جهانگردان هندی!

جهانگردی با خودرو، شاید آرزوی افراد بسیاری باشد، اما برخی هم هستند که با تلاش و شجاعت، به این آرزو جامه عمل می‌پوشانند. در ادامه به بررسی تجربه‌های سفر برخی جهانگردان خودرویی می‌پردازیم.

جهانگردی یک هلندی با خودرو برقی!

ویبه واکر، جهانگرد هلندی در مسیر جهانگردی با خودرو، از ۳۳ کشور ازجمله ایران و ترکیه عبور کرد و بعد از ۹۵هزار کیلومتر رانندگی، سفرش را در باغ گیاه‌شناسی سیدنی، کنار سالن اپرای مشهور این شهر به پایان برد. این جهانگردی در سه قاره جهان، طولانی‌‎ترین مسیری است که تاکنون با یک خودرو الکتریکی طی شده است.

بلو بندیت، نام فولکس‌واگنی است که ویبه واکر، موتور الکتریکی روی آن کار گذاشته بود. این ماجراجوی هلندی با ایده‌ و کمپینی که نام آن را «مرا به برق بزن» گذاشت، تلاش کرد استفاده از وسایل‌نقلیه بدون سوخت کربنی را تبلیغ کند.

او می‌گوید سفرش را با جیب خالی شروع کرده و در این سه سال، برای هزینه خورد و خوراک، جا و مکان و شارژ فولکس‌واگن الکتریکی خود به حمایت و کمک مردمی که نمی‌شناخته، وابسته بوده است.

ویبه واکر، در میانه سفر از ایران هم گذشت. در یکی از پست‌های اینستاگرام وی که عکس‌های سفرش را در آن ثبت کرده، نقشه‌ای از ایران دیده می‌شود که روی آن نوشته است: «ایران، دوستت دارم!»

در شرح این عکس هم از مهربانی مردم تشکر کرده و نوشته است: «واقعا از پیام‌هایی که از مردم خوب ایران گرفتم، شگفت‌زده‌ام! دیدن کسانی که می‌خواستند کمک کنند، واقعا دلگرم‌کننده بود.»

او در مسیر حرکتش در ایران از شهرهای زیادی ازجمله تهران، قم، کاشان، اصفهان، آباده، شیراز و بندرعباس عبور کرده است. ویبه واکر تصویر دیگری هم از یکی از کویرهای ایران منتشر کرده است.

سیتروئن معروف برادران امیدوار را کجا ببینیم؟

احتمالا شما هم نام جهانگردان معروف ایرانی یعنی برادران امیدوار را شنیده باشد. عیسی و عبداله در دهه‌های ۳۰ و ۴۰شمسی، سفرهایی به دور دنیا داشتند که بخشی از این سفرها با خودرو و موتورسیکلت بود.

شعار برادران امیدوار در سفر این بود: «همه متفاوت، همه خویشاوند».

از «سیتروئن» برادران امیدوار تا «ام‌جی ۱۹۵۰» جهانگردان هندی!

سال گذشته، عیسی امیدوار در آیین یادبود برادرش، مرحوم عبداله امیدوار گفت: «از آمریکای‌جنوبی با کشتی به غرب فرانسه و سپس با موتورسیکلت‌های‌مان به پاریس رفتیم. در آنجا از کمپانی سیتروئن یک خودرو تهیه کردیم تا بتوانیم خودمان را به آفریقا برسانیم. البته با آن خودرو به ایران برگشتیم و سه ماه ایران بودیم و پس از آن، برنامه‌مان را برای سفر به آفریقا شروع کردیم.»

البته گفته می‌شود در سال ۱۳۴۰ شمسی، مرحله دوم سفر برادران امیدوار، با خودرو ون دوسیلندر سیتروئن، آغاز شد. جالب است بدانید این خودرو هنگام بازگشت از سفر اول، توسط شرکت سیتروئن فرانسه به برادران امیدوار اهدا شد. البته برادران امیدوار، در ازای دریافت خودرو و پول، بخشی از مقالات پژوهشی خود را در اختیار این شرکت خودروسازی قرار دادند. خودرو و موتورسیکلت برادران امیدوار اکنون در محل موزه این دوبرادر در کاخ سعد آباد تهران، در معرض دید عموم قرار دارد.

جهانگردان کلاسیک‌باز هندی!

۱۲شهریورماه امسال نیز گروه «لال‌پری» در مسیر سفر خود از هند به انگلستان، وارد ایران شدند. گروه «لال‌پری» با یک دستگاه خودرو کلاسیک‌ ام‌جی مدل ۱۹۵۰ و یک دستگاه کمپر ون، سفر خود را از کشور هند آغاز کرده و در بدو ورود به هریک از شهرهای کشور ازسوی مسئولان استانی مورد استقبال قرار گرفتند.

دامان دوال‌تاکور، سرپرست این گروه در زمان حضور گروهش در ایران گفت: «سفرمان را از هند تا دوبی با کشتی شروع کردیم و بعد از آن با هواپیما به ایران (بندرعباس) آمدیم تا از اینجا سفر خود را زمینی تا لندن ادامه ‌دهیم.»

سرپرست تور خودرویی جهانگردان هندی «لال پری» افزود: «خیلی هیجان زده‌ایم که اینجا و در ایران هستیم.‌ مردم ایران بسیار مهمان‌نواز و خونگرم هستند و این خصلت مثبت آنان می‌تواند باعث جذب گردشگر باشد.»

گروه جهانگردان هندی با شعار صلح و دوستی، ضمن عبور از ۱۶کشور و پس از پیمایش مسافت ۱۲هزار کیلومتری، در لندن به این سفر پایان خواهند داد.

زوج جهانگرد ون‌سوار!

چند سال قبل، یک زوج جهانگرد بلژیکی در سفر دور دنیای خود و پس از عبور از کشورهای آلبانی، هلند، آلمان، اتریش، اسلواکی، کرواسی، یونان، ترکیه، گرجستان و ارمنستان وارد ایران شدند. وسیله سفر لنارت و همسرش خیرا، یک ون سفری بود.

آنها درباره ون خود گفتند: «الان ظاهر این خودرو را می‌بینید، اما حدود چهارماه مداوم، برای تجهیز ون، زمان گذاشتیم و تا ریزترین پیچ‌های خودرو را باز و آن را بررسی کردیم. کارهایی ازجمله عایق کاری، گذاشتن پمپ آب، تجهیزات و .... را خودمان انجام دادیم تا سفر کم‌خرج‌تری داشته باشیم.»

لنارت، درباره مشکلات جهانگردی با خودرو گفت: «قطعا این نوع سفر دشواری‌هایی هم دارد؛ مثل زمانی که می‌خواهید از مرز کشوری رد شوید و باید برخی قوانین را در آن‌جا رعایت کنید و چالش‌هایی را پشت سر بگذارید که شاید مطابق میل‌تان نباشد. در ایران هم برای ارتباط با مردمی که انگلیسی نمی‌دانند به مشکل برخوردیم، البته آن‌ها این‌قدر تمایل به کمک کردن دارند که این ضعف را جبران می‌کند. به هر حال این نوع سفر سختی‌های خود را دارد، اما درمجموع و به نظرم نکات مثبت اینگونه سفر کردن بیشتر از نکات منفی‌ آن است.»

خیرا نیز ادامه می‌دهد: «در سفر با خودرو، همیشه باید بر ترس‌هایت غلبه کنی. خیلی وقت‌ها این ترس‌ها به‌راحتی می‌ برطرف می‌شوند و تو فقط آن‌ها را برای خودت بزرگ کرده‌ای. یک ضرب‌المثل بلژیکی داریم که می‌گوید: ترس از ترس‌ها، از همه چیز ترسناک‌تر است!»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.