پلتفرم هایی که عمر طولانی دارند

خودروسازان بزرگی مانند نیسان، تویوتا، میتسوبیشی، هیوندای، کیاموتورز و... سابقه استفاده ۴۰ تا ۵۰ ساله از یک پلت‌فرم را دارند

تمام خودروسازان بزرگ و بین‌المللی، برای روزآوری سبد محصولات خود لزوما از راهکار حذف پلت‌فرم‌های موجود و توسعه پلت‌فرم‌های کاملا جدید استفاده نمی‌کنند. خودروسازان بزرگی مانند نیسان، تویوتا، میتسوبیشی، هیوندای، کیاموتورز و... سابقه استفاده ۴۰ تا ۵۰ ساله از یک پلت‌فرم را دارند؛ به‌این صورت که پلت‌فرم را با تکنولوژی‌های جدید، قوای محرکه روزآوری‌شده و ... به‌روزرسانی کرده و به‌منظور برآورده ‌کردن اقتضائات زمان و تکنولوژی، روی آن نوآوری لازم را اعمال می‌کنند. رفتاری که خودروسازان داخلی مانند گروه خودروسازی سایپا نیز روی پلت‌فرم‌های خود مانند X۲۰۰ انجام داده و سعی کرده محصولات خود را با معرفی مدل‌هایی همچون «اطلس» به‌روز کند.

پلت‌فرم‌هایی با قدمت حدود ۹۰ سال

بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ بین‌المللی پلت‌فرم‌هایی با قدمت حدود ۹۰ سال دارند. با توجه به‌چنین امری نمی‌توان برای یک پلت‌فرم، ‌طول عمر متصور بود یا صرف استفاده از پلت‌فرم‌های قدیمی، عملکرد خودروسازان داخلی را زیر سوال برد. وقتی صحبت از پلت‌فرم‌های جدید می‌شود،‌ هیچ‌کس با آن مخالفتی ندارد و قطعا شرکت‌های خودروساز ایرانی هم نسبت به‌این موضوع دید مثبتی دارند. اما نکته‌ بسیار مهم درخصوص به‌کارگیری پلت‌فرم‌ها این است که سایر کشورها چگونه از پلت‌فرم‌های جدید استفاده می‌کنند؟ این کشورها از هیچ تحریمی آسیب ندیدند و زنجیره تامین آن‌ها مانند ساعت کار می‌کند. اما در ایران،‌ خودروسازان در بدترین شرایط تحریمی به‌سر می‌برند و حتی نمی‌توانند قطعات مورد نیاز خودرو را با شرایط مناسب تامین کنند.

عملکرد خودروسازان داخلی در زمینه پلت‌فرم در شرایط تحریم

شرکت‌های خودروسازی در مسیر سخت پیش روی خود سعی می‌کنند پلت‌فرم های قدیمی را به‌روز نگه دارند. گروه خودروسازی سایپا نیز در این خصوص اقدامات قابل توجهی داشته است؛ این مجموعه طی حداقل ۲۱ ماه گذشته ضمن تامین قطعات مورد نیاز، توانسته است محصولات جدید را به‌بازار معرفی کند و همچنین شرایط را به‌نحوی رقم بزند که کیفیت محصولات به‌خصوص از نظر قوای محرکه ارتقا پیدا کند.

با توجه به‌توضیحات ارائه‌شده و لحاظ کردن انصاف، مقایسه صنعت‌خودرو ایران با دیگر کشورها باید درشرایطی صورت پذیرد که حداقل تشابه درخصوص شرایط، دسترسی‌ها، سرمایه، امکانات و زیرساخت‌ها و... وجود داشته باشد. به‌همین دلیل مقایسه بین خودروسازان در شرایط بسیار سخت و بی‌سابقه تحریمی و عدم‌دسترسی آزاد به‌زنجیره تامین بین‌المللی با خودروسازان بزرگ در مقابل برترین برندهای چند ملیتی بین‌المللی که دسترسی به‌کلیه سطوح امکانات و زنجیره تامین و تکنولوژی و... دارند،‌ منصفانه نیست.

سابقه استفاده دو دهه‌ای از پلت‌فرم‌های داخلی

هنگامی که در برندهای خارجی، سابقه استفاده از پلت‌فرمی حدود ۹۰ ساله وجود دارد، به‌کارگیری یک پلت‌فرم در شرکت‌های خودروساز داخلی به‌مدت حدود ۲ دهه نه‌تنها نکته منفی نیست، بلکه سبب افتخار است که با تکیه بر توان داخلی، مهندسان برتر دانشگاه‌های کشور در کلیه سطوح کارشناسی و مدیریتی‌ خودروسازان داخلی، موفق به‌سرپا نگاه داشتن پلت‌فرم‌های قدیمی و هماهنگ‌سازی آن‌ها با استانداردهای سختگیرانه داخلی و این حجم از تنوع محصول شده‌اند.

در نمودارهای ارائه‌شده به‌برخی از طولانی‌ترین دوره عمر پلت‌فرم‌های خودروسازان بزرگ جهانی اشاره شده است. به‌عنوان مثال، عمر پلت‌فرم خودرو پاندا شرکت خودروسازی فیات ۴۱ سال،‌ هوندا آکورد ۴۵ سال،‌ گلف فولکس‌واگن ۴۷ سال، تویوتا لندکروز ۷۰ سال و... است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    خودروسازان بزرگ اگر ۴۰ سال یا ۴۵ سال از یک پلتفرم استفاده می کنند اونا واقعا قابلیت ساخت خودروهای به روز و باکیفیت رو دارند نه مثل ایران هست که یه پلتفرم پرایدی هست و پژو ۴۰۵ که خیلی قدیمی هستند و ایران می خواد به هر نحو ممکن به روزشان کند و رویشان خودروی جدید بسازد در حالی که به روزشان هم نمی تونه بکند کامل
  • سبحان محمدی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    بله درسته به شرطی که اتاق ماشین فرق کنه ودرنگاه اول ماشین جدیدی دیده شود مانند دنا که از پلت فرم پژو۴۰۵ استفاده کرده که باعث تغییر شکل کابین ولوازم داخلی شده نه سایپا که پلت فرم تیبا تبدیل به چند خودرو کرده که تمام تغییرات درصندوق وچراغ کرده مانند حکایت پراید صبا با۱۳۱ وگفته مقاله خودتون بجز شکل وسیله قوای محرکه هم تقویت یا تعویض شده ست اما خودرو سازهای ما چی؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =