واردات خودرو

بنا بر این اصلاحیه، اشخاص حقیقی نیز با داشتن کارت بازرگانی معتبر و ثبت سفارش و رعایت ضوابط این آیین‌نامه می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند

معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، پـیـش‌نـویـس اصـــلاحـــی آیین‌نامه اجرایی «تبصره ۲ ماه ۱۱ قانون الحاق موادی به‌قانون ساماندهی صنعت‌خودرو با موضوع واردات خودروهای کارکرده» را به‌دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر هیات دولت ارسال کرد.

در پیش‌نویس اصلاحیه ارسالی از سوی منوچهر منطقی به‌مهدی قاسمی علی‌آبادی آمده است: «به‌منظور تنظیم بازار خودرو (اعم از خودرو سواری، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تریلر) در حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، بانک‌مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به‌ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودرو کشور، به‌صورت سالانه سقف تعدادی و ارزشی واردات خودروهای کارکرده زیر ۵ سال را تعیین می‌کنند.»

بنا بر این اصلاحیه، امکان ترخیص خودرو با ثبت سفارشی که پس از ورود آن صادر شده باشد، وجود ندارد. استانداردهای ایمنی این خودرو باید منطبق با استانداردهای مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد. استانداردهای آلایندگی نیز برای خودروهای سبک سواری (بنزینی، دوگانه‌سوز و هیبرید)؛ یورو ۵ و بالاتر و خودروهای دیزلی؛ یورو ۵ به‌همراه فیلتر جاذب ذرات (نصب به‌صورت OEM)، EEV، یورو۶ و بالاتر تعیین شده است. خودروهای این آیین‌نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به‌اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس‌ازفروش از وزارت صمت هستند.

همچنین کلیه مسئولیت‌های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهارشده تعمیرات و تصادفات خودرو وارداتی به‌عهده واردکننده است. طبق این آیین‌نامه واردات خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز مسئول تشخیص مسروقه نبودن خودرو وارداتی است. بنا بر این اصلاحیه، اشخاص حقیقی نیز با داشتن کارت بازرگانی معتبر و ثبت سفارش و رعایت ضوابط این آیین‌نامه می‌توانند نسبت به‌واردات خودرو اقدام کنند.

همچنین در این اصلاحیه آمده است: خودروهایی که از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل وارد می‌شوند تا ۱۰ سال قابلیت تعویض پلاک به‌خودرو شخصی را ندارند. مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی نیز اصلاحیه تبصره ۶ ذیل ماده ۱۲ لایحه الحاق موادی به‌قانون ساماندهی صنعت‌خودرو است. سود بازرگانی واردات خودرو نیز بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات مصوب هیات وزیران تعیین می‌شود. اما خودروهای حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنایی از پرداخت ۵۰ درصد سود بازرگانی معاف هستند.

همچنین صدور ثبت سفارش، منوط به ارائه گواهی اسقاط بوده و مسئول رسیدگی به‌شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان خواهد بود.

در این زمینه با علیرضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

به‌نظر می‌رسد اصلاحیه پیش‌نویس آیین‌نامه اصلاحی واردات خودروهای کارکرده، آن را سختگیرانه‌تر از قبل کرده است. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

هم درخصوص ضوابط واردات توسط اشخاص حقیقی و هم درخصوص حجم موتور این آیین‌نامه از آن‌چه انتظار می‌رفت سخت‌گیرانه‌تر است. زیرا از یک ‌سو واردات توسط افراد مشروط به‌داشتن کارت بازرگانی و ثبت سفارش شده و درخصوص حجم موتور نیز به‌جای تعرفه ۱۷۵ درصدی برای ۲۵۰۰ سی‌سی به‌بالا، بر ممنوعیت آن تاکید شده است. ضمن این‌که درخصوص تامین ارز صرفا به‌ضوابط بانک‌مرکزی اشاره شده و بانک‌مرکزی هم به‌رغم صحبت‌های برخی نمایندگان مبنی بر موافقت با استفاده از ارز با منشأ خارجی، هنوز نظر صریح خود را در این خصوص اعلام نکرده است. درواقع، واردات خودرو برای دولت به‌نوعی تبدیل به‌یک معضل لاینحل شده است. این درحالی است که حمایت‌های نمایندگان مجلس از واردات خودرو، راه به‌جایی نبرده است. در این میان، رسانه‌ها هر روز نظرات نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارت صمت را درخصوص ضرورت عرضه هرچه سریع‌تر محصولات خودروسازان جهانی منعکس می‌کنند. اما این ابراز نظرها در همان فضای مجازی و رسانه‌ها باقی می‌ماند و کسی نیست که با نظارت بر عملکرد دولت پاسخ واقعی درخصوص انجام شدن یا نشدن واردات خودرو به‌متقاضیان بدهد.

به نظر شما مانع اصلی در این مسیر چیست؟

حلقه مفقوده واردات خودرو که مانع حرکت دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در مسیر آزادسازی واردات خودرو بوده، در کمبود نقدینگی ارزی کشور پنهان شده است. زمانی که دولت بتواند از فشار تحریم‌ها خارج شود، دوباره اقدام به‌واردات خودرو خواهد کرد و مابقی ابرازنظرها تبلیغات رسانه‌های زرد برای جلب مخاطب است.

با این اوصاف، آیا در کوتاه‌مدت قیمت‌ها در بازار خودرو تعدیل می‌شود؟

کاهش قیمت‌ها در بازار منوط به‌واردات گسترده و مستمر خودرو توسط افراد حقیقی و حقوقی است. با حلوا حلوا دهان کسی شیرین نمی‌شود؛ وضعیت کنونی بازار خودرو خبر از تورم انفجاری برای بازار شب عید دارد.

به‌نظر شما واردات خودرو با ارز منشأ خارجی امکان‌پذیر است؟

متاسفانه هر روز شاهد نمایش جدیدی هستیم؛ یک روز می‌گویند ارز منشأ خارجی گره کار را می‌گشاید؛ یک روز سراغ ارز خانگی چند میلیارد دلاری مردم را می‌گیرند. اخیرا نیز سراغ ارز حاصل از صادرات قیر و خشکبار را گرفته‌اند. واردات خودرو در تمام جهان یک صنعت تلقی می‌شود و درآمدزایی قابل توجهی برای کشورهای منطقه خلیج‌فارس داشته است. اما متاسفانه در دولت کسی نیست که برای این حوزه دل بسوزاند و متولیان امر هم گاه نادیده گرفته می‌شوند.

برخی فعالان حوزه واردات خودرو معتقدند اهمال در تدوین آیین‌نامه واردات متوجه عملکرد دولت است. نظر شما در این خصوص چیست؟

فعالان حوزه واردات از تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات گلایه‌مند هستند. آن‌ها معتقدند نگارندگان آیین‌نامه واردات خودرو افرادی هستند که قطار پیشرفت خودروسازی را از ریل خارج کرده و فرصت‌سوزی فراوانی در گذشته انجام داده‌اند. با توجه به‌شرایط کشور، مشتریان داخلی نباید چشم‌انتظار ورود خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای به‌بازار باشند.

برخی از فعالان حوزه واردات خودرو معتقدند تا پایان سال ۵۰ هزار خودرو وارداتی به‌بازار کشور عرضه خواهد شد. به‌نظر شما واردات و عرضه این تعداد خودرو چه‌تاثیراتی را در بازار شب عید ۱۴۰۳ به‌دنبال خواهد داشت؟

قطعا تعدادی خودرو وارد کشور خواهد شد؛ اما نه ۵۰ هزار دستگاه. طی یک سال گذشته نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه طبق آمارهای شنیده‌شده به‌گمرکات رسیده است که همین تعداد هم کامل ترخیص نشده‌اند. به‌عقیده بنده، عدم اعلام تصمیم و زمان‌بندی مشخص از سوی وزارت صمت، به‌دلیل نبود شکل و شمایل درست در واردات خودرو به‌کشور است. واردات خودرو در سطح کم و محدود تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت و منجر به‌اعتراضات شدیدی در بازار می‌شود. با شیوه و نگاه فعلی وزارت صمت، نباید انتظار روند مثبت اثرگذار از واردات خودرو را در بازار داشت.

برخی فعالان و کارشناسان صنعت‌خودرو می‌گویند نمی‌توان مباحث کیفی و فنی خودروهای کارکرده برای واردات را بررسی کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

واردات این محصولات چندان بی‌حساب و کتاب نیست؛ اما سوداگران پیش از افراد مدعی وارد این بازار خواهند شد. بازار معاملاتی خودرو به‌دلیل پیچیدگی‌های مختلف این محصول حتی با حضور کارشناسان دارای ریسک بیش از ۵۰ درصد است. به‌عقیده من، واردات خودرو کارکرده به‌کشور اشتباه بزرگی است؛ اما دولت می‌خواهد برای جبران زیان تحمیلی حادث‌شده طی ۶ سال گذشته به‌واسطه وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو، امتیاز آن را به‌شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خرد تقدیم کند. اما واردات خودروهای کارکرده نیازمند نظارت موسسات بی‌طرف است که متاسفانه زیرساخت لازم در این خصوص در کشور وجود ندارد.

همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد چالش پیش روی دولت درخصوص اجرای قانون آزادسازی واردات خودرو تامین ارز مورد نیاز واردات این محصولات است. آیا دولت در این خصوص به‌راهکار موثری دست پیدا کرده است؟

دولت به‌راهکاری جز گفتاردرمانی دست نیافته است. به‌همین دلیل تاکنون شاهد آزادسازی واردات خودرو نبوده‌ایم. اما چشم امید فعالان این حوزه به‌آزادسازی چندمیلیارد دلاری است که در کشور کره بلوکه شده بود. البته بعید می‌دانم دولت چنین ریسکی را بپذیرد و تمام نقدینگی ارزی خود را برای واردات خودرو هزینه کند. برخی فعالان به‌ردیف بودجه واردات خودرو و تحقق انتظار درآمدی دولت اشاره دارند؛ اما چالش‌های دولت برای تامین ارز دارو و دیگر کالاهای اساسی را فراموش می‌کنند. واردات خودرو درنهایت درآمد ریالی برای دولت خواهد داشت؛ درحالی ‌که دولت برای گذر از معضلات تحریم به ارز نیازمند است.

دلیل سرعت کند دولت در تنظیم نهایی و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده چیست؟

تدوین آیین‌نامه واردات این نوع محصولات از پیچیدگی بیشتری درمقایسه با خودروهای نو برخوردار است. همین دلیل موجب زمان‌بر شدن این آیین‌نامه شد. انتظار می‌رود در آینده نزدیک، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب و ابلاغ شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسافر IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 0
    خدا لعنتتون کنه بابت شرف نداشتتون با این همه سنگ اندازیتون که میکنید که مردم به ارامش نرسند
  • مسافر IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    7 0
    اخه یعنی چی که برای یه کار به این مسخره ای این همه جلسه، نشست، ایین نامه،، طرح، لایحه، نظر. دستور. بند وتبصره و...... هزار کوفت وزهر مار میزارین چی میخوایین از جون مردم؟ اخه چرا. استفاده کردن از خودرو تو این مملکت این همه قصه وداستان داره چرا این مملکت با داشتن این همه صاحب انقدره. بی صاحبه
    • پینوکیو IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      درود
  • علی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    مردم به‌خاطر مسوولان بالیاقت باید خودروی کارکرده سوار شوند!
  • یک جانباز IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 0
    وقتیکه شرکت کروز با ۲ درصد سهام درخودروسازها عضو هیئت مدیره است و قطعات را با رانت به دو برابر قیمت به آنها قالب میکند و از طرفی بزرگترین نمایندگی و وارد کننده خودروهای چینی است چه کسی در این کشور میتواند در مقابل آنها بایستد ...ما ملت ایران ول معطلیم بیخودی دست و پا نزنید چون نمایندگان را هم خفه میکنند
  • محمد . IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    ایرانی های خارج نشین بتوانندبدون انتقال ارز حودروواردکنند
  • حسین AT ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    چندین سال بعد، در کتاب تاریخ فرزندانم خواهند نوشت که چند نفر از این مسئولین و خانواده های ان ها که به ظاهر دلسوز وطن و اقتصاد ملی و حمایت از تولید ملی هستند جاسوس کشورهای استعمار گر دنیا همانند انگلیس و روسیه و چین، آمریکا و ... بودند.
  • دولت IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    آخه دولت ... تو چکار داری به پول مردم خود مردم با ارز خودشان ماشین می‌خرن توهم گمرکات رو بگیر ایران خودرو وسایپا هم بده بخش خصوصی تمام بسه این همه بخور بخور پشتبانی مردم باش
    • حافظ FR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      دولت همه زارو زندگیش از پوله مردمه نمیدونی
  • یاشار IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    نتیجه میگیریم هیچ موقع آسایش ملت مهم نیست
  • R.H IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    واقعا برای این مسیولین بی لیاقت متاسفم حتی توی این طرح فکری به حال افرادی که خودروی فرسوده دارن نشده..آخه گواهی اسقاط ۴۰میلیونه...بعد طرف بره دوچرخه بخره....سودمیلیاردی این طرح هم بره توی جیب مافیا....خاک بر سرتون
  • نادر IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    تمام دولت‌های دنیا برای مردمان شون دارن تلاش می‌کنند که هر روز زندگی‌شان بهتر از دیروز شود غیر از این مسئولین بی لایقت ایران که برای حداقل امکاناتی همچون خودرو و کوفت و زهر ماری باید اعصاب مردم را خرد کنند.
  • هادی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    هدف اعصاب و روان مردمه ، که روضه خون کارشو خوب بلده ،
  • حافظ FR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    وقتی یک ملت کورکورانه و بی خردانه به هرچیزی رای مثبت میدن و پشتیبانی میکنن نتیجش میشه همین، سال دیگه برید کوییک پونصد ملیونی بخرید و .... نفت و گاز که به بهانه تحریم به تاراج رفت و در دورانی که ایران باید در اوج میبود در قعر چاه قرار گرفت الانم که برای یک ماشین سوار شدن صدتا جلسه گرفتن تهش هم همون میشه سال دیگه خودرو داخلی گرانتر و هرچیزی که اسم خارجی روشه حتی آشغال های خارجی، بنام لوکس وارد میشود و هیچکس هم هیچ شکایتی نمیکند زیرا ما ملتی هستیم که عادت داریم بر سرمان بکوبند و ساکت بمانیم. یا دلار گرون میشه همه چیز میکشه بالا یا بنزین یا نان با یکی از این سه تا همیشه حق این مردم به باد رفته و تا هست همین هست
  • محمد علی GB ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    با این همه داستان در خصوص واردات خودرو ، کاملا مشخصه جز سر کاری ملت هیچ خبری از واردات نیست.
  • اکبر IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    خودروی کارکرده خارجی ۳۰ سال کارکرده بهترازخودروی صفرداخلی است چون تمام ایمنی ها راداره وباعث کشته شدن مردم نمیشودوسرمایه مردم نابودنمیشه
  • محمدر IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    این همه جلسه و تصویب قانون برای چی است شما مافیا با یک چشم بهم زدن میلیارد ها دلار را هاپولی میکنید اون موقع برای ۵۰ هزار ماشین اینقدر بامبول در میارید بس است هر چه برای ملت سیاه بازی در آوردید چه کیسه بزرگی دوختید که می‌خواهید پر کنید دیگه مردم ازاین سیاست‌های ناکارآمد خسته شدن
  • خسرو IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    حیف آن خونهای به حدر رفته و حیف خون سربازان امام زمان که این سالها و حتی همین روزها برای آسایش مردم ریخته و دیده نمیشود اما فقط آسایش رانتخواران و مسئولان بی لیاقت را در جهت آزار و اذیت مردم را فراهم کرده اند که چطور برای نیازهای اولیه مردم یک کشور که خودرو است اینطور ملت را آزار میدهند خون شهدا گریبان شما و خانواده شما را انشالله بگیرد
  • m IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    سلام در جواب این سوال (به‌نظر شما واردات خودرو با ارز منشأ خارجی امکان‌پذیر است؟) که گفتید ( متاسفانه هر روز شاهد نمایش جدیدی هستیم و اما متاسفانه در دولت کسی نیست که برای این حوزه دل بسوزاند و متولیان امر هم گاه نادیده گرفته می‌شوند ) باید بگویم که اصلا این طور نیست و در دولت کسی هست که دل بسوزاند .
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    نوع خودروی وارداتی بستگی به میزان لیاقت مسوولان دارد!
  • میر شجاع IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام وقتی که ازاد بگدارند هر شخص حقیقی بتواند خود رو وارد کند و ارزش را خود تامین کند دیگر چه ربطی به بانک مرکزی دارد که من خریدار از کجا ارز اورده ام شاید در خارج از کشور ارز دارم تازه با ورود خود رو عملا ارز به کشور می اید از سویی دیگر کارت بلزرگانی برای اشخاص حقیقی چه صیعه ای است بگویید می خواهیم نان به دوستان خود بدهیم دیگر
  • فتاحیان یاسوج SG ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    یک نظر کارشناسی و فنی و علمی در بین نظرها و کامنتها ندیدم کاش یک کارشناس اقتصادی و فنی و حقوقی هم نظر میدادند تا هم دانش عمومی مردم افزایش پیدا کند و هم بفهمیم کی درست میگه و اشکالات کار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =