهارنظرها در روزهای اخیر و همچنین به‌استناد اخبار برخی خبرگزاری‌ها، عدم‌تحویل به‌موقع برخی خودروها موجب نارضایتی مشتریان شده است.

گفته می‌شود خودروسازان برای تعویق به‌وجودآمده دلایلی مانند استانداردهای ۸۵‌ گانه، پلاک نشدن از سوی ناجا، توقف تولید، گرانی خودروها به‌خاطر اضافه‌ شدن آپشن‌های جدید و سایر موارد را عنوان می‌کنند.

این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که فروش خودرو در دور جدید هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. درحالی که مردم منتظر اجرای مرحله سوم فروش خودرو هستند، وزیر صمت اعلام کرده مسئولیت سامانه با شورای‌رقابت است؛ اما این شورا می‌گوید این سامانه یک کار جمعی بوده و دور سوم فروش نیز حتما برگزار می‌شود.

در این زمینه می‌توان به‌اظهارات عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که چندی پیش گفته بود: «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به‌وزارت صمت نیست.»

به‌گفته علی‌آبادی «سامانه یکپارچه خودرو اصلا متعلق به‌وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به‌شورای‌رقابت است. درمورد ثبت‌نام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورای‌رقابت می‌داند.»

سال گذشته خودرو از طریق قرعه‌کشی و توسط خودروسازان به‌فروش می‌رسید. این شیوه که از سال‌های پایانی دولت دوازدهم مرسوم شده بود، همواره به‌عنوان یکی از عوامل نابسامانی بازار خودرو معرفی می‌شد.

بر همین اساس و به‌دنبال نابسامانی‌هایی که در عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت و پیرو مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره تصدی‌گری سیدرضا فاطمی‌امین بر این وزارتخانه، سامانه یکپارچه فروش خودرو را به‌عنوان ابزاری برای عرضه محصولات تمام خودروسازان (اعم از دولتی و خصوصی) راه‌اندازی کرد.

هیوندای، تنها کاهشی بازار خارجی‌ها

روز گذشته بازار خودروهای خارجی روند با ثباتی را تجربه کرد. این درحالی است که در خودروهای خارجی تنها مدل‌های هیوندای کاهش قیمت داشتند و مابقی خودروها روندی ثابت را تجربه کردند.

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۰ میلیون‌تومان، کارا تک‌کابین (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۱ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۷۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۷۰ ‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی خودروهای خارجی لوکس در روز گذشته بدون تغییر قیمت بوده و در بازار آزاد روند قیمتی ثابتی را تجربه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =